کد خبر: ۸۲۰۵

حکیم مهر -  «گربه‌سانان» جلد نخست از مجموعه پژوهشی «پستانداران ایران» تالیف علی گلشن به عنوان یک اثر پژوهشی جامع می‌تواند علاقمندان به حیات وحش را با گربه‌سانان ایرانی آشنا کند.
نخستین جلد از مجموعه «پستانداران ایران» با عنوان «گربه‌سانان» تالیف علی گلشن توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر و موفق به دریافت جایزه کتاب سال نیز شد.

این کتاب تمام رنگی و مصور در سال 1389 برای گروه‌های سنی «د» و «هـ» (دانش‌آموزان دوره راهنمایی تحصیلی و دبیرستان) منتشر شده و به واقع اثری جامع و جذاب است که ضمن بررسی تاریخی و جغرافیایی حضور گربه‌سانان در ایران اطلاعات جامعی درباره آنها به خواننده می‌دهد.
 

ویژگی‌های پستانداران، پستانداران ایران، خانواده گربه‌سانان، گربه سانان وحشی، گربه سانان بزرگ، گربه سانان کوچک و گربه‌سانان اهلی، بخش‌های مختلف این کتاب است که با رویکرد فرهنگی و هنری تهیه شده است.

هدف از تهیه مجموعه کتاب‌های پستانداران ایران آشنایی با گونه‌های ارزشمند پستانداران ایران، ایجاد علاقه نسبت به حیوانات و میراث طبیعی و همچنین از میان بردن ترس و باورهای نادرست درباره برخی از گونه‌های جانوری است.

این کتاب به دو بخش گربه‌سانان وحشی و گربه‌سانان اهلی تقسیم شده است و در مجموع به معرفی 11 گونه از گربه‌سانان ایران که شامل ببر خزر، شیر آسیایی، پلنگ ایرانی، یوزپلنگ آسیایی، سیاه‌گوش، کاراکال، گربه جنگلی، گربه وحشی، گربه پالاس، گربه شنی و گربه اهلی هستند می‌پردازد.

بخش معرفی هر گربه‌سان، با ستونی که شامل اطلاعات پایه‌ای درباره آن گونه است آغاز می‌شود. این بخش به همراه نقشه پراکندگی، مقیاس اندازه، بخشی از بافت پوست و تصویری که نمایانگر ویژگی‌های ظاهری هر حیوان است، در یک دید کلی اطلاعاتی کلیدی را در اختیار خواننده می‌گذارد. در ادامه نیز اطلاعات تکمیلی درباره ویژگی‌های ظاهری، کلیدهای شناسایی، زیستگاه،‌ تغذیه و شکار، ‌تولید مثل، عادات و رفتار و تهدیدها درباره هر گونه ارائه شده است.

همچنین در برخی از گونه‌ها، اطلاعاتی درباره نقش آن حیوان در تاریخ، فرهنگ و هنر ایران به همراه نقاشی‌ها و آثار تاریخی مربوط به آن آمده است. در بخش واژه‌نامه، واژه‌های دشوار متن شرح داده شده است و در بخش نمایه، فهرستی از موضوع‌های مربوط به جانوران ذکر شده در اثر آمده است که به جستجوی آسان‌تر مطالب مربوط به هر یک از گونه‌ها کمک می‌کند.

یکی از نکات قابل توجه این کتاب، استفاده از تصاویر گونه‌های گربه‌سانان بومی ایران است. تصاویر این کتاب حاصل کار گروهی از عکاسان حیات وحش ایران است که هر یک در گوشه‌ای از این سرزمین پس از روزها تلاش و انتظار، سرانجام موفق به عکاسی از گونه‌هایی متنوع و نادر از پستانداران ایران شده‌اند.

همچنین بخش مرور تاریخی گربه‌سانان در ایران همراه با اسناد و عکس‌هایی قدیمی درباره این حیوانات از دیگر بخش‌های جذاب آن است.

این کتاب تمام رنگی با چاپ نفیس در 176 صفحه و با قیمت 15 هزار تومان منتشر شده است.

خبر مرتبط :

 

نظر شما
ادامه