کد خبر: ۸۳۵۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی تهران، بم، نرماشیر و آذربایجان شرقی

 

تاکید بر انسجام بیش از پیش تشکیلات روابط عمومی زیرمجموعه وزارت جهادکشاورزی


مشاور وزیر جهادکشاورزی و مدیرکل روابط عمومی این وزارتخانه بر انسجام بیش از پیش تشکیلات روابط عمومی زیرمجموعه وزارت جهادکشاورزی تاکید کرد.


در نشست صبح شنبه ششم اسفند ماه سالجاری که با حضور مسئولان روابط عمومی ادارات کل دامپزشکی در سالن کنفرانس سازمان دامپزشکی کشور برگزار شد، دکتر سید محسن دستور رییس این سازمان در سخنانی ضمن قدردانی از تلاش مسئولان روابط عمومی ادارات کل دامپزشکی در شناساندن جایگاه واقعی دامپزشکی در سلامت و امنیت غذایی جامعه, بر تلاش روزافزون و همچنین حمایت بیشتر از روابط عمومی ادارات کل دامپزشکی تاکید کرد.
دکتر حسینی مشاور وزیر جهادکشاورزی و مدیرکل روابط عمومی این وزارتخانه هم ضمن حمایت از برگزاری دوره های آموزشی بر انسجام بیش از پیش تشکیلات روابط عمومی سازمان ها و موسسات زیر مجموعه وزارت جهادکشاورزی تاکید کرد.

گفتنی است مسئولان روابط عمومی ادارات کل دامپزشکی کشورمان به منظور شرکت در یک دوره آموزشی سه روزه در تهران گردهم آمده‎اند.

 

-------------------------------

 

مسئول دامپزشکی بم خبر داد :
سمپاشی 22 هزار راس دام در بم


مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان بم گفت: از ابتدای سال‌جاری تا کنون 22 هزار راس دام سبک و سنگین علیه انگل‌های خارجی بدن دام سمپاشی شدند.
مسعود اسدی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا کنون 22 هزار راس دام سبک و سنگین علیه انگل‌های خارجی بدن دام سمپاشی شدند.

اسدی خاطرنشان کرد: به دنبال خشکسالی‌های اخیر و در راستای کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام، این تعداد دام سبک و سنگین سمپاشی شدند.

وی بیان داشت: 340 هزار متر مربع جایگاه نگهداری دام نیز طی این مدت سمپاشی شده است.

مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان بم عنوان کرد: این اقدامات به صورت رایگان و از محل اعتبارات ناشی از خشکسالی تامین شده است.

-------------------------------

 

سرپرست دامپزشکی نرماشیر خبر داد :
اجرای طرح پایش سلامت شیر در نرماشیر


سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر گفت: طرح پایش سلامت شیر در نرماشیر در حال اجراست و تا 8 اسفند ماه سال جاری ادامه دارد.
عباس سرحدی اظهار داشت: طرح پایش سلامت شیر در شهرستان نرماشیر و روستاها آغاز شده و تا هشتم اسفند ماه ادامه دارد.

وی افزود: طی اجرای این طرح کارشناسان با حضور خود سلامت حدود 10 تن تولید روزانه شیر منطقه را بررسی می‌کنند.

سرپرست شبکه دامپزشکی نرماشیر بیان داشت: در این طرح همچنین دامداران و مکان نگهداری دام و برداشت شیر و نحوه برداشت آن بررسی و در زمینه نحوه استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و همچنین منع استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های تاریخ مصرف گذشته توصیه‌هایی به دامداران می‌شود.

سرحدی بیان کرد: همه مکان‌های نگهداری دام در روستاهای نرماشیر سنتی هستند و برداشت شیر نیز به شیوه سنتی انجام می‌شود.

وی گفت: امیدواریم  طرح پایش سلامت شیر دستاوردهای مفیدی در بحث تولید بهداشتی شیر داشته باشد.

--------------------------------

 

تداوم تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک در آذربایجان شرقی

 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از تداوم تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک در این استان خبر داد.

مهندس غفور عبدالهی در جلسه تنظیم بازار سازمان که با هدف بررسی گزارش صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در زمینه برنامه اجرایی جهت تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک ترتیب یافته بود با اشاره به اینکه از 29 مهرماه سال گذشته برای نخستین بار در استان، گوشت مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک در سبد غذایی شهروندان تبریزی جای گرفت، گفت: این کار به صورت پایلوت همزمان در سه مرغداری در شهرستانهای آذرشهر و بستان‌آباد انجام پذیرفته بود که در اولین مرحله این طرح 53 هزار قطعه مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک با برند و برچسب ویژه در12مرکزعرضه موادپروتئینی مورد تایید اتحادیه وتعاونی مرغداران گوشتی تبریز توزیع شد.

وی با بیان اینکه درنظر داریم با فرهنگ سازی، آماده سازی زمینه‌های مصرف، این طرح را بصورت همگانی از طریق ترغیب مرغداران، در سایر شهرستانها و نقاط استان نیز انجام دهیم، افزود: تولید گوشت سفید سالم و بدون مصرف آنتی بیوتیک و سایر محصولات دامی به منظور افزایش ضریب ایمنی سلامت انسان از اهداف استراتژیک و سیاستهای اصولی سازمان جهادکشاورزی استان است.

دکتر سیدرضا ثقلینی ـ جانشین معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز، با اشاره به اینکه مصرف گوشت مرغ‌های دارای باقیمانده آنتی بیوتیک ، مقاومت بدن انسان را در مقابل این داروها افزایش داده و درمان عفونتها را دشوار می‌کند، افزود: در قالب این طرح تمامی مراحل تولید مرغ از زمان جوجه‌ریزی تا عرضه به بازار توسط کارشناسان مدیریت امور طیور سازمان و اداره کل دامپزشکی استان، انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون در اغلب کشورها استفاده از آنتی بیوتیک در خوراک دام و طیور به شدت محدود شده است، افزود: با توجه به تراکم تعداد مرغداری ها و همچنین عدم رعایت مدیریت بهداشتی در طول دوره پرورش، عموماً مرغداریها با مشکل مواجه می شوند و مرغداران برای مقابله با آن زیرنظر دامپزشک و گاه خودسرانه اقدام به درمان طیور با آنتی بیوتیک می‌کنند درصورتیکه با اعمال دقیق ضوابط بهداشتی وامنیت زیستی در مرغداریهای گوشتی بانظارت کارشناسان این معاونت و اداره کل دامپزشکی استان و دستورالعمل‌های اجرایی موجود می‌توان مرغ‌هایی را پرورش داد که در طول دوره نگهداری و پرورش، به بیماری مبتلا نشده و در نتیجه نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک جهت درمان مرغ‌ها نباشد.

رئیس شورای نظام دامپزشکی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه در اجرای این طرح نهاده های تولید از جمله دان آماده ( پیلت) و هزینه جوجه یکروزه توسط تعاونی مرغداران مرغ گوشتی تبریز و نیز با حمایت‌های مالی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، تأمین شده و نظارت لازم در راستای بهبود شاخصهای تولید توسط تعاونی بعمل می‌آید، افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان در این راستا از مرغداران و تولید کنندگان مرغ بدون آنتی بیوتیک بصورت واگذاری تسهیلات مالی حمایت کرده و در این مسیر آماده است زیرساخت‌های لازم را برای مرغداران فراهم کند.

مهندس جاوید بهروزین ـ مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجن شرقی ـ نیز در این جلسه به کاهش هزینه‌های تولید، پیشگیری از درمانهای بی مورد، افزایش سلامت و بهداشت جامعه، صرفه جویی ارزی در بخش دان، دارو، واکسن و غیره را از جمله مزایای این دستاورد برشمرد و گفت: در فرایند یک دوره پرورش مرغ که از سه روز قبل از جوجه ریزی شروع می شود و 42 تا 45 روز پس از آنکه بهترین وزن کشتار مرغ را شامل می شود، تمامی مراحل پرورش به صورت مکانیزاسیون صورت می گیرد و خوراک جوجه‌ها توسط لولههایی بدون تماس انسان تدارک می شود.

وی درباره تلفات مرغداری‌ها نسبت به دورهایی که آنتی بیوتیک استفاده می شد، گفت: این دوره پرورش باوجودبازدیدهاى متعدد به مرغدارى درصدى تلفات داشتیم که بازهم نسبت به دوره هاى قبل تقریباً نرمال بوده و به نصف رسیده و باید گفت تلفات از 9درصد به 5 درصد کاهش پیدا کرده است.

بشیر جعفری ـ مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی ـ نیز در این جلسه بر گسترش و ارتقای سطح تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک در استان تأکید نموده و آمادگی این صندوق را بر سرمایه گذاری بیشتر در این عرصه اعلام کرد.

مهندس اکبر فتحی ـ رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی این استان ـ نیز آمادگی سازمان تحت مدیریت خود را جهت پیشبرد این طرح اعلام کرد و گفت: آماده‌ایم ضمن کمک به فرهنگ سازی مصرف مرغ بدون آنتی بیوتیک در استان، مرغداران و تولیدکنندگان مرغ بدون آنتی بیوتیک را با حضور کارشناسان خود یاری رسانیم.

 

نظر شما
ادامه