کد خبر: ۸۶۰۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی ایلام، کردستان، بافت و بردسیر

 

آغاز واکسیناسیون شاربن و آبله در جمعیت گوسفند و بز استان ایلام


مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: از ابتدای فروردین ماه عملیات واکسیناسیون شاربن و آبله در جمعیت گوسفند و بز و واکسیناسیون شاربن در جمعیت گاو وگوساله آغاز گردیده است .


دکتر پیرانی افزود : در مدت 3 ماه بیش از 2 میلیون نوبت سر دام علیه این بیماری ها واکسینه می گردند .
وی اظهار داشت : 40 اکیپ دامپزشکی در بخش دولتی و خصوصی این خدمات را بصورت رایگان به دامداران ارائه می نمایند .
پیرانی از دامداران زحمتکش استان درخواست نمود با مأمورین دامپزشکی همکاری لازم را به عمل آورند .

----------------------------

 

آموزش هزاران بهره بردار در زمینه های مختلف بهداشتی در سال 90 در کردستان


 اداره کل دامپزشکی استان کردستان در سال گذشته تعداد 24500 نفر مخاطب و بهره بردار را در زمینه های مختلف بهداشتی دامپزشکی تحت آموزش قرار داده است.


ابراهیم آرتین مسئول آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی کردستان ضمن بیان مطلب فوق عنوان نمود که 70 درصد آموزش دیدگان مرد و 30 درصد زن بوده اند . وی ضمن اشاره به اهمیت آموزشهای دیداری و شنیداری در آگاهی دادن به مخاطبان به تهیه 2361 دقیقه برنامه رادیو تلویزیونی در موضوعات مختلف دامپزشکی اشاره کرد .
برپایی دو مورد نمایشگاه ، تهیه ، چاپ و تکثیر 346000 برگ  پوستر، پمفلت ، تراکت و بروشور و توزیع آن در بین مخاطبان در رده های سنی و مشاغل مختلف و برگزاری 5648 نفر ساعت آموزش کارکنان و مدیران دامپزشکی استان از دیگر اقدامات این اداره کل در زمینه آموزش و ترویج ذکر شده است .

 

-----------------------------

 

دامپزشکی بافت برای کاهش خسارت‌های خشکسالی‌ تلاش می‌کند


رئیس شبکه دامپزشکی بافت اظهار داشت: دامپزشکی در راستای کاهش خسارات ناشی از خشکسالی‌ تلاش می‌کند و به منظور کاهش خسارات، تلفات و ضایعات دامی ناشی از آلودگی‌های انگلی و همچنین حمایت از دامداران روستایی و عشایری آسیب دیده از خشکسالی سمپاشی جایگاه و بدن دام در روستاها انجام می‌گیرد.
سمیه صادقی گفت: دامپزشکی در راستای کاهش خسارات ناشی از خشکسالی‌ تلاش می‌کند.

وی تصریح کرد: از جمله مهم‌ترین بیماری‌های دوران خشکسالی می‌توان به کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی، فقر پروتئینی و کاهش مقاومت بدن دام و بروز و شیوع بیماری‌های ویروسی و باکتریایی مانند تب برفکی، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، هاری، شاربن و مستعد شدن بیشتر نسبت به آلودگی‌های انگلی، آلود‌گی‌های کرمی در دام‌های جوان و دام‌هایی که تازه زایمان کرده‌اند، اشاره کرد.
صادقی افزود‌: طبق دستورالعمل سازمان دامپزشکی در مناطقی که خطر بروز بیماری ‌تب خون‌ریزی دهنده کریمه کنگو وجود دارد‌، عملیات سمپاشی دام و اماکن دامی در راستای مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام انجام می‌گیرد.
وی تصریح کرد: در سال گذشته 8 میلیون و 534 هزار و 940 ‌متر ‌مربع جایگاه دام‌، 853 هزار و 870 ‌رأس گوسفند و بز و 9هزار و 590 ‌رأس گاو در قالب سه طرح جامع مبارزه با بیماری‌های انگلی خارجی دام، مبارزه با ناقلان تب کریمه گنکو و پروژه میازیس اسکروورم سمپاشی شده است.
رئیس شبکه‌‌ دامپزشکی شهرستان بافت گفت: در شرایط خشکسالی آلودگی انگلی کاهش می‌یابد و شرایط برای انگل‌ها مساعد نیست، اما استرس فقر غذایی می‌تواند عوارض ناشی از آلودگی انگلی را در دام‌ها افزایش دهد، لذا عملیات سمپاشی دام و اماکن دامی از ‌اهمیت به سزایی برخوردار است.

--------------------------------

 

با حضور مدیرکل دامپزشکی استان کرمان آغاز شد:

طرح ضربتی مبارزه با بیماری برسلوز(تب مالت) در شهرستان بردسیر

 
با حضور مدیرکل دامپزشکی استان کرمان و فرماندار شهرستان بردسیر ، طرح مبارزه با بیماری برسلوز(تب مالت) در شهرستان بردسیر آغاز شد.
در حاشیه آغاز طرح ضربتی مبارزه با بیماری برسلوز در شهرستان بردسیر مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در دیدار با مهندس غلامعلی موحدی نیا فرماندار شهرستان بردسیر ضمن تشکر از حمایت های مهندس غلامعلی موحدی نیا فرماندار این شهرستان و  تاکید بر مبارزه همه جانبی و مستمر با بیماری برسلوز، طرح مذکور را بسیار مهم ارزیابی نمود و بیان داشت: در این طرح تعداد 10 اکیپ از تمام استان شرکت می نمایند.


دکتر زیدآبادی افزود: در طول دو هفته اجرای طرح مبارزه با بیماری برسلوز(تب مالت) در شهرستان بردسیر پیش بینی می شود تعداد 15الی 20 هزار راس گوساله و گاو بالای 4 ماه خونگیری شوند.
این مقام مسئول ضمن تاکید بر همکاری بخش خصوص دامپزشکی در اجرای این طرح گفت:  همراه هر اکیپ یک نفر واکسیناتور بخش خصوصی جهت انجام واکسیناسیون تمام دامهای نمونه برداری شده بر علیه بیماری برسلوز می باشد.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان اظهار داشت: همچنین یک اکیپ از آزمایشگاه مرجع و منطقه ای جنوب شرق به صورت روزانه در محل شبکه دامپزشکی شهرستان بردسیر حضور می یابند و آزمایش های لازم را بر روی نمونه های اخذ شده انجام خواهند داد.
در ادامه این جلسه مهندس غلامعلی موحدی نیا فرماندار شهرستان بردسیر ضمن تشکر از جدیت دامپزشکی استان و شهرستان بردسیر در مبارزه با بیماریهای مشترک گفت: اقدام دامپزشکی در اجرای طرح مبارزه با بیماری برسلوز(تب مالت) در شهرستان بردسیر یک گام مهم و بزرگ به سمت سلامت جامعه و کاهش این بیماری در شهرستان می باشد.
وی افزود: اجرای طرح مذکور علاوه بر کاهش موارد انسانی بیماری برسلوز در شهرستان موجب تقویت دامداران و تولیدکنندگان فراوردهای خام دامی می گردد.


گفتنی است در راستای اجرای این طرح با حضور دکتر صدیقه کاظمی نیا رئیس اداره بررسی های اداره کل دامپزشکی استان کرمان کلاس توجیهی برای کارکنان بخش دولتی و خصوصی برگزار شد.
در این کلاس دکتر صدیقه کاظمی نیا تمامی مراحل انجام عملیات و نحوه تکمیل فرمهای طراحی شده را به همکاران توضیح داد و از همکاران خود درخواست نمود در انجام این طرح علی الخصوص تکمیل فرمهای مربوطه بسیار با حوصله و دقیق عمل نمایند.

نظر شما
ادامه