کد خبر: ۸۶۱۹
تعداد نظرات: ۵ نظر

حکیم مهر - معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به بی‌تاثیری تحریم‌ها در همکاری‌های‌ بین‌المللی مقابله با بیماری‌ها از اجرای پروژه مشترک سازمان‌های بین‌الملی و اتحادیه اروپا با ایران برای مقابله با تب برفکی خبر داد.
دکتر محسن مشکوة در پاسخ به گلایه دامداران ورامینی درباره شیوع تب برفکی و بی‌اثری واکسن‌های داخلی و نیز توزیع واکسن‌های تاریخ گذشته خارجی گفت: تب برفکی بیماری ویروسی در کشور ما و همانند سایر کشورهای جهان و منطقه بومی شده و به دلیل خصوصیاتی که این بیماری دارد در برخی مناطق که دامداری‌ زیاد دارند و دام پرواری تولید می‌کنند شیوع بیشتری دارد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور افزود: واکسن یکی از ابزارهای مقابله با بیماری‌ تب برفکی است،اما کافی نیست و در کنار آن رعایت مسائل بهداشتی، جابه‌جایی و قرنطینه‌ای نیز باید صورت بگیرد و اگر در منطقه‌ای این موارد رعایت نشود میزان شیوع این بیماری بیشتر است.

* تولید داخل کل نیاز واکسن تب برفکی

مشکوة گفت: اگر چه طی سال‌های گذشته بخشی از واکسن مورد نیاز وارد می‌شد اما سال گذشته مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی اعلام کرد به هر میزان نیاز باشد موسسه امکان تولید واکسن تب برفکی را دارد.

*واکسن تب برفکی مورد تایید آزمایشگاه‌های جهانی مرجع

وی در پاسخ به اینکه دامداران اعلام می‌کنند واکسن‌های ایرانی نه تنها تاثیری در بیماری ندارند بلکه با ایجاد عوارض جانبی تلفات را افزایش می‌دهند، گفت: از واکسن‌های تولیدی کشور سالانه نمونه به آزمایشگاه‌ مرجع انگلستان ارسال می‌شود و زمانی که نتایج آن با آزمایشگاه‌های داخلی مقایسه می‌شود نتیجه گرفته شده که واکسن‌های تولید داخل توانایی پوشش لازم با سویه‌های مختلف بیماری تب برفکی را دارد.

*تحریم تاثیری در همکاری بین‌المللی مقابله با بیماری ندارد

وی در پاسخ به اینکه آیا تحریم‌ها در همکاری سایر کشورها با ایران برای‌ مقابله با بیماری‌های دامی تاثیر گذاشته است؟ گفت: چون اثرات عدم مقابله با بیماری‌ها همه کشورها را در بر می‌گیرد و محدود به کشور خاصی نمی‌شود، بنابراین موضوع تحریم در آن دخالت داده نمی‌شود و این کشورها با همدیگر همکاری دارند.

وی افزود: بیماری تب برفکی دارای ۷ فنوتیپ است که در طول سال جابه‌جایی‌هایی در آن صورت می‌گیرد و مؤسسات تولید‌کننده واکسن باید با نمونه‌های مختلفی که می‌گیرد و با تغییر در تولید واکسن امکان مقابله با بیماری را ایجاد کند.

*بی نیازی از واردات واکسن تب برفکی از سال گذشته

مشکوة همچنین با اشاره به نیاز ۳۰ تا ۳۵ میلیون دز گاوی تب برفکی در کشور گفت: سال‌های اخیر ۵ الی ۸ میلیون دز از کشورهای دیگر وارد می‌شد که طی سال گذشته مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی با تولید کافی بی‌نیاز از واردات شدیم.

*همکاری ایران با سازمان‌های بین‌الملی و اتحادیه اروپا برای مقابله با تب برفکی

وی همچنین افزود: اواخر سال گذشته پروژه‌ای با همکاری سازمان خواروبار جهانی(فائو)، سازمان جهانی بهداشت دام و کمیسیون تب برفکی اتحادیه اروپا اجرایی می‌شود که طی آن همکاری با کشورهای خارجی داریم و به ما پیشنهاد شد تا 120 هزار دز واکسن تب برفکی که دارای تاریخ مصرف محدود بودند به کشور وارد شود.

*واردات 120 هزار دز واکسن به رغم بی‌نیازی

وی در پاسخ به اینکه انگیزه از واردات واکسن به رغم بی‌نیازی چه بود؟ گفت: واردات این واکسن در قالب اجرای پروژه مقابله با بیماری تب برفکی بود که با سازمان‌های یاد شده اجرایی می‌شود.

مشکوة محل تولید این واکسن‌ها را کشور بلژیک اعلام کرد.

وی در مورد اینکه گفته می‌شود تاریخ مصرف واکسن‌ها گذشته است، گفت: این واکسن‌ها یا باقی‌مانده از سال‌های گذشته در انبارها یا دست دامداران است و یا مربوط به 120 هزار دز واکسن وارداتی با تاریخ مصرف محدود اواخر سال گذشته است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور همچنین در پاسخ به میزان تلفات بیماری تب برفکی و روند آن طی سال‌های گذشته افزود: آمار مدونی در این زمینه وجود ندارد، اما گفته می‌شود در دام‌های بالغ میزان تلفات یک درصد و در دام‌های جوان تا ۵ درصد نیز وجود دارد.

*50 درصد دامها سالانه علیه تب برفکی واکسینه می‌شوند

وی همچنین گفت: از ۸ میلیون جمعیت گاوی کشور سالانه ۴ میلیون رأس و از ۵۰ میلیون جمعیت گوسفند و بز حدود ۵۰ درصد آن به بیماری تب برفکی واکسینه می‌شوند.

وی همچنین طولانی بودن مرزهای مشترک ایران با کشورهای دیگر آلودگی کشورهای منطقه به بیماری تب برفکی، دارابودن سیستم‌های مختلفی دامداری از قبیل سنتی، کوچ‌رو، نیمه صنعتی و صنعتی در کشور را از عوامل مستعد‌کننده بیماری تب برفکی در کشور عنوان کرد.

وی اظهار امیدواری کرد که با همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که انجام می‌شود طی سال‌های آینده شاهد کاهش بیماری تب برفکی در منطقه باشیم.

 

اظهار نظر معاون سازمان دامپزشکی درباره عدم وجود آمار مدون از تلفات تب برفکی در حالی صورت گرفته که سازمان دامپزشکی متولی حراست از سرمایه عظیم دامی کشور برابر قانون است و عدم تدوین آمار و اطلاع از تلفات شایع‌ترین بیماری دامی کشور به رغم وجود سامانه پایش (GIS) و صرف هزینه قابل توجه، غیرقابل توجیه است.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
-
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
0
0
بنده مسئول یک مرکز مایه کوبی دام هستم و لازم دانستم به 2 نکته اشاره کنم
سال 90 بر خلاف سالهای پیش مایه کوبی دامهای سبک(گوسفند و بز) تنها در یک فاز انجام شد و آن هم در پاییز که زمان آبستنی دامها بود و دامدارها هم به تبع نتنها در /ان زمان اشتیاقی به واکسینه شدن دامها نداشتند بلکه مخالف بودند و الان در بهار 91 حداقل در منطقه ما تب برفکی بسیار فراگیر شده است
دکتر محمد حسن معصوم زاده
|
-
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
0
0
سلام
اگر ما توان تولید نیازهای واکسن تب برفکی را داشتیم و تا کنون تولید نمیکردیم،چرا؟؟؟!!
اگر هم نمیتوانستیم چگونه است که الان بی نیاز شده ایم؟؟
چرا واکسن میزینم ودو روز بعد بیماری را در آن واحد داریم؟؟
طرح های تب برفکی که از حدود ده سال پیش شوع شده و بنده از همان ابتدا منتقد جدی آن بودم با تمام کاستی ها ادامه پیدا کرد و علاوه بر آنکه سالانه میلیاردها از جیب بیت المال هزینه شد،نه تنهاهیچگونه نتیجه ای حاصل نشده است بلکه چند سویه دیگر اندمیک کشور شده است.
چرا باید با این همه هزینه اینگونه باشد و چه کسی باید پاسخگو باشد؟؟
دامپزشک
|
-
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
0
0
سلام
ایشان گفته اند که «بیماری تب برفکی دارای ۷ فنوتیپ است» و لازم است که بدانند ویروسها دارای سروتیپ هستند نه فنوتیپ. فنوتیپ یا رُخ‌مانه به خصوصیات قابل مشاهده اتلاق می شود.
ناشناس
|
-
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
0
0
.................. ترجيح مي دهد كه در همه اعزامها به خارج از کشور .... باشد، حالا مي خواد تاييد كشتارگاه باشد و يا شركت در آموزش تب برفكي و يا حتي واردات گوشت از هند
سالار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
0
0
با سلام
ببینین اقای معاون محترم بعد از اینکه دامدار گوسفنداشو از دست داد شما هر واکسنی دوست دارین بسازین،در ضمن گفتین میخواین مایه کوبی کنین دوباره الان دیگه کسی زیر بار نمیره چون 40 تا از گوسفندایه اینجانب مرد و الان دیگه نمیشه بقیرو واکسن زد ............... امسال دامدارا به خاکه سیاه نشستن با این واکسناتون
نظر شما
ادامه