کد خبر: ۸۱۸۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی بم، زرند، ریگان، جنوب کرمان، قم، بوشهر، رفسنجان و کرمان

 

رئیس دامپزشکی بم خبر داد :
مایه‌کوبی 30 هزار راس دام در بم


رئیس شبکه دامپزشکی بم گفت: بیش از 30هزار راس دام سبک و سنگین بر علیه بیماری‌های شاربن، آبله و ... واکسینه شدند.
مسعود اسدی‌پور اظهار داشت: بیش از 30هزار راس دام سبک و سنگین بر علیه بیماری‌های شاربن، آبله و ... واکسینه شدند.

اسدی‌پور گفت: این تعداد دام طی ایام‌الله دهه مبارک فجر واکسینه شدند و تعداد 13 هزار راس دام منطقه نیز داروهای ضد انگل رایگان دریافت کردند.

وی خاطرنشان کرد: طی ایام‌الله دهه مبارک فجر درمانگاه‌های بخش خصوصی با اعزام دامپزشک به مناطق روستایی و عشایری این شهرستان بیش از 100 نوبت دام سبک و سنگین این مناطق را به صورت رایگان ویزیت کردند.

 

ویزیت رایگان دام‌ها در زرند

 

رئیس دامپزشکی شهرستان زرند گفت: همزمان با ایام دهه فجر شبکه دامپزشکی زرند اقدام به تجویز و توزیع داروهای انگلی، سمپاشی اماکن دامی، ویزیت و نسخه‌پیچی رایگان در مناطق عشایری کرده است.

محمد جانباز افزود: انجام این عملیات‌ها موجب تداوم سلامت دام در استان شده و امنیت مصرف فرآورده‌های دامی را موجب و از خسارات وارد به دامداران جلوگیری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح تمام مناطق عشایری زیر پوشش قرار می‌گیرد.

جانباز بیان داشت: شهرستان زرند دارای 140 هزار رأس دام سبک و سنگین است و اعتبار عملیات‌ها از محل اعتبارات خشکسالی دامپزشکی زرند که مبلغ 400 میلیون ریال است تأمین می‌شود.

 

راه‌اندازی میز خدمت در شبکه دامپزشکی ریگان

 

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: با توجه به طرح تکریم ارباب‌رجوع و ارائه هر چه بهتر خدمات و راهنمایی لازم به دامداران و عشایر میز خدمت در شبکه دامپزشکی این شهرستان راه‌اندازی شد.

حجت‌الله جعفری اظهار داشت: با راه‌انداری این میز امکان آشنایی دامداران با اصول و ضوابط حرفه دامپزشکی و ارتقای اطلاعات علمی در این زمینه فراهم و امکان خدمات‌دهی بیشتر را تسهیل می‌کند.

وی افزود: با راه‌اندازی این میز کار دامداران در سریع‌ترین زمان ممکن و با کیفیت مطلوب انجام می‌شود.

جعفری بیان داشت: با توجه به اینکه یکی از اهداف مهم این شبکه در سال جاری مبحث آموزش با انجام اقدامات فنی بوده است، این روند موجب کاهش بیماری‌های دامی شهرستان و آشنایی مطلوب دامداران و عشایر نسبت به بیماری‌های دامی شده است.

وی از شهروندان خواست با رعایت اصول بهداشت دام و مبارزه با بیماری‌های دامی با شبکه دامپزشکی شهرستان همکاری لازم را داشته باشند.

جعفری بیان داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون 31 مورد کلاس آموزشی ویژه دامداران، عشایر و اصناف مرتبط با این حرفه در شبکه دامپزشکی این شهرستان برگزار شده است.

 

-----------------------------

 

توسط دامپزشکی جنوب کرمان صورت گرفت :
برگزاری دوره آموزشی اصول بهداشت و بازرسی فرآورده‌های آبزیان


مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: دوره آموزشی اصول بهداشت و بازرسی فرآورده‌های آبزیان در اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان برگزار شد.
علی احمدی اظهار داشت: دوره آموزشی اصول بهداشت و بازرسی فرآورده‌های آبزیان در اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان برگزار شد.

وی افزود: در این دوره یک روزه تعداد 21 نفر از کارکنان و بازرسان بهداشتی مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی حضور داشتند و آموزش‌های لازم را فرا گرفتند.

احمدی با اشاره به اهمیت آموزش اصول بهداشتی فرآورده‌های خام دامی عنوان کرد: با توجه به مصرف روزانه مردم از فرآوردهای دامی، رعایت اصول بهداشتی برای پیشگیری از بیماری‌ها برای بازرسان مراکز بهداشتی ضروری است.

وی تصریح کرد: اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان با آموزش‌های لازم این اصول برای تأمین سلامت فرآورد‌ه‌های خام دامی تمام تلاش خود را انجام می‌دهد.

-----------------------------

 

ضدعفونی یک میلیون مترمربع ازجایگاههای دام دراستان قم


مدیرکل دامپزشکی استان قم طی مصاحبه مطبوعاتی اعلام نمود : طی 9 ماهه گذشته سال جاری یک میلیون مترمربع ازجایگاههای دام ضدعفونی گردیده است.

دکتر رفیعی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مبارزه بابیماریهای سل وبروسلوز وتب مالت افزود : دراین مدت 44 هزارتست سل و28 هزارتست بروسلوزانجام گرفته است.

وی به اقدامات پیشگیرانه اداره کل دامپزشکی قم هم اشاره و بیان نمود : برای مقابله با تب مالت در9 ماهه گذشته به 49 هزاربره وبزغاله بعنوان دام های جوان و12 هزارراس گاو واکسن تب مالت تزریق شده است.

------------------------------

 

برگزاری دوره آموزشی اپیدمیولوژی و آمار در دامپزشکی استان بوشهر


دوره آموزشی اپیدمیولوژی و آمار با حضور کاردانان و کارشناسان اداره کل دامپزشکی بوشهر به مدت 2 روز در بهمن ماه سالجاری برگزار گردید.

تدریس این دوره آموزشی به عهده دکتر کامران آبسالان فرد بوده است.

 

------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی رفسنجان خبر داد : ضبط چهار لاشه گوسفند فاقد مهر دامپزشکی


رئیس شبکه دامپزشکی رفسنجان با اشاره به بازرسی از مراکز عرضه و فروش مواد خام دامی اظهار داشت: بازرسان این شبکه پس از بازدید از مراکز عرضه و فروش مواد خام دامی چهار لاشه گوسفند که در شرایط غیر بهداشتی کشتار و فاقد مهر نظارت دامپزشکی بود را شناسایی و ضبط کردند.


محمود مقامی افزود: با توجه به بازرسی‌های روزانه از تمام مراکز عرضه گوشت و مرغ، هیچ گوشت غیر بهداشتی به شهروندان عرضه نمی‌شود و تمام شهروندان در راستای حفظ سلامتی خود و دیگر شهروندان در هنگام خرید فرآورده‌های خام دامی به مهر نظارت دامپزشکی توجه و در صورت عدم داشتن مهر به واحد بازرسی این شبکه اطلاع دهند تا موضوع مورد پیگیری قرار گیرد.

 

-------------------------------

 

افتتاح مرکز بسته بندی ماهی و میگو در استان کرمان


به مناسبت ایام الله دهه فجر و در راستای افزایش بهداشت ماهی و میگوی عرضه شده یک مرکز بسته بندی ماهی و میگو در شهرستان کرمان با حضور مدیر کل دامپزشکی کرمان افتتاح شد.
مشاور مدیر کل و رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان در این خصوص گفت: آلودگی های ثانویه از جمله مخاطرات مهم سلامت فراوردهای خام دامی می باشند.
دکتر مینا قاضی زاده با اشاره به نظارت های دامپزشکی در تمام مراحل پرورش دام،طیور، آبزیان و زنبور عسل همچنین مراحل تولید،بسته بندی و توزیع فراوردهای خام دامی چون گوشت قرمز و سفید، شیر،عسل و... افزود: آلودگی های ثانویه از طریق محیط به فرآوردهای خام دامی منتقل می شوند لذا بسته بندی بهترین روش در پیشگیری از این آلودگی ها و سالم ماندن فراوردهای تولیدی می باشد.
مشاور مدیر کل دامپزشکی استان کرمان ادامه داد : لذا به همین دلیل معتقدیم فرهنگ مصرف محصولات بسته بندی می بایست در جامعه نهادینه شود و این مهم فقط با انجام آموزشهای مدون و اطلاع رسانی گسترده با همکاری رسانه های جمعی ممکن می باشد.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان در خصوص این مرکز بسته بندی اظهار داشت: به منظور افزایش ارائه خدمات مطلوب بهداشتی به هم استانیهای عزیز و افزایش مصرف فرآوردهای خام دامی بسته بندی شده  ، کارگاه مذکور پس از دریافت مجوزهای لازم موفق به اخذ کد بهداشتی دامپزشکی گردید و به مناسبت ایام الله دهه فجر با حضور دکتر غلامرضا زیدآبادی مدیرکل دامپزشکی استان کرمان افتتاح گردید.
قاضی زاده ضمن اشاره به این نکته که بسیاری از مسمومیت‌های غذایی از طریق مصرف فرآورده‌هایی که تاریخ مصرف آنها گذشته و غیرقابل مصرف می باشند ایجاد می‌شوند بیان داشت: تشخیص به موقع موارد تخلف و عرضه فراورده تاریخ گذشته، می‌توان از بروز این بیماری‌ها در بین شهروندان جلوگیری کند.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان در پایان با اشاره به کمبود نیرو و اعتبارات دامپزشکی همچنین  گستردگی استان کرمان گفت  : از مصرف کنندگان محترم فرآورده های خام دامی بسته بندی شده در خواست می شود هنگام خرید محصولات مذکور ضمن دقت لازم به درج تاریخ تولید و انقضاء  روی بسته بندی و شرایط نگه داری موارد مشکوک و یا تخلف را جهت رسیدگی بازرسین نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی به شماره تماس 1512 یا شماره پیامک 3000231512 گزارش نمایند.

 

نظر شما
ادامه