کد خبر: ۸۲۶۰

حکیم مهر -  معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان تهران در رادیو سلامت به ارائه توضیحاتی درباره بیماری ناشی از باکتری سالمونلا پرداخت.

دکتر داریوش جهان‎پیما صبح پنج شنبه 27 بهمن ماه سالجاری در برنامه فراسو از شبکه رادیویی سلامت گفت : سالمونلا عامل شایع‎ترین بیماری قابل انتقال بین حیوان و انسان در جهان است و بالغ بر 2200 سروتیپ از این باکتری تاکنون شناسایی شده است.

وی با اشاره به اینکه مسمومیت‎ غذایی بارزترین بیماری ناشی از این میکروب است افزود : عمده نشانه‎های ابتلای انسان درگیری دستگاه گوارش و التهاب معده و روده (گاستروانتریت) است.

جهان پیما ادامه داد : هر چند انتقال مستقیم از حیواناتی نظیر سگ، لاک پشت، میمون و همستر به انسان گزارش شده اما عمدهترین راه انتقال از طریق مواد غذایی با منشاء دامی و به ویژه گوشت طیور است.

معاون اداره کل دامپزشکی تهران اضافه کرد : عواملی نظیر آب و سبزیجات آلوده هم می‎توانند در انتقال میکروب به انسان و ایجاد بیماری نقش داشته باشند.

وی با اشاره به نتایج یک تحقیق گفت : بر خلاف تصور رایج که چیلر را در کشتارگاه طیور عامل انتقال سالمونلا می‎دانستند در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد دستگاهی که جدا کردن سر را در کشتارگاه به عهده دارد عامل اصلی انتقال این میکروب در کشتارگاهها است.

دکتر جهان‎پیما ضمن تأکید بر نقش دامپزشکان در نظارت بر بهداشت مواد غذایی گفت : حضور دامپزشکان در کشتارگاهها و مراقبت از عدم آلودگی میکروبی گوشت و لاشه و در صورت لزوم انجام برخی آزمایشات نقش مهمی در پیشگیری از ابتلای جامعه به این بیماری دارد.

وی درباره احتمال آلودگی طیور به این میکروب هم گفت : در صورتی که در کشتارگاه دامپزشک تشخیص دهد که لاشه یا گوشت آلوده به میکروب سالمونلا است هم گوشت و هم اندرونه طیور غیرقابل مصرف خواهد بود و توسط دامپزشک مسئول در کشتارگاه حذف می‎شود.

 

نظر شما
ادامه