کد خبر: ۸۲۷۷

حکیم مهر - معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: شش و نیم میلیون نفر از زنان شاغل در بخش کشاورزی بطور مستقیم در کار کاشت، داشت و برداشت فعالند و 85 درصد از فعالیت های دامی کشور توسط زنان انجام می‌شود.

پیمان فلسفی در هشتمین همایش ملی کارآفرینی زنان استان البرز که در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار شد، اظهار کرد: زنان روستایی و عشایری در بخش کشاورزی حضوری تعیین کننده دارند بطوری که حدود 11 میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور را که 25 درصد جمعیت شاغل در بخش کشاورزی هستند، زنان تشکیل می دهند.

وی افزود: شش و نیم میلیون از زنان شاغل در بخش کشاورزی بطور مستقیم در کار کاشت، داشت و برداشت فعالند و 85 درصد از فعالیت های دامی کشور توسط زنان انجام می شود.

فلسفی خاطرنشان کرد: همچنین بخش عمده ای از صنایع تبدیلی، تولیدی و تکمیلی و فعالیتهای کاهش خسارات محصولات کشاورزی در بحث کارآفرینی توسط این قشر فعال انجام می شود.

معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی بیان داشت: حدود پنج هزار زن روستایی تسهیل گر در قالب شبکه تسهیل گران فعالند که در روستاها کمک بسزایی در فعالیت های کشاورزی دارند که پیش بینی شده تا پایان برنامه پنجم توسعه این رقم به 11میلیون و 500 هزار نفر برسد و تا افق چشم انداز نیز طرح هر زن روستایی یک تسهیل گر در کنارش داشته باشیم.

وی همچنین فعالیت صندوق‌های اعتبار خرد زنان روستایی را از دیگر فعالیتهای این گروه برشمرد و اظهار داشت: هم اکنون در سطح کشور 550 صندوق اعتبار خرد زنان روستایی و عشایری داریم که براساس برنامه ریزیهای انجام شده تا پایان برنامه پنجم توسعه این صندوقها باید به یک هزار و 600 عدد برسد.

فلسفی گفت: در این صندوق‌ها زنان با اعتبارات سرمایه گذاری توسط خودشان سرمایه هایی را برای توسعه فعالیت هایشان ایجاد می کنند.

وی در بخش دیگری با اشاره به فعالیت زنان در بخش آموزش و ترویج کشاورزی و ظرفیتهای موجود در این بخش هم افزود: هم اکنون یک هزار و 450 دختر دانش‌آموز در مقطع متوسطه هنرستانهای کار و دانش و فنی حرفه ای در رشته کشاورزی تحصیل می کنند که باید برای توسعه این رشته با آموزش و پرورش تعاملات بیشتری انجام شود.

فلسفی در پایان اظهار کرد: 600 هزار نفر از زنان روستایی در سال 89 آموزشهای مختلف ترویجی کشاورزی فرا گرفتند و در 32 مرکز علمی کاربردی کشاورزی سراسر کشور نیز 12هزار و 350 دانشجوی دختر در رشته های مختلف مهارتی در حال فعالیت و تحصیل هستند.

گفتنی است تعداد قابل توجهی از دانشجویان دامپزشکی و دامپزشکان را هم بانوان تشکیل می‌دهند.

این در حالی است که وضعیت اشتغال آنان با دشواری‎هایی همراه است و به صورت متمرکز هم نهادی به امور شغلی و صنفی آنان رسیدگی نمی‎کند.

پیش از این در دوره اخیر، سازمان نظام دامپزشکی اقدام به تشکیل کمیته بانوان دامپزشک کرد اما هیچگاه از نتایج تشکیل این کمیته اطلاعاتی منتشر نشد و پس از مدتی کوتاه هم جلسات این کمیته به فراموشی سپرده شد.

 

نظر شما
ادامه