کد خبر: ۸۴۵۱

حکیم مهر - رییس مرکز بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هزینه بر بودن تحقیقات و درمان بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان موجب تاخیر در معالجه این بیماری ها می شود. 
دکتر 'محمدمهدی گویا' چهارشنبه هفدهم اسفند ماه سال جاری در 'همایش بیماری های مشترک انسان و حیوان' در بجنورد اظهار داشت: این تاخیر درمان در حالی است که هر روز عقب افتادن معالجه این بیماری ها، می تواند هزینه های مضاعفی را متوجه نظام سلامت کند.

وی اضافه کرد: برای کاهش انتقال بیماری های مشترک حیوان به انسان، باید سلامت حیوان را همسان با سلامت انسان جدی گرفته و بر روی آن سرمایه گذاری کنیم.

گویا افزود: تامین سلامت انسان بدون تامین سلامت حیوان، حتی حیوانات وحشی امکانپذیر نخواهد بود.

رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای کاهش بیماریهای مشترک انسان و حیوان باید از روشهای جدید در تولید محصولات کشاورزی و دامی استفاده کرد.

به گفته وی در شرایط فعلی بعضا استفاده از کود شیمیایی نیز می تواند زمینه ساز گسترش بیماری های مشترک بین انسان و حیوان شود.

وی به روز رسانی تجهیزات آزمایشگاهی و تحقیقاتی را راهکار مناسبی برای درمان سریع بیماری های مشترک انسان و حیوان اعلام کرد.

گویا در این همایش از نگهداری و پرورش سنتی پرندگان انتقاد کرد و گفت: نگهداری و پرورش پرندگان و طیور در فضای آزاد و به صورت سنتی می تواند موجب انتقال بیماری ها شود و تا حدودی نیز شناسایی و مقابله با بیماری را با تاخیر مواجه می کند.

وی اضافه کرد: باید فرهنگ نگهداری و پرورش پرندگان و طیور را در قفس و فضاهای بسته را در کشور رواج دهیم.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی از واردات دام زنده به عنوان اقدامی خطرناک یاد کرد و گفت: واردات دام زنده در صورتی باید انجام گیرد که شرایط و امکانات تحقیقات و آزمایشگاهی مورد نیاز آن تامین شود.

گویا افزود: نباید در زمینه صادرات و واردات دام تصمیمات سرخود و بدون توجه به امکانات تحقیقاتی و آزمایشگاهی گرفته شود.

وی صدور اطلاعیه های سازمان محیط زیست در خصوص آزادسازی شکار پرندگان را نیز مورد انتقاد قرار داد و گفت: باید تمام این اطلاعیه ها پس از هماهنگی با دست اندرکاران سلامت و بهداشت مردم صادر شود.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه