کد خبر: ۸۲۸۹

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان جنوبی، رضوی و شمالی، لرستان، تربت حیدریه، ریگان، قم و کردستان

 

انتصاب در اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی


مسئول دفتر جدید مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی معرفی شد.

دکتر محمدعلی رضائی، مدیرکل دامپزشکی این استان طی حکمی هادی مستوفیان را به سمت مسئول دفتر خود منصوب کرد و از زحمات ابوالفضل نجاریان مسئول قدیم این دفتر تقدیر و تشکر نمود.

گفتنی است هادی مستوفیان پیش از این در شهرستان های نهبندان،سربیشه، بیرجند و اداره کل مشغول فعالیت بوده است.

 

---------------------------

 

توزیع داروی رایگان بین زنبورداران در خراسان رضوی


 اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از توزیع 35هزار نوار بای وارول برای مقابله با بیماری های انگلی در زنبورستانهای استان به صورت رایگان خبر داد . 

دکتر محمدرضا شریعتی کارشناس اداره مبارزه با بیماریهای طیور ، زنبورعسل و کرم ابریشم این اداره کل اعلام کرد : در راستای ، مبارزه با بیماری های زنبورعسل و پیشگیری از وارد آمدن خسارت به زنبورداران، در سال جاری و در دومین مرحله توزیع داروی رایگان، تعداد 35 هزار نوار بای وارول برای مقابله با بیماری های انگلی در زنبورستانهای استان ، توسط شبکه های دامپزشکی شهرستان ها به صورت رایگان توزیع شده است.
وی با اشاره به آمار کندوهای استان گفت : در خراسان رضوی بیش از 1600 زنبوردار با حدود 120هزار کندوی زنبورعسل به موضوع زنبورداری و تولید عسل مشغول می باشند که بیشترین تعداد از این میزان کندو  در شهرستانهای مشهد ، چناران و نیشابور با تعداد حدود 77 هزار کُلُنی فعال هستند.
شریعتی ابراز امیدواری کرد زنبورداران با پیشگیری اصولی و بموقع و همچنین رعایت اصول بهداشتی بتوانند در پیشگیری از بیماری ها و جلوگیری از وارد آمدن خسارات به زنبورستان ها گام های اساسی بردارند .
وی ضمن توصیه به زنبورداران جهت رعایت بهداشت پرورش گفت : داشتن کُلُنی های قوی با ملکه جوان ، بازدید و مراقبت منظم از زنبورها، انجام ضدعفونی درست و موثر، تغذیه صحیح و کافی، رعایت حریم زنبورستانها، عدم تعویض قاب های یک کُلُنی با کُلُنی دیگر، پرهیز از تعذیه با عسل های ناشناخته، درجه حرارت و رطوبت مناسب، پیشگیری از مسمومیت حاصل از سموم و ردیابی بیماری ها در پیشگیری از بیماری و تلفات در زنبورها موثر می باشد .
این کارشناس، همچنین از زنبورداران استان خواست تا در صورت بروز بیماری و هرگونه تلفات غیرعادی زنبورها به شبکه های دامپزشکی شهرستانهای استان مراجعه نمایند و یا موارد را از طریق سامانه پیام کوتاه اداره کل به شماره 30001905 اطلاع رسانی نمایند.

--------------------------------

 

برگزاری دوره آموزشی اصول نمونه برداری و ارسال نمونه در دامپزشکی خراسان شمالی


به منظور ارتقای سطح علمی کارشناسان بخش دولتی دامپزشکی در خراسان شمالی و در راستای برگزاری پودمان های آموزشی، دوره آموزشی " اصول نمونه برداری و ارسال نمونه" به مدت 2 روز، 26 و 27 بهمن ماه سالجاری با حضور 35 تن از کارشناسان بخش دولتی برگزار شد.
در این دوره، کارشناسان با جدیدترین روشها و تکنیکهای نمونه برداری آشنا شدند.
این دوره آموزشی توسط دکتر رشتی باف متخصص بیماریهای داخلی دامهای بزرگ و مسئول بررسیهای اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی تدریس شد.

 

--------------------------------

 

جلسه مدیران کل دامپزشکی منطقه 2 و مسئولین سازمان دامپزشکی در لرستان


دکتر گودرزی مدیر کل دامپزشکی استان لرستان اعلام کرد از تاریخ 30/11/90 لغایت 1/12/90 به مدت 2 روز جلسه مدیران کل دامپزشکی 16 استان منطقه 2 کشور با  حضور مسئولین سازمان دامپزشکی کشور و مسئولین استانی لرستان در اداره کل دامپزشکی استان لرستان برگزار خواهد شد و در این جلسه در خصوص موارد ذیل تبادل نظر و تصمیم گیری می شود:

1- وضعیت تلفات غیر متعارف در صنعت دام و طیور کشور

2- واکسیناسیون طیور در کارخانجات  جوجه کشی

3- بحث در خصوص معدوم سازی در کانونهای بیماری دام و طیور

4- موضوع پخش استانی واکسن و دارو و کمبود آنها در صنعت طیور

5- بازدید از کارخانه جوجه کشی داملران

---------------------------------

 

انتخاب مسئول روابط عمومی شبکه دامپزشکی تربت حیدریه بعنوان سردبیر ماهنامه الکترونیکی سلامت شهرستان


شبکه دامپزشکی تربت حیدریه اعلام کرد : جلسه مسئولین روابط عمومی ادارات شهرستان به مناسبت هفته سلامت 91 برگزار گردید ، در جلسه فوق بحث و بررسی فعالیتهای روابط عمومی ادارت و پیشنهادات و ویژگی های فعالیتهای ادارات مختلف بیان گردید ، با توجه به عضویت دامپزشک در کمیته های تخصصی بهداشت شهرستان و مسئولیت کمیته زئونوزها ، مسئول روابط عمومی شبکه دامپزشکی تربت حیدریه بعنوان سردبیر ماهنامه الکترونیکی سلامت شهرستان انتخاب گردید.

 

----------------------------------

 

به همت دامپزشکی صورت گرفت :
اعزام 2 اکیپ عملیاتی برای مایه‌کوبی دام‌های عشایر ریگان


مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: 2 اکیپ عملیاتی برای واکسیناسیون دام‌ها به منظور جلوگیری از کاهش دام بر اثر خشکسالی در مناطق عشایری‌ ریگان اعزام شدند.
حجت‌الله جعفری اظهار داشت: با توجه به تداوم خشکسالی در ریگان که به تبع آن دام‌های مناطق عشایری را زیر پوشش قرار داده است، دو اکیپ به منظور انجام واکسیناسیون و مبارزه با بیماری‌ها به این مناطق اعزام شدند.

وی افزود: طی هفته‌های گذشته دام‌های مناطق سرزه، آبگرم‌ گریچ، سیف‌الدینی و دهنه عباسعلی توسط شبکه دامپزشکی به صورت رایگان سمپاشی و واکسیناسیون شده‌اند.

جعفری ابراز داشت: این شبکه با اعزام دو اکیپ در مناطق کوه‌شاه، دهکن انار بالا و پایین، انارک و پایتم اقدام به واکسیناسیون رایگان 6 هزار رأس دام کرده است.

وی عنوان کرد: این اکیپ‌ها در این مناطق اقدام به سمپاشی 40 هزار متر ‌مربع از اماکن دامی علیه بیماری‌های انگلی کرده‌اند.

جعفری تصریح کرد: در این عملیات معاینه رایگان دام‌ها، توزیع و مصرف داروهای ضد‌انگل شامل 50 بطری یک لیتری خوراکی آنتی‌بیوتیک و 70 ویال تزریقی و تقویتی صورت گرفته است.

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان افزود: این شبکه با برگزاری کلاس‌های آموزشی بهداشت دام در این مناطق برگزار کرد.

در شهرستان ریگان 200 هزار رأس دام سبک نگهداری می‌شود که بیشترین آن در مناطق عشایری ریگان است.

------------------------------------

 

تشریح فعالیت های دامپزشکی شهرستان قم


 اداره دامپزشکی قم فعالیتهای این اداره را طی هفته گذشته بدین شرح اعلام نمود :
تست سل وبروسلوز گاوهای شیری 1371 راس ، واکسیناسیون 109 راس گاوشیری و450 راس گوسفند وبزعلیه بیماری تب برفکی، صدور25 مجوزجوجه ریزی جهت مرغداریهای (گوشتی ،تخمگذاروپولت) ، صدور18 گواهی بهداشتی جهت دامداریهای  ، گاوشیری وپرواری به ضورت آنلاین وصدورپروانه تاسیس 6 دامداری گوساله پرواری.

-------------------------------------

 

اطلاعیه اداره کل دامپزشکی استان کردستان در خصوص حمل و نقل انواع دام زنده


اداره کل دامپزشکی کردستان اعلام کرد : بدینوسیله به اطلاع کلیه دامداران استان کردستان می رساند برابر مواد 5 و 7 قانون سازمان دامپزشکی کشور حمل و نقل هر نوع دام زنده و فرآورده های خام دامی مستلزم اخذ گواهی بهداشتی حمل از شبکه دامپزشکی شهرستان مبداء بوده و بدین لحاظ با محموله های بدون گواهی بهد اشتی حمل دامپزشکی قانوناً برخورد بعمل می آید. لذا تقاضا دارد در صورت نیاز به حمل و نقل انواع دام زنده و فرآورده خام دامی قبل از حرکت از شبکه دامپزشکی شهرستان مبداء گواهی بهداشتی حمل مربوطه را اخذ نمایند.

 

نظر شما
ادامه