کد خبر: ۸۳۹۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی سیرجان و آق قلا

 

رئیس دامپزشکی سیرجان خبر داد :
مایه‌کوبی 8 هزار دام سنگین علیه بیماری تب برفکی


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سیرجان گفت‌: طی 15 روز گذشته 8 هزار و 300 رأس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی در سیرجان واکسینه شدند.
علیرضا زینلی‌پور با اشاره به انجام این مایه‌کوبی‌ها توسط درمانگاه دامپزشکی سیرجان افزود: با توجه به شروع عرضه ماهی قرمز برای ایام نوروز تعداد زیادی از عرضه کنندگان این نوع ماهی در خیابان‌ها و معابر عمومی اقدام به توزیع می‌کنند.

وی بیان داشت: مردم باید به منظور تهیه ماهی قرمز از مراکز معتبر و زیر نظارت و کنترل شهرداری و دامپزشکی اقدام کنند و از رهاسازی ماهیان قرمز در منابع آبی و محیط زیست خودداری کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی سیرجان خاطرنشان کرد: در صورت نگهداری ماهیان در آکواریوم باید از مواد ضد عفونی کننده و محلول‌های نمک طعام و ترکیبات آمونیوم استفاده کرد و برای لمس آنان هم از دست‌کش استفاده نمود.

به گفته زینلی‌پور کودکان باید از دست زدن به ماهیان قرمز خودداری کنند.

 

----------------------------

 

با حضور مدیرکل دامپزشکی کرمان،

خط تولید داروهای دامی سیرجان راه‌اندازی شد


خط تولید مکمل داروهای دامی کارخانه وتاک تولید کننده داروهای دامی شهرستان سیرجان با حضور مدیرکل دامپزشکی استان کرمان افتتاح شد.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در حاشیه این افتتاح اظهار داشت: این خط ویژه تولید داروی مکمل‌های مولیدات آمونیوم است که برای جلوگیری از مسمومیت‌های ناشی از عوارض مس راه‌اندازی شده است.

دکتر غلامرضا زیدآبادی بیان داشت: این مجموعه با هزینه یک میلیارد ریال از پرداخت اعتبارات مجتمع مس سرچشمه به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: این خط تولید در حال حاضر مدت دو ماه و براساس قرارداد با مجتمع مس سرچشمه به میزان 50 تن تولید این دارو است که فقط برای 70 هزار رأس دام خاتون‌آباد شهربابک تولید دارد.

مدیرکل دامپزشکی کرمان گفت‌: با توجه به اینکه علوفه و منطقه چرای 70 هزار رأس دام در خاتون‌آباد دارای آلودگی دود مس است با مصرف این دارو عوارض ناشی از مس به صفر می‌رسد.

زیدآبادی همچنین از تشدید نظارت 150 اکیپ بازرسی در استان کرمان بر 34 کشتارگاه در سطح استان و همچنین مراکز توزیع و فروش فرآورده‌های گوشتی خبر داد و عنوان کرد: با توجه به اینکه خرید مردم در فرآورده‌های گوشتی و گوشت قرمز و سفید بیشتر است، لذا نظارت با دقت کامل تشدید می‌شود و متخلفان بر‌اساس قانون برخورد صورت می‌گیرد.

------------------------------

 

کد گذاری آب بندان های آق قلا


 تمام آب بندانهای موجود در شهرستان آق قلا کد گذاری شدند.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان آق قلا از توابع استان گلستان با اعلام این خبر گفت: با توجه به برنامه ریزی سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر کد گذاری  آب بندانهای  پرورش ماهی  سراسر کشور، به رغم صعب العبور بودن برخی از این مراکز پرورش، کد گزاری تمام این مزارع  در اسفند ماه سال جاری پایان یافت.

مسلمی افزود : شهرستان آق قلا یکی از شهرستانهای بزرگ  تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی استان است که همه ساله با شروع پاییز کار برداشت ماهی از این آب بندانها شروع و تا فروردین سال بعد ادامه دارد .

به گفته وی ماهی تولید شده در این شهرستان به استانهایی چون تهران ،گیلان ،سیستان و بلوچستان و خراسان منتقل می شود .

نظر شما
ادامه