کد خبر: ۸۲۳۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قزوین

 

آغاز طرح سراسری واکسیناسیون تب برفکی گوسفندی در شهرستان آبیک


جلسه هماهنگی  طرح سراسری واکسیناسیون تب برفکی گوسفندی با حضور مسئولین فنی مراکز مایه کوبی شهرستان آبیک ،ریاست شبکه ومسئول مبارزه با بیماریهای دامی شهرستان آبیک در شبکه دامپزشکی این شهرستان برگزار شد.

دکتر مرتضی یعقوبی رئیس شبکه دامپزشکی آبیک با تاکید بر سیاستهای سازمان دامپزشکی کشور به رویکرد خصوصی سازی ولزوم اجرای مناسب آن وباتقدیر از مراکز مایه کوبی این شهرستان که طرحهای گذشته را به نحو مطلوبی به پایان رسانده اند از آنها خواست تابا نظارت مستقیم بر اکیپهای واکسیناسیون وبازدیدهای روزانه از کارکرد اکیپها ورعایت اصول بهداشتی وقرنطینه ای توسط اکیپهای واکسیناسیون در انجام طرح واکسیناسیون به صورت  تلاش مضاعف صورت پذیرد .                             

وی همچنین اظهار داشت: این طرح به مدت 20 روز کاری انجام وتمامی جمعیت گوسفندی شهرستان آبیک به میزان 150000 راس، تحت پوشش واکسیناسیون قرار خواهد گرفت .

دکتر یعقوبی با بیان اینکه این طرح با استفاده از توان  بخش غیر دولتی اجرای می شود،اشاره کرد که کانون های احتمالی بیماری ،مناطق پرتراکم وپرتردد دامی وحوز ه های قرنطینه ای شهرستان در اولویت واکسیناسیون قرار خواهد گرفت .                                                                                 

رئیس شبکه دامپزشکی آبیک افزود: بیماری تب برفکی یک بیماری بسیار عفونی وبه شدت واگیر دام می باشد که به لحاظ شدت  خسارات اقتصادی که وارد می آورد، یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت دام وتولید وفرآورده های دامی واز عوامل محدود کننده  تولید  محسوب  می شود .

دکتر یعقوبی در پایان با اشاره به اهمیت این بیماری ا ز دامداران وروستائیان خواست در اجرای هر چه بهتر این طرح با اکیپ های اعزامی دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند

 

--------------------------

 

عملکرد دامپزشکی قزوین درمبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان ودام

 

در راستای اجرای سیاستهای سازمان دامپزشکی کشوردر خصوص پیشگیری و کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام ،واحد مبارزه با بیماری های مشترک شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین طی ده ماهه ابتدای سال 1390 و در راستای کنترل بیماری های سل و بروسلوز در واحدهای صنعتی اقدام به انجام تست سل 14807مورد و خونگیری از 9198 راس گاو نموده است.

دکتر علیرضا اکبرشاهی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین ضمن اعلام مطلب فوق گفت : در مدت یاد شده تعداد 79 راس گاو بدلیل راکتور بودن از نظر بیماری سل(مبتلا به سل)،  معدوم گردیده و موردی از بیماری بروسلوز در دام های تست شده یافت نگردید.

وی عمده دلیل افزایش دام های راکتور را عدم رعایت شرایط قرنطینه ای در دامداریهای صنعتی بیان نمود.

 

---------------------------

 

لزوم تقویت اقدامات بهداشتی قرنطینه ای درواحدهای پرورش طیور


با توجه به گزارش  مواردی ازبروز بیماری نیوکاسل  اداره کل دامپزشکی استان قزوین جهت پیشگیری از بروز این بیماری در واحدهای پرورش طیور از مرغداران استان در خواست نمود تا نسبت به تقویت اقدامات بهداشتی – قرنطینه ای در واحد اقدام نمایند.

دکتر وحیدکشاورز رئیس اداره مبارزه با بیماری های طیور و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان قزوین در این زمینه اظهار نمود : با توجه به اهمیت پیشگیری از این بیماری لازم است مرغداران نسبت به اجرای کامل واکسیناسیون جوجه ها، عدم استفاده از ضایعات کشتار گاهی و جوجه کشی در تغذیه طیور، اجرای برنامه های ضد عفونی واحد و ارتقاء سطح بهداشت و امنیت زیستی واحدهای پرورش طیور، بویژه کنترل تردد افراد و خودروها و همچنین حذف لاشه بصورت بهداشتی اقدام نمایند.

دکتر وحید کشاورز در ادامه از مرغداران استان درخواست نمود در صورت مشاهده هر گونه علائم مشکوک به بیماری از جمله فلجی بال، پا و گردن،  چرخش گردن، نوک زدن به بستر،خروج ترشحات از بینی و دهان، تنفس با دهان باز و بروز تلفات را به نزدیکترین مرکز دامپزشکی گزارش نمایند.

بیماری نیو کاسل یک بیماری واگیر دار ویروسی طیور است که با علائم عصبی و تنفسی و گوارشی موجب بروز تلفات در گله های طیور می گردد.

 

نظر شما
ادامه