حکیم مهر - محققان کینگر کالج لندن برای اولین بار توانسته‌اند شواهدی را برای اثبات نظریه 60 ساله ریاضیدان انگلیسی در مورد چگونگی شکل‌گیری طرح‌های زیستی مانند خطوط بدن ببرها یا نقاط بدن یوزپلنگ‌ها ارائه کنند.
آلان تورینگ یکصد ساله، این ایده را ارائه کرد که طرحهای تکراری منظم در حیوانات توسط یک جفت ریخت‌زا (Morphogene) تولید می‌شوند که با هم به عنوان یک فعال‌کننده و مهارکننده کار می‌کنند.
این تحقیقات جدید به نظریه 60 ساله رمزشکن معروف در سطح آزمایش اعتبار می‌بخشد و همچنین منجر به توسعه حوزه پزشکی احیاکننده خواهد شد.
برای آزمایش این نظریه، ‌دانشمندان به بررسی توسعه لبه‌های فاصله‌دار منظم موجود در سقف دهان موشها پرداختند.
این تیم با انجام آزمایشات بر روی جنین‌های موش موفق به شناسایی یک جفت ریخت‌زا شدند که با همکاری با یکدیگر بر محل شکل‌گیری هر لبه تأثیر می‌گذاشتند. این مواد شیمیایی به کنترل ابراز یکدیگر، فعالسازی و مهار تولید و در نتیجه کنترل تولید طرح لبه‌ها می‌پرداختند.
این محققان همچنین توانستند ریخت‌زاهای خاص دخیل در فرآیند « FGF(عامل رشد فیبروبلاست)» و «Shh(خارپشت صوتی)» را شناسایی کنند. Shh در حشرات میوه‌ای دیده می‌شود که به دلیل فقدان نسخه پروازی از موی اضافی در بدن خود برخوردارند. دانشمندان نشان دادند که در زمان افزایش یا کاهش فعالیت این ریخت‌زاها، طرح لبه‌های سقف دهان موشها طبق معادلات پیش‌بینی شده تورینگ تحت تاثیر قرار می‌گیرند.
برای اولین بار ریخت‌زاهای حقیقی دخیل در این فرایند مورد شناسایی قرار گرفته و این محققان توانستند به مشاهده دقیق تاثیرات پیش‌بینی شده توسط تورینگ در نظریه 60 سال پیش وی بپردازند.
محققان امیدوارند از این ریخت‌زاها بتوانند در پزشکی احیاکننده آینده در زمان تبدیل سلولهای بنیادی در بافت‌های دیگر برای احیای ساختار و طرح آنها استفاده کنند.
تورینگ یکی از بزرگترین قهرمانان جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود. وی موفق به رمزگشایی کدهای سری ارتش آلمان شد که توسط دستگاه معروف انیگما طراحی شده بودند. این کار به سازمان جاسوسی انگلیس در ایستادگی در برابر هیتلر و شکست دادن قایقهای او در جنگ آتلانتیک کمک کرد.
کار تورینگ همچنین منجر به پایه‌گذاری ساخت رایانه‌های مدرن شد که مجله تایم در آن زمان وی را یکی از 100 انسان مهم قرن 20 معرفی کرد.
نتایج این پژوهش در مجله Nature Genetics منتشر شده است.