کد خبر: ۸۱۳۱

حکیم مهر - معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست از احتمال انتقال چهار قلاده ببر سیبری تا پایان سال جاری و یا بهار آینده به پناهگاه حیات وحش میانکاله خبر داد.
اصغر فاضل افزود: ارتباط ما با طرف روسی برای تبادل ببر سیبری سه جنبه مجزا دارد بخشی از این ارتباط ارتباطات رسمی است که بایستی ترتیبات رسمی، قانونی و قضایی بین سازمان محیط زیست ایران و روسیه از طریق دیپلماتیک طی شود و مجوز برای خروج و ورود رسمی این ببرها از مجاری رسمی پیگیری شود.

به گفته وی، بخش دیگر این تبادل مباحث اجرایی است که از نظر چگونگی انتقال و اینکه با چه تکنیک پرواز و داروهای آرام بخشی و همچنین در چه روزی این ببرها به کشور وارد شوند هماهنگی ها توسط دفتر حیات وحش انجام می شود.

فاضل اظهار داشت: پس از ورود ببرها به کشور تصمیمات اجرایی مبنی بر اینکه این ببرها در قرنطینه سمسکده یا پارک پردیسان نگهداری شوند و یا مستقیماً به پناهگاه حیات وحش میانکاله منتقل شوند اتخاذ می شود.

وی ادامه داد: بخشی از این تبادل نیز به مباحث فنی مربوط می شود که موضوع از نظر مسائل ژنتیکی، بیولوژیک، فیزیولوژیک، بهداشتی و دامپزشکی بررسی می شود و کارشناسانی از گروه گربه سانان IUCN ، اتحادیه باغ وحش های اروپا و دانشگاه محیط زیست بر روند انتقال و تکثیر در اسارت نظارت می کنند.

 معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست تصریح کرد: سازمان محیط زیست از آذرماه برای دریافت 4 قلاده ببر سیبری اعلام آمادگی کرده اما طرف روسی این تبادل را موکول به دو سفر کرده است.

به گفته وی، یکی از این سفرها سفر کارشناسان روسی برای بازدید از محل نگهداری ببرها در میانکاله و بررسی مناسب بودن این مکان است و دیگری اعزام تعدادی از کارشناسان سازمان محیط زیست به روسیه برای دیدن آموزش های لازم است.

فاضل افزود: سازمان محیط زیست یک تیم پنج نفره متشکل ازکارشناسان محیط زیست، یک محیط بان و یک دامپزشک معرفی کرده اما هنوز اعزام نشده اند.

وی در پاسخ به اینکه پیش از این اعلام شده بود فصل مناسب برای ورود ببر های سیبری به ایران زمستان است و با توجه به زمان باقی مانده از این فصل می توان امیدوار بود که تا پایان سال این تبادل انجام شود گفت: امیدواریم تا پایان سال این اتفاق بیافتد چون بهترین زمان انتقال فصل زمستان است اما اگر روند مذکور طی نشود انتقال در فروردین و اردیبهشت بلامانع است.

فاضل در پاسخ به اینکه در ازای این ببر ها ایران چه گونه ای را به طرف روسی اهدا می کند گفت: از آنجایی که جمعیت پلنگ قفقاز یعنی همان پلنگی که در ایران وجود دارد در منطقه رو به کاهش است طرف روسی تمایل دارد مانند دفعه قبل این گونه را دریافت کند.

به گفته وی، از آنجایی که زمانیکه جمعیت یک گونه به یک قلمرو خاص محدود شود تبادلات ژنتیکی به همان قلمرو محدود می شود و در نتیجه مانند ازدواج های فامیلی این تبادلات ژنتیکی که اصطلاحاً به آنها تبادلات خویشاوندی گفته می شود منجر به افزایش احتمال بیماری و یا فرسایش ژنتیکی در یک گونه می شود بنابراین ما نیز از این پیشنهاد استقبال می کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا پلنگها یی که اهدا می شوند مانند ببرهای دریافتی از میان پلنگهای در اسارت انتخاب می شوند گفت: در حال حاضر برنامه ما این است که پلنگ های در اسارت به طرف روسی بدهیم اما ممکن است از طبیعت هم زنده گیری کنیم.

فاضل در پاسخ به اینکه در اینصورت به نظر می رسد که ایران از این تبادل ضرر می کند گفت: در طی سال چندین قلاده پلنگ در کشور در اثر حادثه و تصادف از بین می رود بنابراین نمی توان گفت که صد در صد ضرر می کنیم و ممکن است در دراز مدت این اقدام به نفع محیط زیست کشور باشد.

وی در خصوص انتقال ببر ماده سیبری که در باغ وحش ارم در شرایط قرنطینه به سر می برد به پناهگاه حیات وحش میانکاله گفت: اگرچه در حال حاضر این ببردر شرایط خوبی به سر می برد اما چون ممکن است که به صورت نهفته ناقل بیماری مشمشمه باشد هرگز برای تکثیر در اسارت به میانکاله منتقل نمی شود و تنها می توان از ابعاد زیبایی شناسی و تحقیقاتی در باغ وحش ها از آن استفاده کرد.
 

نظر شما
ادامه