کد خبر: ۸۲۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
در این مراسم دکتر مخبر دزفولی (دامپزشک متخصص و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی) در سخنانی به تجلیل از وزارت بهداشت پرداخت / دکتر مرضیه وحید دستجردی هم در سخنرانی خود از دکتر مخبر دزفولی و دکتر سید رضا مجدزاده (دامپزشک متخصص و استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران) به دلیل نقش مؤثر در تدوین نقشه جامع سلامت کشور تشکر کرد...
dovet2

حکیم مهر - در شصت و نهمین اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی و موسسات وابسته سراسر کشور که صبح 27 بهمن ماه 1390 با حضور وزیر بهداشت در تالار همایش های رازی دانشگاه برگزار شد، از نقشه تحول نظام سلامت کشور رونمایی شد.

در این مراسم دکتر مخبر دزفولی (دامپزشک متخصص و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی) در سخنانی به تجلیل از وزارت بهداشت پرداخت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و چهره ماندگار کشورمان با اشاره به اینکه نقشه تحول نظام سلامت با فاصله کمتر از دو سال از نقشه جامع علمی کشور ارائه می‌شود، گفت : این امر نشانگر توانمندی دانشمندان ماست و اینکه وزارت بهداشت  در طراحی و تدوین نقشه جامع علمی کشور نقش ماندگاری را ایفا کرده است.

دکتر مرضیه وحید دستجردی هم در سخنرانی خود از دکتر مخبر دزفولی و دکتر سید رضا مجدزاده (دامپزشک متخصص و استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران) به دلیل نقش مؤثر در تدوین دو نقشه جامع علمی و سلامت کشور تشکر کرد.

 (دکتر سید رضا مجدزاده)


دکتر آقاجانی، دبیر این اجلاس، رونمایی از نقشه تحول نظام سلامت را در راستای بیانات رهبری خواند و گفت: از ابتدای دوره وزارت دکتر دستجردی، بحث هدفمند سازی برنامه ها و طراحی نقشه راه در حوزه سلامت برای نیل به اهداف در اولویت کاری قرار گرفت و امروز شاهد رونمایی از نقشه تحول نظام سلامت هستیم.
وی افزود: در طراحی این نقشه در حدود 400 کارشناس خبره با زمانی بالغ بر 5 هزار ساعت کار اهتمام به طراحی این نقشه کردند و خوشبختانه امروز از این سند رونمایی صورت می گیرد.
دکتر آقاجانی از برنامه ریزی روشن و دقیق وزارت بهداشت برای تعیین تکلیف بخش و دانشگاه های مختلف خبر داد و تصریح کرد: در کارگاه های 2 روزه ای که برای روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور طراحی شده، برنامه های محوری وزارت بهداشت خصوصا پزشک خانواده مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت و امیدواریم در پایان این 2 روز عزم و اراده جدی برای اجرایی سازی اهداف نظام سلامت ایجاد شود.
در ادامه دکتر لاریجانی، رییس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت با بیان گزارشی از روند طراحی نقشه تحول نظام سلامت کشور گفت: جمهوری اسلامی پیشرفت های زیادی از زمان انقلاب تا کنون در حوزه بهداشت و درمان داشته که همگی موجب افتخار بوده و نشان از تحرک و پویایی مجموعه بهداشت و درمان کشور دارد.
وی افزود: پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر طراحی نقشه راه به منظور دستیابی به اهداف چشم انداز و پس از طراحی نقشه علمی در حوزه سلامت، نقشه تحول نظام سلامت با 15 سیاست کلی و 87 برنامه ملی برای تحول نظام سلامت طراحی شد تا دسترسی به اهداف سند چشم انداز جمهوری اسلامی در 1404 امکان پذیر شود.


دکتر لاریجانی بر تحول پایدار، هدفمند و متناسب با اهداف جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و گفت: در تدوین این نقشه بر چندین راهبرد و سیاست های کلی از قبیل توجه به اصول و ارزشهای متعالی، تحقق رویکرد سلامت همه جانبه، تمرکز یکپارچگی در سیاستگذاری، افزایش مسئولیت پذیری، تامین مالی پایدار، تقویت نظام مراقبت و روزآمد نمودن برنامه های سلامت تاکید شده و همچنین گلوگاه های اصلی سلامت مورد توجه قرار گرفته است.
پس از آن دکتر وحید دستجردی وزیر بهداشت، ضمن قدردانی از زحمات دکتر لاریجانی و دکتر مجد زاده در طراحی و تدوین نقشه تحول نظام سلامت گفت: سلامت حق همه مردم و تامین آن تکلیف دولت ها است از این رو نقشه تحول نظام سلامت به تبیین سیاست ها در حوزه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی پرداخته و تمامی برنامه های مرتبط با نظام سلامت در کشور را در بر می گیرد.
وی طراحی این نقشه را بر اساس الگوی اسلامی و ایرانی دانست و یادآور شد: در صورتی که بخواهیم در اجرای آن موفق باشیم بایستی بومی گرایی در آن لحاظ شود. این سند بر اساس اهداف ارزشمند اسلامی که ارتقاء معنوی و تعالی اخلاقی در جامعه را در پی دارد طراحی شده و الگوهای بومی را مد نظر قرار داده است.
وزیر بهداشت نقشه تحول نظام سلامت را مبتنی بر 87 برنامه ملی تحولی دانست و خاطر نشان کرد: این نقشه دقیقا بر کارهای تحولی و نوآورانه استوار است و در آن باید بر 87 گونه مدیریت و اعتبار بخشی توجه شود.
وی از دیگر برنامه های محوری وزارت بهداشت را مسئله پزشک خانواده خواند و تصریح کرد: کارگاه های امروز کمک می کند تا برنامه های کلیدی وزارت بهداشت در خصوص پزشک خانواده و نظام ارجاع در سراسر کشور و تمامی استان ها پیاده سازی شود. همچنین مسئله ساماندهی اورژانس های بیمارستانی در کارگاه های فردا مورد بحث قرار خواهد گرفت.
پس از آن دکتر مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، از تحول بزرگ در دیدگاه و نگاه علما و دانشمندان کشور خبر داد و گفت: امروز کشور نتنها از تعداد قابل توجهی دانشمند و عالم برخوردار است بلکه تعداد زیادی استراتژیست دارد.
وی با بیان اینکه امروز بسیاری از دانشمندان کشور ظرفیت استراتژیست شدن را بدست آورده اند خاطر نشان کرد: به جرات می توان گفت تنها تعداد کمی از کشورها توانسته اند نقشه راه خود را تدوین نمایند چرا که هنوز به این توانمندی علمی دست نیافته اند. اینکه وزارت بهداشت توانسته 2 نقشه بزرگ و مهم طراحی نماید نشان از ظرفیت بالای این وزارتخانه دارد.
دکتر مخبر، طراحان نقشه در وزارت بهداشت را پیشگامان این جریان تحولی خواند و گفت: قطعا از این پس بسیاری از کشورها خواهان همکاری شما در طراحی و تدوین نقشه برای سایر کشورها خواهند بود اما نگاه کشور به مقوله سلامت متفاوت از کشورهای غربی است چرا که در ایران به عروج، تعالی و سلامت روح در کنار سلامت جسم اهمیت داده می شود از این رو این تفکر می تواند از طریق شما به کشورهای غربی تعمیم داده شود.

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
drmajid45
|
-
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
0
0
چه فایده ای داره وقتی اقایان متخصص دامپزشکی از گفتن تخصص اصلی خود امتناع میکنند
چه فایده داره وقتی در رسانه های جمعی از اقای مخبر دزفولی فقط به عنوان دبیر شورای انقلاب فرهنگی یاد میشه
سفید پوشان سخت کوش واقعا در انزوا به سر میبرند
نظر شما
ادامه