کد خبر: ۸۵۴۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
دکتر میربابایی بنیانگذار دانشکده دامپزشکی اهواز بود / مردم باید قدر دکتر دامپزشک را بدانند / به دانشجویان توصیه می‎کنم به رشته دامپزشکی ارج بگذارند / به پزشک متخصص بیهوشی گفتم هزاران نفر مثل شما شاگرد دکتر بوده‎اند...

حکیم مهر -  مشروح گفتگوی عیدانه با همسر مرحوم دکتر میربابایی / همزمان با نخستین بهار فقدان دامپزشک صد ساله و بنیانگذار دانشکده دامپزشکی شهید چمران اهواز

 

-         کاش زودتر می‎آمدید و با خود دکتر مصاحبه داشتید

-         پزشک معالج آقای دکتر شاگرد ایشان بود و ما در ابتدا نمی‎دانستیم

-         به پزشک متخصص بیهوشی گفتم هزاران نفر مثل شما شاگرد دکتر بوده‎اند

-         دکتر میربابایی بنیانگذار دانشکده دامپزشکی اهواز بود

-         مردم باید قدر دکتر دامپزشک را بدانند

-         از مسئولین اجرایی دامپزشکی در سالیان گذشته هیچ فردی به دیدن آقای دکتر نیامد!

-         مرحوم دکتر میربابایی تأکید و توصیه زیادی به درس خواندن داشت

-         من هم علاقمند به حیوانات و پرندگان بودم

-         مرحوم دکتر میربابایی نقش مهمی در تشخیص سیاه زخم در میان عشایر داشت

-         به دانشجویان توصیه می‎کنم به رشته دامپزشکی ارج بگذارند

 حکیم مهر : بسم الله الرحمن الرحیم. بینندگان محترم حکیم مهر مشروح این گفتگو را در ایام عید سعید نوروز می‎خوانند. با این حال از آنجایی که این نخستین بهار توأم با فقدان مرحوم دکتر میربابایی است به شما تسلیت عرض می‎کنم. به این سبب هم بینندگان حکیم مهر با مطالعه این گفتگو تسلی خاطری برای شما در این بهار خواهند بود. اگر سخن ابتدایی دارید بفرمایید تا من سؤالاتم را مطرح کنم.

بی نهایت تشکر می‎کنم از تمام دست‎اندرکاران حکیم مهر و خیلی خوشحالم که برای گفتگو تشریف آوردید ولی ای‎کاش زودتر می‎آمدید و با خود دکتر مصاحبه داشتید! دکتر مدت یک سال به تومور مثانه مبتلا شدند. نکته جالب اینکه ما نمی‎دانستیم ولی آقای دکتر فرزین وکیل -  متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار -   که در بیمارستان تهران‎کلینیک هستند وقتی برای معالجه آمدند به آقای دکتر گفتند : "استاد عزیز به یاد دارید درس آناتومی مقایسه‏ای من را تجدید کردید؟!"

حکیم مهر : شاگرد آقای دکتر بودند؟

بله. ایشان تأکید داشتند که دکتر تحت عمل جراحی قرار بگیرد. البته گفتند با توجه به سن آقای دکتر میربابایی این عمل یک ریسک هم هست. دختر ایشان دکتر هما میربابایی که الآن در جزیره موریس ساکن هستند به ایران آمدند و اجازه انجام عمل به دلیل سن آقای دکتر ندادند. بنابراین یک سال در منزل، من پرستاری آقای دکتر را به عهده داشتم و می‏دانید که کار پرستاری چه قدر سخت است. یک ماه هم ایشان را به بیمارستان بردیم که اصلاً توجهی به یک استاد نکردند و حتی به پزشک متخصص بیهوشی که برخورد تندی داشت گفتم هزاران نفر مثل شما شاگرد دکتر بوده‏اند. حالا بماند که به نظر من خیلی سهل‎انگاری در آنجا انجام شد. در سالی که من هنوز همسر آقای دکتر نبودم...

حکیم مهر : چه سالی با مرحوم دکتر میربابایی ازدواج کردید؟

در سال 58. بله یک سال از انقلاب گذشته بود. آقای دکتر قبل از آن بورسیه گرفتند، به فرانسه رفتند و در دانشکده آلفورت رشته بیطاری یا دامپزشکی امروزی را انتخاب کردند.

حکیم مهر : قدری از سوابق و فعالیت‎های آقای دکتر در ایران بفرمایید.

بعد از حدود هشت سال زندگی و تحصیل در فرانسه و بازگشت به ایران رئیس دانشکده در گرگان بودند. پس از بازنشستگی در اهواز دعوت به کار شدند. در حقیقت دکتر میربابایی بنیانگذار دانشکده دامپزشکی اهواز بودند. اخیراً آقای دکتر تاجیک دعوت کردند و وقتی به دعوت ایشان به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران رفتیم خانم دکتر طوطیان هم ما را به بخش آناتومی بردند و تصاویری از آقای دکتر را نشان دادند. 

حکیم مهر : پس در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران هم فعالیت داشتند؟

بله. خانم دکتر طوطیان ما را به بخش آناتومی بردند و اتاق آقای دکتر را نشان دادند.

حکیم مهر : من فراموش کردم که از خود شما هم بپرسم. برای بینندگان حکیم مهر ضمن معرفی بفرمایید که چه شد با آقای دکتر میربابایی آشنا شدید و این آشنایی منجر به ازدواج شد؟

من ایران لطفی هستم. در سال 58 معرفی داشتیم که سبب آشنایی ما و ازدواجمان شد. البته اصالت، شخصیت و دانش دکتر قابل تحسین بود و همه هم این مسئله را می‎دانند. با این شناخت ایشان را برای زندگی انتخاب کردم و یک دختر هم از آقای دکتر به نام سیده هدی میربابایی دارم که ایشان هم ماشاء الله 30 ساله و دارای یک فرزند هستند. آقای دکتر بلاتشبیه مانند محبتی که حضرت محمد (ص) به حضرت فاطمه زهرا (س) داشت عاشق دخترش بود و سفارش زیادی درباره ایشان به من و شهریار – فرزندم – درباره مراقبت از وی کرد. من و آقای دکتر حدود 32 سال با هم زندگی کردیم.

حکیم مهر : قدری از خصوصیات آقای دکتر بفرمایید و اینکه در چه سنی به رحمت خدا رفتند؟

دکتر ماشاء الله صد سال عمر کرد و متولد 1290 بود. خیلی هم خوب زندگی کرد و در جنبه‌های مختلف زندگی از استراحت گرفته تا مطالعه و غیره خوب زندگی کرد. خیلی هم کم حرف و مرد بسیار خوبی بود.

حکیم مهر : صد سال یعنی خیلی دانشجو داشته‎اند و تعداد قابل توجهی از اساتید و مدیران باتجربه و پیشکسوت امروز دانشجوی ایشان بوده‎اند.

بله. در تصاویری که از فعالیت ایشان در دانشکده دامپزشکی موجود است بسیاری از دانشجویان آقای دکتر هستند.

حکیم مهر : از بستگان ایشان هم شاگرد آقای دکتر بوده‎اند؟

بله. یکی از شاگردان دامپزشک آقای دکتر به نام دکتر سیروس پورکاردان باجناق آقای دکتر هم هستند و الآن هم در هشتگرد درمانگاه دارند. سبب ازدواج دکتر پورکاردان با خواهر من هم مرحوم دکتر میربابایی بود.

حکیم مهر : آقای دکتر چه مدت اهواز مشغول تدریس بودند؟

حول و حوش 5 یا 6 سال.

حکیم مهر : بعد از اهواز به طور دائم در شمال کشور ساکن بودند؟

بله. بعد از آن که اوایل دهه 60 شمال آمدیم آقای دکتر داروخانه دامپزشکی تأسیس کردند.

حکیم مهر : آن زمان خیلی هم به شکل امروزی داروخانه دامپزشکی مطرح نبود.

اصولاً دامپزشکی برای مردم ما چندان شناخته شده نیست. در خارج از کشور مردم برای دامپزشک خودشان را می‎کُشند.

حکیم مهر : یک شعر معروفی است که "جانا سخن از زبان ما می گویی" (خنده)

بله ... در ایران هنوز به اندازه کافی مردم اطلاع ندارند که این گوشت و مرغ و غذایی که مصرف می‎کنند و سالم به دستشان می‎رسد حاصل کار دامپزشک است. اگر دکتر دامپزشکی نبود چه بسا انسانی وجود نداشت. چون تمام دام و طیور بیمار می‎شدند و انسان از بین می‎رفت.

حکیم مهر : احسنت...

متأسفانه برای ملت ما به خوبی روشن نشده که باید قدر دکتر دامپزشک را بدانند.

حکیم مهر : درباره خدمات علمی آقای دکتر میربابایی هم قدری توضیح بفرمایید.

ایشان 9 جلد کتاب در زمینه دامپزشکی و بخصوص آناتومی تألیف کردند. بسیار در تدریس و تربیت دانشجویان زحمت کشیدند و افراد تحصیل‎کرده زیادی را تحویل اجتماع دادند. علاوه بر این بنیانگذار دانشکده دامپزشکی اهواز هم بودند. البته این اتفاق قبل از زمان ازدواج من با آقای دکتر بود ولی هنوز هم در ذهن همه هست و بطور مثال آقای دکتر نوری از این دانشکده به من گاهی زنگ می‎زنند و می‎گویند در اتاق دکتر میربابایی نشسته‎ام.

حکیم مهر : در دانشکده اهواز بزرگداشتی برای ایشان برگزار شده است؟

در همین سالهای اخیر دعوتی شد و در حضور چند استاد برجسته و همچنین رئیس دفتر رهبر انقلاب از ایشان در مراسمی تقدیر به عمل آمد. وقتی در آن مراسم ایشان سخنرانی کرد همه می‎گفتند آقای دکتر چقدر سرحال است و من هم یواشکی می‎گفتم بگویید "ماشاءالله" (خنده) واقعاً توانایی خوبی در این سن داشتند که بدون نوشته و اینکه دنبال کلمات بگردند سخنرانی می‎کردند. البته در همین یک

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بهادر خاني
|
-
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
0
0
با تشكر از مديريت محترم حكيم مهر به خاطر قرار دادن چنين مطالب و مصاحبه هاي جالب

خداوند روح استاد فرزانه و بزرگوار جناب آقاي دكتر ميربابايي را قرين رحمت كند

ايشان براي توسعه و ترويج علم دامپزشكي زحمات زيادي كشيدند
ناشناس
|
-
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
0
1
با سلام و احترام / ضمن تشکر از دقت شما / کلمه برادرم به اشتباه بردارم تایپ شده بود که اصلاح شد. سایر نکاتی که فرموده اید درست است و نیازی به اصلاح نداشت. با تشکر مجدد - حکیم مهر

سلام کلمات زیر را لطفا اصلاح فرمایید:
استاد عزیز به یاد دارید درس آناتومی-مقایسه‏ای -
گفتم هزاران نفر مثل شما شاگرد دکتر -بوده‏اند-
ایشان می گفت به توصیه- بردارم- که
این کتاب که ایشان اشاره -کرده‏اند- و
با تشکر
فرشید
|
United States of America
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
0
0
باسلام وارادت ایشان عموی مادرم وبرادر پدربزگ فقید سعیدم اقا سید رضی بودند من افتخار میکنم اولا طالقانی هستم واز همه مهمتر چنین عزیزی را در فامیل داشتیم روحشان شاد وقرین رحمت الهی باد
سیده مهرنوش میربابایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
0
0
با سلام و احترام
استاد گرامی، عموی بزرگوار پدرم (سید اسدالله میربابایی) و برادر پدربزرگ مرحومم آقا سید رضی میربابایی بودند. من خود دانشجوی دکتری فیزیک خاک هستم و همیشه تلاش می کنم این عزیز فرزانه را الگوی زندگی خود قرار دهم.
روحشان شاد و یادشان همیشه گرامی باد
نظر شما
ادامه