کد خبر: ۸۱۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - گربه ها از نظر بسیاری از انسانها موجوداتی دوست داشتنی اما بی استفاده هستند، نظریه ای که محققان با آن مخالف بوده و معتقدند اگر تمامی گربه های جهان در یک روز بمیرند، دنیا دچار مشکلات فراوانی خواهد شد.
شاید گربه های خانگی یا ولگرد (بدون صاحب) این تصور اشتباه را به وجود آورند که موجوداتی ضعیف هستند و همواره به غذا و زباله های انسان برای بقا نیازمندند. اما به گفته "الن بک" استاد دامپزشکی دانشگاه پوردو، گربه ها شکارچیانی ماهر هستند که از رفتارهای سازشکارانه و انطباق پذیری برخوردارند.

به گفته بک، گربه ها شکارچیان اصلی حیوانات کوچک و گاه موذی هستند و می توانند در زمانی که شکار برایشان نایاب است، به عنوان یک حیوان تنها به خوبی بقای خود را حفظ کنند و در مقابل در زمان وفور شکار تعداد آنها نیز افزایش پیدا می کند.

این همان دلیلی است که وجود گربه ها را در زندگی انسانها الزامی می کند. گربه ها به واسطه کشتن موشها در انبارهای مواد غذایی و دانه های غذایی برای کنترل تعداد این آفتهای غذایی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و حیاتی به شمار می روند.

برای مثال در هندوستان گربه ها در کاهش میزان اتلاف محصولات دانه های خوراکی به واسطه دستبرد جونده ها نقشی بسیار تاثیرگذار دارند. به بیانی دیگر شاید این درست باشد که انسان غذای گربه ها را تامین می کند، اما بدون گربه ها، اولین اتفاقی که خواهد افتاد کاسته شدن از میزان غذای انسان خواهد بود.


تصور اینکه در صورت ناپدیدی گربه ها تعداد جونده ها به چه اندازه افزایش پیدا خواهد کرد، چندان دشوار نیست. این رویداد تا به حال به اندازه ای رخ داده است که چندین مطالعه علمی توانسته اند تصویری کلی از آن ارائه کرده اند. یکی از این مطالعه ها که در سال 1997 در بریتانیا انجام گرفته نشان می دهد که یک گربه خانگی به صورت متوسط طی 6 ماه 11 جونده را می کشد، این به آن معنی است که 9 میلیون گربه ای که در بریتانیا زندگی می کنند سالانه 200 میلیون جونده وحشی را از بین می برند.

مطالعه ای دیگر در نیوزیلند که در سال 1979 انجام گرفته نشان می دهد با کاهش پیدا کردن شدید تعداد گربه ها در جزیره ای کوچک در نیوزیلند، تعداد جوندگان به صورت ناگهانی چهار برابر شد که این رویداد نیز تاثیرات بیولوژیکی دیگری در پی خواهند داشت. برای مثال در همین جزیره در نیوزیلند محققان مشاهده کردند با افزایش غیر قابل کنترل جوندگان، تعداد مرغهای دریایی به واسطه نابود شدن تخم این پرندگان توسط جونده های وحشی، به شدت کاهش پیدا کرد.

بر اساس گزارش لایو ساینس، از این رو در صورتی که  220 میلیون گربه خانگی که در سرتاسر جهان زندگی می کنند به صورت ناگهانی از بین بروند، اولین بازخورد آن کاهش شدید تعداد مرغهای دریایی است، و از سویی دیگر تعداد شکارچیانی به جز گربه ها که موشها را شکار می کنند نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
-
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
0
0
چند سال پیش در شهرک اکباتان با تصمیم هیأت مدیره شهرک شروع به نسل کشی گربه ها کرند، حتی به وسیلۀ خوراک سمی! بعد از گذشت 2 سال چنان جمعیت موشها (حتی با وجود طعمه گذاری) زیاد شد که صدای همۀ اهالی شهرک 60هزار نفری اکباتان دراومد! و بالاخره به این نتیجه رسیدند که در شهرها وجود گربه و بیماریهایش از وجود موش و بیماریهاش خیلی بهتره...
نظر شما
ادامه