کد خبر: ۸۵۱۹

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمان و آذربایجان غربی

 

به منظور کاهش مخاطرات بهداشتی احتمالی، ساماندهی توزیع ماهی قرمزدر سطح استان کرمان صورت می گیرد


به منظور به حداقل رساندن مخاطرات ناشی از بیماریهای  احتمالی ماهی قرمز، ساماندهی توزیع بهداشتی این ماهی در سطح استان در دستورکار دامپزشکی قرار گرفت.
رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان کرمان ضمن تبریک سال نو به ساکنین این استان و با اشاره به در پیش بودن سال نو و خرید ماهی قرمز به عنوان یکی از فرهنگ های رایج در بین ایرانیان و زینت بخش سفره هفت سین در این خصوص اظهار داشت: به منظور حفظ سلامتی و بهداشت شهروندان محترم اداره کل دامپزشکی استان و شبکه های تابعه امسال نیز همچون سالهای گذشته اقدام به نظارت بر مراکز عرضه ماهیان زینتی (قرمز) و نمونه برداری از آنها به منظور تایید سلامت آنها نموده است .
دکتر آمنه زینلی افزود: در راستای ارتقاء آگاهی هم استانیهای محترم توزیع اطلاعیه بهداشتی در خصوص خرید و چگونگی نگهداری از ماهی قرمز بویژه در بین دانش آموزان صورت گرفته است .
رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای طیور و آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه شماره تلفن 03411512 و شماره پیامک 3000231512  جهت پاسخ گویی به سوالات و گزارش موارد تخلف احتمالی در اختیار هم استانیهای گرامی  می باشد عنوان کرد : خرید ماهی از مراکز معتبر، غذا دهی مناسب، تامین آب سالم دارای اکسیژن کافی و دمای مناسب و قرار دادن ظرف نگه داری ماهی در جای مناسب باعث افزایش طول عمر این آبزی دوست داشتنی خواهد شد .
دکتر زینلی در پایان اعلام کرد : از هم استانی های گرامی درخواست داریم به منظور حفاظت از طبیعت و جلوگیری از به هم خوردن نظم موجود در اکو سیستم های آبی از رها سازی ماهی قرمز در داخل رودخانه ها ، آبهای آزاد و دریاچه پشت سدها جداً خودداری نمایند.

---------------------------------

 

افزایش سلامت غذای مسافران نوروزی با اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی توسط دامپزشکی استان کرمان

طرح تشدید نظارت بهداشتی توسط دامپزشکی کرمان در سراسر استان اجرا می گردد.

مشاور مدیر کل و رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان ضمن تبریک سال نو از آمادگی کامل اکیپهای نظارتی در ایام نوروز در قالب طرح تشدید کنترل نظارت بهداشتی خبر داد .
دکتر مینا قاضی زاده با بیان اینکه سلامت غذای مردم شریف استان و مسافران محترم نوروزی از وظایف خطیر دامپزشکی است ادامه داد: با توجه به در پیش بودن ایام تعطیلات نوروز و افزایش فعالیت تولید، توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی و ضرورت تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر کلیه این مراحل طرح مذکور از تاریخ 22 اسفند ماه جاری آغاز و تا 13 فروردین سال جدید ادامه خواهد داشت .
مشاور مدیر کل دامپزشکی استان کرمان عنوان کرد : این طرح فراگیر تر از سالهای گذشته و با هماهنگی های برون بخشی با سایر دستگاههای مرتبط و با تعداد 80 اکیپ در حوزه نظارت بر بهداشت عمومی و 16 اکیپ در حوزه قرنطینه در سطح استان و در دو شیفت کاری به صورت کشیک از ساعت8 لغایت 20 انجام می پذیرد.
قاضی زاده در ادامه اظهار داشت : در طول ایام مذکور کلیه اماکن تحت پوشش اعم از مراکز توزیع و عرضه فرآوردهای خام دامی ، رستورانها ، چلوکبابیها و سایر اماکن طبخ غذا، خودروهای ویژه حمل فراوردهای خام دامی کشتارگاههای دام و طیور سردخانه های نگهداری مواد خام دامی کارگاههای فراوری و بسته بندی این فراوردها به صورت ویژه مورد بازرسی قرار خواهند گرفت .
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی ضمن اعلام تلفن پاسخگویی با شکایات دامپزشکی با شماره 03411512 و شماره پیامک 3000231512 به عنوان پل ارتباطی همشهریان گرامی تاکید نمود: با توجه به سریع الفساد بودن ماهی و افزایش میزان خرید و مصرف ماهی در این ایام مصرف کنندگان بایستی ضمن خریداری از مراکز عرضه معتبر وضعیت ظاهری ماهی خریداری شده را از نظر سلامت و تازگی بررسی نموده و از خرید ماهی از خودروهای عبوری در معابر عمومی و جاده و خیابانها جدا خود داری نمایند .

 

--------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی:
حمل و نقل مرغ به آذربایجان غربی آسان می‌شود

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: با توجه به نیاز آذربایجان غربی به واردات مرغ از سایر استان های همجوار، حمل و نقل مرغ به آذربایجان غربی آسان می‌شود.
دکتر شهرام دیلمقانی اظهار داشت: با توجه به کمبود مرغ در استان مکاتبات لازم انجام گرفته تا مرغ از سایر استان‌ها وارد آذربایجان غربی شود.

وی با بیان اینکه حمل و نقل مرغ به استان‌های پرتردد ممنوع است، تصریح کرد: در حال حاضر با وجود مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد به دلیل بالا بودن قیمت مرغ در سایر استان‌ها شاهد هستیم مرغ خوی به تبریز صادر می‌شود که برای جلوگیری از این موضوع ممنوعیت خروج مرغ از استان صادر شده است.

این مسئول با اشاره به حجم جوجه‌ریزی، خاطرنشان کرد: در ایام نوروز مصرف 2 برابر زمان عادی است و در حال حاضر مصرف به 300 تن رسیده است.

دیلمقانیی با بیان اینکه کشتارگاه‌ها در هفته اخیر نتوانسته‌اند مرغ را از داخل استان تهیه کنند، گفت: نیاز تقریبی واحدهای مرغ را باید در استان تبیین کنیم.

وی اعلام کرد: عملکرد کشتارگاه‌ها زمانی است که بتوانند مرغ را تهیه کنند در حالی که مرغ در استان با کمبود مواجه است کشتارگاه‌ها نیز به خوبی نمی‌توانند ما را یاری رسانند.

این مسئول اعلام کرد: باید تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شود تا در ماه‌‌های آینده با افزایش شدید قیمت‌ها و یا کمبود مرغ در بازار مواجه نشویم.


 

نظر شما
ادامه