کد خبر: ۸۵۰۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی بم، درگز، فهرج و نهبندان

 

مدیر دامپزشکی بم خبر داد :
اجرای طرح تشدید نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های دامی در بم


مسئول شبکه دامپزشکی بم گفت: با توجه به افزایش خرید و مصرف فرآورده‌های خام دامی طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی اجرا می‌شود.
مسعود اسدی اظهار داشت: با توجه به افزایش خرید و مصرف فرآورده‌های خام دامی طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به بالا رفتن تقاضا برای خرید و مصرف فرآورده‌های خام دامی احتمال بروز تخلفاتی توسط مراکز عرضه این فرآورده‌ها وجود دارد.

اسدی بیان داشت: بر همین اساس شبکه دامپزشکی شهرستان بم سعی دارد با تشدید نظارت، سلامت و امنیت غذایی مصرف کنندگان را تضمین کند.

وی عنوان کرد: این طرح از تاریخ 22 اسفند ماه آغاز و تا 13 فروردین ماه سال آینده ادامه دارد.

اسدی از توزیع بروشورهای آموزشی در بین مردم و مسافران نوروزی طی ایام نوروز در شهرستان بم خبر داد.

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان بم تصریح کرد: از شهروندان در خواست داریم در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را به دامپزشکی اطلاع دهند.

-----------------------------

 

مایه‎کوبی دام‌ها علیه بیماری تب برفکی در درگز


رییس شبکه دامپزشکی شهرستان درگز از مایه کوبی دام‌های این شهرستان علیه بیماری تب برفکی خبر داد.

دکتر محمدرضا بهروزیان اظهار داشت: بیماری تب برفکی از بیماری‌های ویروسی مهم است که می‌تواند باعث مرگ و میر در دام نابالغ و کاهش تولید شیر و ضریب تبدیل در دام بالغ شود. وی افزود: در طرح مایه‌کوبی تب برفکی که با مشارکت بخش خصوصی و به صورت رایگان انجام پذیرفت کلیه دام‌های سنگین شهرستان به تعداد 10 هزار و 212 راس و نیز تعداد 160 هزار راس دام سبک شهرستان در مناطق پر خطر و کانون بیماری علیه این بیماری واکسینه شدند.

 

-----------------------------

 

رئیس دامپزشکی فهرج خبر داد :
مایه‌کوبی 60 هزار دام علیه تب برفکی در فهرج


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: از ابتدای سال جاری 25 هزار رأس دام سنگین و 34 هزار رأس دام سبک در این شهرستان علیه تب برفکی واکسینه شدند.
مهدی بمان‌دشتی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون چهار مرحله واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی شامل سه فاز مربوط به دام سنگین و یک فاز دام سبک صورت گرفته است.

وی افزود: طی سال جاری در این راستا حدود 25 هزار رأس دام سنگین طی سه فاز و 34 هزار رأس دام سبک توسط اکیپ‌های بخش دولتی و خصوصی علیه این بیماری واکسینه شدند.

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج خاطرنشان کرد: هم‌اکنون آخرین مرحله از واکسیناسیون تب برفکی سال 90 در این شهرستان در حال اجرا و قرار است تعداد 7 هزار و 500 رأس گاو و گوساله واکسن تب برفکی را دریافت کنند.

بمان‌شدتی گفت: این عملیات توسط اکیپ‌های بخش دولتی و خصوصی شهرستان و تحت نظارت شبکه دامپزشکی شهرستان انجام می‌گیرد.

وی بیان داشت: تب برفکی یک بیماری ویروسی است که از طریق ترشحات خروجی از بدن دام و از راه هوا منتقل می‌شود و این بیماری تاول‌هایی در ناحیه زبان، پستان‌ها و سم دام ایجاد می‌کند که منجر به بی‌اشتهایی، لاغری، کاهش شیر و لنگش در دام می‌شود.

بمان‌دشتی گفت: در صورت مشاهده بیماری در یک دامداری این شبکه مطابق دستورالعمل تا شعاع سه کیلومتری از آن دامداری را واکسینه می‌کند تا از انتشار بیماری جلوگیری به عمل آید.

-----------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان خبر داد :
انجام 780 هزار قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های نهبندان


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان از انجام تعداد 780 هزار و 700 قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های شهرستان از ابتدای سال خبر داد.
عباس نیک‌پور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تعداد 780 هزار و 700 قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های شهرستان انجام و این تعداد علیه بیماری‌های طیور واکسینه شده‌اند.

وی افزود: هم‌چنین تعداد 780 هزار و 700 نوبت قطعه علیه بیماری نیوکاسل با واکسن  B1، هفتصد و هشتاد هزار و 700 قطعه با واکسن لاسوتا، یک‌ میلیون و 561 هزار و 400 قطعه بر علیه بیماری گامبورو و یک ‌میلیون و 561 هزار و 400 قطعه بر علیه بیماری برونشیت واکسینه شدند.

* انجام 1087 برداشت آزمایشگاهی برای تشخیص بیماری در نهبندان

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان گفت: در قسمت دارو و درمان با توجه به محروم بودن شهرستان نهبندان و عدم استقبال بخش خصوصی برای فعالیت در شهرستان با وجود اینکه در اکثر نقاط کشور بحث درمان به بخش خصوصی واگذار شده در شهرستان این فعالیت بر دوش همکاران بخش دولتی است و در این ارتباط از ابتدای سال جاری یک‌ هزار و 87 برداشت آزمایشگاهی برای تشخیص بیماری در آزمایشگاه شبکه دامپزشکی انجام شده است.

نیک‌پور ادامه داد: هم‌چنین 62 رأس گاو، 19 هزار و 300 رأس گوسفند و بز، 288 هزار و 100 قطعه طیور و 173 مورد سایر حیوانات زیر پوشش درمانی اعم از نسخه نویسی، معاینه، جراحی، مامایی و سخت‌زایی قرار گرفتند.

وی یادآور شد: در راستای مراقبت فعال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان 49 بازدید از مراکز پرورش، روستاها و زیستگاه‌های طبیعی و حدود 200 مورد نمونه‌گیری انجام گرفته که تاکنون مورد مثبتی گزارش نشده است.

* خراسان‌جنوبی از قطب‌های پرورش طیور کشور است

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان با بیان اینکه خراسان‌جنوبی از قطب‌های پرورش طیور کشور به شمار می‌رود، گفت: با توجه به اینکه این صنعت نقش اساسی در اقتصاد استان دارد و علاوه بر تأمین نیاز استان نیز به سایر استان‌های کشور نیز مرغ صادر می‌کند لذا با توجه به اینکه نهبندان گلوگاه ورودی استان از طریق سیستان و بلوچستان است به منظور کنترل و کاهش بیماری‌های دام و طیور پست قرنطینه منطقه‌ای شرق کشور در نهبندان مستقر شده است.

نیک‌پور اضافه کرد: با توجه به اینکه کامیون‌های حمل مرغ در بین مرغداری‌های متعدد تردد دارند و می‌توانند یکی از عوامل مهم انتقال بیماری باشند از ابتدای سال جاری تعداد 2 هزار و 998 دستگاه کامیون حمل مرغ قبل از ورود به استان توسط قرنطینه نهبندان ضد عفونی شدند.

وی ادامه داد: در قسمت قرنطینه نیز علاوه بر اینکه مجوز حمل تمام کامیون‌های حمل دام و فرآورده‌های خام دامی که از نهبندان عبور و به سایر نقاط استان می‌روند در محل پست قرنطینه دامپزشکی این شهرستان که در پلیس راه نهبندان مستقر است مورد بررسی قرار گرفته و ساعت عبور آنها و شرایط حمل بررسی شده و در پایان ماه گزارشات مربوطه به سازمان دامپزشکی کشور ارسال می‌شود که نقش بسیار مهمی در کنترل سلامت فرآورده‌های خام دامی و سلامت شهروندان و سایر هم‌وطنان دارد.

* یکی از وظایف دامپزشکی صدور مجوز حمل بهداشتی است

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان یکی از وظایف دامپزشکی را صدور مجوز حمل بهداشتی برای دام و فرآورده‌های خام دامی دانست و گفت: در این راستا از ابتدای سال جاری برای دامدارانی که دام آنها واکسینه شده و دارای شرایط سلامت بودند و بومی بودن آنها توسط مدیریت جهادکشاورزی تأیید شده، مجوز حمل صادر شده است.

نیک‌پور افزود: امسال برای 93 نفر شتر مجوز داخل استان، 3 هزار و 296 نفر شتر مجوز خارج استانی، 39 رأس گاو و گوساله مجوز داخل استانی، یک‌ هزار و 803 رأس گوسفند و بز مجوز داخل استانی، 4 هزار و 687 رأس گوسفند و بز مجوز خارج استان، 9 هزار و 100 قطعه طیور داخل استان و 669 هزار و 700 قطعه مرغ مجوز خارج استانی صادر شده است.

نظر شما
ادامه