کد خبر: ۸۳۷۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی فهرج، ریگان و راور

 

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج خبر داد :
اجرای طرح نظارت پایش شیر در فهرج


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: طرح پایش کنترل کیفی شیر تولیدی دامداران فهرجی در این شهرستان در حال اجراست.
مهدی بمان‌دشتی با اشاره به اجرای طرح پایش شیر از 15 بهمن ماه در این شهرستان اظهار داشت: این طرح به منظور بررسی کیفیت شیر خام تولیدی و بررسی فاکتورهای بار میکروبی شیر، درصد آب اضافی شده احتمالی به شیر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: در این طرح بر ایستگاه‌های جمع‌آوری شیر، ساختمان و تجهیزات و فاضلاب مناسب و مخازن استیل و مجهز، مدرج و دماسنج، همزن و شستشوی مناسب با انجام آزمایشات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج با اشاره به اینکه شیر تولیدی دامداران فهرجی را دو ایستگاه جمع‌آوری شیر و با هشت تانکر حمل شیر در این  شهرستان جمع‌آوری می‌کنند، بیان داشت: دامداران فهرجی ماهانه 23 تن شیر تولید و به کارخانه‌های فرآوری برای تهیه فرآورده‌های لبنی کرمان و شهرستان‌های شرق استان کرمان فرستاده می‌شود.

بمان‌دشتی تصریح کرد: 350 نفر از دامداران با شرکت در 15 کلاس آموزشی روش‌های صحیح نگهداری دام و روش‌های شیردوشی مناسب و روش‌های نگهداری شیر را فرا گرفتند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: با اجرای فاز دوم عملیات واکسیناسیون تب برفکی 80 هزار رأس دام سبک علیه تب برفکی واکسینه شدند.

وی با اشاره به اینکه در بیست و ششمین طرح واکسیناسیون تب برفکی 7 هزار و 500 رأس گاو و گوساله علیه این بیماری در فهرج واکسینه می‌شوند، ابراز داشت: این طرح از پنجم اسفند آغاز و به مدت 15 روز در این شهرستان اجرا می‌شود.

بمان‌دشتی اذعان داشت: این عملیات توسط دو اکیپ بخش دولتی و یک اکیپ بخش خصوصی به صورت رایگان اجرا می‌شود.

----------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان:
روزانه 10 تن شیر در ریگان جمع‌آوری می‌شود


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: روزانه 10 تن شیر توسط 3 دستگاه در این شهرستان جمع‌آوری می‌شود.
حجت‌الله جعفری با بیان اینکه طرح پایش شیر در شهرستان ریگان در حال انجام است، اظهار داشت: طرح پایش شیر یکی از مهم‌ترین طرح‌های نظارتی بر این فرآوردهای خام دامی در سال جاری محسوب می‌شود.

وی افزود: در این طرح که از 23 بهمن ماه در ریگان آغاز شده و تا 18 اسفند انجام می‌شود، بهداشت کیفی این فرآورده‌ها در ایستگاه‌های جمع‌آوری شیر و دامداری‌ها کنترل می‌شود.

جعفری بیان داشت: با توجه به اینکه در شهرستان ریگان روزانه 10 تن شیر توسط سه دستگاه جمع‌آوری می‌شود، طی این طرح سلامت و بهداشت دام و راهنمایی دامداران در راستای تغذیه  بهداشت جایگاه نگهداری دام، سالن شی دوشی، اتاق نگهداری شیر و تجهیزات و لوازم شیردوشی انجام می‌پذیرد.

وی افزود: همچنین ضوابط شیردوشی و ارائه اصول و ضوابط شیردوشی به ایستگاه‌داران جمع‌آوری شیر و مراکز دامداری ارائه می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: با توجه به اینکه اکثر مکان‌های نگهداری دام در روستاهای این شهرستان و برداشت شیر به صورت سنتی انجام می‌شود، انجام این طرح و راهنمایی لازم متصدیان می‌تواند راهبرد مؤثری در کنترل بهداشتی این فرآورده باشد.

جعفری از شهروندان ریگانی خواست در صورت برخورد موارد مشکوک در این فرآورده به ویژه در وضعیت ظاهری رنگ و بوی این فرآورده به شبکه دامپزشکی این شهرستان برای انجام آزمایش‌های لازم مراجعه کنند.

وی بیان داشت: در صورت هرگونه ضایعه و بیماری در پستان دام با مراجعه به مرکز بخش خصوصی دامپزشکی شهرستان اقدام به درمان دام بیمار کنند.

در شهرستان ریگان بیش از 200 هزار رأس دام سبک و 15 هزار رأس دام سنگین نگهداری می‌شود که یکی از قطب‌های دامپروری شرق استان کرمان است.

-----------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی راور :
ذبح سنتی موجب افزایش بیماری‌های مشترک می‌شود


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان راور گفت: ذبح سنتی دام و مداومت این امر بسیار نامناسب است و خطر ابتلا به بیماری‌های مشترک را افزایش می‌دهد.
احمدرضا انور اظهار داشت: با توجه به سیاست‌های دامپزشکی در عرصه اطلاع‌رسانی و جلوگیری از بروز بیماری‌ها باید تلاش کنیم تا با فرهنگ‌سازی بین مردم آنها را به سمت و سویی سوق دهیم تا از کشتار سنتی دام در معابر و خانه‌ها جلوگیری شود.

وی رسم ذبح سنتی دام و مداومت این امر را بسیار نامناسب عنوان کرد و افزود: می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح عادت ذبح سنتی دام را از اذهان مردم دور کرد.

انور بیان داشت: آموزش در این مقوله از اهمیت مهمی برخوردار است و فرهنگ‌سازی، تبیین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و توجه به بیماری‌های نوظهور می‌تواند تا حد زیادی سبب کاهش ذبح سنتی شود.

وی با تاکید بر اینکه تشخیص بیماری‌های مشترک و علائم عفونی در دام نظیر تب کریمه‌ کنگو، لاشه‌های تب‌دار، کیست هیداتید، هاری و ... فقط در صلاحیت کارشناسان دامپزشکی است، در صورت بروز چنین بیماری‌هایی در لاشه سبب تبعات جبران‌ناپذیری در افراد مصرف کننده می‌شود.

انور گفت: شبکه دامپزشکی راور در روزهای خاص سال، اعیاد و مناسبت‌های ماه محرم با کشیک‌های مستمر آماده همکاری با مردم برای کشتار دام در کشتارگاه است و در زمان‌های دیگر نیز با هماهنگی برای کشتار آماده همکاری است.

وی تصریح کرد: باید در جهتی حرکت کنیم که هر شهروند ما یک پلیس بهداشتی باشد و مردم خود اقدام به کنترل مسائل بهداشتی در زمینه جلوگیری از ذبح سنتی دام‌ها کنند.

 

نظر شما
ادامه