کد خبر: ۸۵۰۴

حکیم مهر - مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست از احداث ۵ مرکز قرنطینه و بازپروری گونه‌های حیوانی در کشور تا پایان شهریور ۹۱ خبر داد.
حسین محمدیاظهار داشت: گونه‌ای حیوانی که ناخواسته به اسارت درمی‌آیند یا متخلفان آنها را از طبیعت زنده‌ گیری می‌کنند یا بر اثر تصادف حادثه می‌بینند نیاز به بازپروری دارند.

وی افزود: گونه‌های آسیب دیده باید درمان شوند و اگر قابلیت رهاسازی آنها وجود دارد باید مجدداً در زیستگاههای اولیه خود رهاسازی شده یا اگر بعد از درمان امکان رهاسازی آنها نباشد باید در مراکز مجاز نگهداری شده و از ارزش‌های زیباشناختی آنها استفاده شود.

محمدی افزود: همچنین می‌توان از گونه‌های حیوانی که امکان رهاسازی آنها در طبیعت وجود ندارد در مراکز تکثیر در اسارت استفاده کنیم.

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ما بسته اجرایی برای توسعه مراکز بازپروری و نگهداری گونه‌های حیوانی تهیه کرده‌ایم و یکی از فعالیت‌های اجرایی که برای این موضوع در دست تهیه داریم ایجاد مراکز قرنطینه و بازپروری در برخی از استانهای مرکزی ایران که دارای فون جانوری بیشتری هستند و استانهایی که در آنها حیوانات بیشتر در معرض تهدید قرار دارند، است.

محمدی عنوان کرد: قرار است مراکز قرنطینه و بازپروری حیوانات در چند استان مرزی که بیشتر با پدیده قاچاق گونه‌‌های حیوانی و گیاهی مواجه‌اند مانند استان‌های سیستان و بلوچستان، تهران، فارس، خوزستان، ایلام، کرمانشاه و یکی از استانهای شمال غرب و شمال ایجاد شود.

وی گفت:‌ در فاز اول اجرای این طرح ۵ مرکز قرنطینه، نگهداری و بازپروری حیوانات تا ۶ ماهه اول سال آینده احداث خواهد شد و در حال تهیه نقشه‌های اجرایی این طرح هستیم و یک تا دو ماه بعد از عید نوروز نقشه‌ها آماده می‌شود.

محمدی افزود:‌ در پارک پردیسان هم‌اکنون فضاهایی برای نگهداری و بازپروری گونه‌های حیوانی مهیا است و قرار است فضاهای جدید علاوه بر کلینیک پارک پردیسان برای برخی از گونه‌ها ایجاد کنیم و این مراکز را توسعه داده و فضاها را بهبود بخشیم.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: به دلیل اینکه در پارک پردیسان ظرفیت‌های خوبی از نظر دامپزشکی وجود دارد و با توجه به اینکه یکی از معیارهای انتخاب مرکز بازپروری توانمندی استان در بُعد دامپزشکی است و با توجه به وجود دانشکده دامپزشکی در تهران، این استان ظرفیت خوبی را برای درمان گونه‌های حیوانی دارا است.

محمدی خاطرنشان کرد: ما سعی می‌کنیم پارک پردیسان را مجهزتر کنیم تا اگر استان‌ها ظرفیت درمان حیوانات آسیب‌دیده را نداشته باشند، این پارک بتواند این کار را انجام دهد.

نظر شما
ادامه