کد خبر: ۸۶۲۰

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قزوین و جیرفت

 

جلوگیری از عرضه 19 تن فرآورده خام دامی غیربهداشتی در قزوین

 

 

19303 کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در ایام نوروز با هدف جلوگیری از اشاعه بیماریهای منتقله از طریق غذاهای با منشا دامی توسط دامپزشکی قزوین ضبط ومعدوم  گردید.

مدیر کل دامپزشکی استان قزوین با اعلام این خبر افزود: درطرح تشدید نظارتهای بهداشتی این اداره کل  که از 22 اسفند 90 تا پانزدهم فروردین ماه سالجاری انجام شد 40 نفر از کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان قزوین بصورت کشیک ثابت و 23اکیپ سیار  از ساعت 7 صبح تا ساعات پایانی شب در ایا م نوروزوظیفه نظارت بر بهداشت عمومی مراکز عرضه وتولید فرآورده های خام دامی(قصابی،مرغ فروشی،ماهی فروشی و...)کشتارگاهها،خودروهای حمل ،کارگاههای فراوری وغیره را بر عهده داشته ونسبت به تشدید اقدامات بهداشتی- قرنطینه ای اقدام نموده اند.

دکتر سید سبحانعلی علوی در ادامه افزود: در زمان اجرای طرح 3417 مورد بازدید از 770 واحد فعال عرضه فرآورده های خام دامی ،23 مورد بازدید از کشتارگاههای استان 597 مورد بازدید وبازرسی بهداشتی از رستورانها توسط اکیپهای بازرسی بهداشتی این اداره کل انجام گرفت که منتج به معرفی 20واحد متخلف به مراجع قضایی، 13 واحد به تعزیرات حکومتی و21فقره برخورد با خودروهای حمل غیر مجازگردید.

مدیر کل دامپزشکی استان قزوین تصریح کرد:  با انجام این طرح از ورود  19303 کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی  به چرخه مصرف جلوگیری بعمل آمد که در صورت ورود این اقلام به سبد غذایی خانوارها می توانست سبب اشاعه بیماری با منشاء غذایی وایجاد اختلال در سلامت عمومی جامعه شود.

دکتر علوی در پایان خواستارحساسیت بیشتر هم استانیهای محترم در خرید اقلام غذایی با منشاء دامی شد وبه مردم توصیه نمود دقت نمایند که این اقلام تحت نظارت دامپزشکی تهیه،تولید وتوزیع گردد واز کلیه مردم خواست هرگونه موارد تخلف بهداشتی در ارتباط باتولید،نگهداری وعرضه فرآورده های خام دامی را با سامانه ارتباط مردمی اداره کل دامپزشکی استان قزوین به شماره 1512 اطلاع رسانی نمایند .

 

---------------------------------

 

برگزاری کلاس آموزشی درباره وضعیت بیماریهای طیور توسط دامپزشکی قزوین

 

با عنایت به بروز مواردی از بیماری نیوکاسل در تعدادی از واحدهای پرورش مرغ گوشتی در شهرستان قزوین و صدور دستورالعمل جدید سازمان دامپزشکی کشور در خصوص وضعیت جوجه ریزی واحدهای درگیر بیماری یکدوره آموزشی با حضور تعدادی از مرغداران در شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین برگزار گردید.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین با اعلام این مطلب افزود: دوره آموزشی تشکیل شده به منظور آشنایی مدیران واحدهای مرغداری با وضعیت بیماریها در منطقه و آشنایی با دستورالعمل های جدید سازمان دامپزشکی کشور در رابطه با پیشگیری از بروز بیماریهای طیور برگزار گردید.

دکتر علیرضا اکبر شاهی در ادامه از کلیه مرغداران خواست تا در صورت بروز هرگونه تلفات غیر عادی مراتب را با شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین درمیان بگذارند.

 

---------------------------------

 

آغاز واکسیناسیون سراسری آبله و شاربن در جمعیت گوسفند و بز شهرستان جیرفت


 سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان جیرفت گفت: واکسیناسیون سراسری آبله و شاربن در شهرستان جیرفت آغاز شد.
سید سجاد حسینی نسب اظهار داشت: واکسیناسیون سراسری آبله و شاربن گوسفند و بزهمزمان با دیگر شهرستانهای جنوب کرمان، در سراسر شهرستان جیرفت آغاز شد.
وی افزود: همزمان با سایر شهرستان های جنوب کرمان  فاز واکسیناسیون همزمان آبله و شاربن جمعیت گوسفند و بز در شهرستان جیرفت با استفاده از توان بخش دولتی شبکه‌ دامپزشکی جیرفت از 15 فروردین ‌ماه 91 آغاز شده و تا 15 خرداد ماه سال جاری ادامه دارد.
حسینی نسب تصریح کرد: در این فاز حدود 400 هزار راس گوسفند و بز زیر پوشش واکسیناسیون این طرح قرار می‌گیرند .
ایشان از دامداران روستایی وعشایری تقاضا نمود همکاری لازم را با مامورین دامپزشکی جهت پیشبرد هرچه بهتر این فاز داشته باشند.

 

نظر شما
ادامه