کد خبر: ۸۳۳۷

حکیم مهر - رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران کشور ضمن ابراز نگرانی از بابت کیفیت شیر خشکهای وارداتی، اعلام کرد: نسبت به آزاد شدن واردات شیر خشک که بدون نظارت انجام می شود، اعتراض داریم.
سیروس روستا گفت: واردات شیر خشک با اعتراض اتحادیه همراه است. در چند ماه گذشته مردم طعم محصولات لبنی سالم را چشیدند اما در این شرایط واردات شیر خشک ضربه زدن به تولیدات داخل است.

وی با اشاره به اینکه از26 بهمن امسال تعرفه کاهش یافته و واردات شیر خشک آزاد شده است، تصریح کرد: شیر خشک می‌تواند کیفیت ماست و شیر را تغییر دهد.

بازارعراق دست کارخانجات لبنیاتی ایران

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران کشور تصریح کرد: وضعیت تولید در کشور شرایط خوبی دارد به گونه ای که کارخانجات لنبی توانسته اند بازار عراق را در دست بگیرند و محصولات خود را با شرایط خوبی بفروشند.

روستا متذکر شد: عده ای به خاطر سوددهی به دنبال استفاده از شیر خشک وارداتی هستند، ضمن این که شیر خشک استانداردی که باید وارد شود به مراتب قیمت آن بالاتر از قیمت شیرخشکهایی است که در حال حاضر وارد می شود و به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

وی با اشاره به نگرانی دامداران از بابت کیفیت شیرخشکهای وارداتی ، تصریح کرد: شیرخشکهای وارداتی از بازارهای غیر استاندارد تهیه شده و کیفیت آن بسیار پایین است .

نظارت بر کیفیت شیرخشک‌های وارد شده قبلی ضعیف بود

روستا ضمن یادآوری این مطلب که نظارت در دوره قبل نسبت به کیفیت شیر خشکهای وارداتی ضعیف بوده است، مطرح کرد: این اقدام منجر به ضرر مالی تولید کننده و دامداران می شود، چراکه کارخانجات موظف هستند تا طی یک قرارداد یک ساله شیرخام را از دامدار بخرد ولی در غیر این صورت می تواند از خرید شیر سرباز بزند.

وی افزود: در گذشته نیز با واردات شیر خشک کارخانجات شیر خام را با کمترین قیمت از دامدار خریداری کردند. رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران کشور همچنین درباره تأثیر قیمت علوفه نیز اظهار داشت: خرید علوفه تحت نظارت نیست و هیچ مرجعی بابت این گرانی توضیح نمی دهد.

روستا همچنین با اشاره به واردات گوشت از برزیل، گفت: با توجه به اقلیم آن منطقه، هزینه تولید گوشت و شیر با کشور ما بسیار متفاوت است. با توجه به وجود مراتع بسیار زیاد و سرسبز هزینه تولید شیر و گوشت در برزیل به مراتب کمتر از ایران است.

وی با بیان این مطلب که 75 درصد هزینه تولید گوشت و شیر را خوراک تشکیل می دهد، گفت : این در حالی است که در سایر کشورها مثل نیوزلند این رقم 25 درصد است، ضمن اینکه پرداخت یارانه از سوی دولت به تولید کننده کمک می کند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران کشور ضمن انتقاد از عدم پرداخت یارانه از سوی دولت به تولید کنندگان، گفت: در حالی که وضعیت تولید شیر در کشور با هزینه های زیادی همراه است و دامدارن از بابت گرانی برخی اقلام نمی توانند به سوددهی برسند، واردات شیر خشک را آزاد کرده اند.
 
خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه