کد خبر: ۸۶۳۵

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان شمالی و جنوبی، کرمان، اهواز و کرمانشاه

 

اولویت دامپزشکی خراسان شمالی تولید مرغ سبز است


رییس اداره مبارزه با بیماریهای طیور دامپزشکی خراسان شمالی گفت: از اولویت های مهم دامپزشکی این استان در سال جاری تولید مرغ سبز (بدون آنتی بیوتیک) است.

دکتر 'سیدفرزین حسینی' اظهار داشت: صاحبان واحدهای پرورش مرغ گوشتی و علاقه مندان به تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک در استان می توانند برای دریافت حمایتهای لازم به این اداره مراجعه کنند.
وی گفت: اکنون از سوی واحدهای فعال پرورش مرغ گوشتی در این استان، مرغ بدون آنتی بیوتیک تولید نمی شود.
دکتر حسینی، داشتن بو و طعم خوب، نداشتن باقی‌مانده دارویی در مرغ، سالم و بهداشتی بودن آن از نظر نداشتن مواد آنتی‌بیوتیکی را از جمله مزایای مرغ‌ بدون آنتی‌بیوتیک نسبت به سایر مرغ های تولیدی برشمرد.
به گفته وی در استان خراسان شمالی 67 واحد پرورش مرغ گوشتی فعال وجود دارد که در سال قبل، سه میلیون و 851 هزار قطعه جوجه ریزی انجام شده است.

 

----------------------------

 

رشد شاخص های بهداشتی واحدهای پرورش دام وطیور در خراسان جنوبی


شاخص های بهداشتی در واحدهای پرورش دام وطیوردر سال گذشته با رشد مطلوبی همراه بود.

معاون فنی دامپزشکی استان همزمان با آغاز هفته سلامت به بیان نقش دامپزشکی در ارتقاء شاخص های بهداشتی در جامعه پرداخت و گفت:برنامه ریزی مناسب و صحیح در سال 90 سبب شد تا دامپزشکی در حوزه کنترل و مبارزه با بیماری های جمعیت دام وطیور  استان موفق عمل نماید.

دکتر محمود قربان زاده افزود:دامپزشکی با انجام اقدامات بهداشتی و راه اندازی سامانه های کنترل واحدهای پرورش سبب کاهش چشمگیر کانون های بیماری در جمعیت دام و طیور استان نسبت به سال 89 شد که این اقدامات در نهایت منتج به افزایش تولید و ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی مزارع پرورش گردید.

وی تصریح کرد:راه اندازی سامانه GIS واحدهای پرورش دام وطیور، برخورد قاطع دستگاه های ذیربط در مبارزه با پدیده حمل و نقل غیرمجاز دام و طیور از مهمترین دلایل کاهش گزارش کانون بیماری های دامی نظیر تب برفکی و PPR در استان بوده است.

دکتر محمود قربان زاده با اشاره به شعار امسال با عنوان تولید ملی،حمایت از کار و سرمایه ایرانی خاطرنشان کرد: اقدامات کنترلی و بهداشتی دامپزشکی نقش مهمی درافزایش بهره وری وتولید فرآورده های خام دامی سالم و شکوفایی اقتصاد استان دارد که این اقدامات در سالجاری در جهت حمایت از تولیدملی با جدیت بیشتر دنبال خواهد شد.


----------------------------

 

توسط اداره کل دامپزشکی استان کرمان صورت گرفت :
طرح پایش میکروبی آب کشتارگاههای دام وطیور استان کرمان


رئیس آزمایشگاه مرجع و منطقه ای اداره کل دامپزشکی استان کرمان از طرح پایش میکروبی آب کشتارگاههای دام وطیور استان توسط اداره کل دامپزشکی استان کرمان خبر داد .
دکتر مهدخت طالب همت رئیس آزمایشگاه مرجع و منطقه ای اداره کل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به نقش آلودگی های ثانویه در سلامت گوشت استحصالی گفت: آلودگی های ثانویه از طریق محیط به گوشت منتقل می شوند که یکی از ریسک فاکتورهای مهم در ایجاد آلودگی های ثانویه می تواند آب استفاده شده جهت شستشوی لاشه ها باشد.
وی افزود : جهت بررسی وضعیت بهداشتی آب مورد استفاده در کشتارگاهها در مهر ماه سال گذشته طی مدت یک ماه و نیم توسط کارشناسان شبکه دامپزشکی شهرستانها در شرایط استریل آب 36 کشتارگاه دام و طیورمورد نمونه برداری قرار گرفت.
طالب همت اظهار داشت : نمونه ها در مجاورت یخ به آزمایشگاه فرستاده شدند و از نظر  بار میکروبی و میزان وجود کلی فرمهای مدفوعی مورد بررسی قرار گرفتند.
رئیس آزمایشگاه مرجع و منطقه ای اداره کل دامپزشکی استان کرمان عنوان کرد : با توجه به نتایج حاصله و احتمال آلودگی آب حین نمونه برداری جهت اطمینان از نتایج حاصله با دستور العمل جدید شهرستانها اقدام به نمونه برداری طی ماه های دی و بهمن سال 90 نمودند.
وی افزود : در مرحله دوم  23 نمونه آب به آزمایشگاه ارسال و مورد بررسی قرار گرفتند.
طالب همت با اشاره به اجرای مرحله سوم این طرح با نمونه گیری از  آب  3 کشتارگاه در اسفند ماه 1390 گفت : از نمونه آبهای کشتارگاههایی که در مرحله دوم آلودگی بالایی نشان دادند مجدد نمونه برداری و ازمایش انجام شد.
رئیس آزمایشگاه مرجع و منطقه ای اداره کل دامپزشکی استان کرمان اعلام کرد : مجموعاً 62 نمونه طی سه مرحله اجرای این طرح که شش ماه به طول انجامید مورد آزمایش و بررسی قرار گرفتند.از مجموع این 62 نمونه هیچگونه مورد مشکوک یا ناسالمی یافت نشد.
مهدخت طالب همت رئیس آزمایشگاه مرجع و منطقه ای اداره کل دامپزشکی استان کرمان در پایان با یادآوری شعار روز جهانی سلامت با عنوان " زندگی سالم،طول عمر بیشتر " بیان داشت: یکی از وظایف خطیر دامپزشکی تضمین غذای سالم برای ایجاد زمینه زندگی سالم است که اجرای طرح مذکور به همین هدف و در ادامه طرح های بزرگ و مهم اجرا شده و در حال اجرای این اداره کل می باشد.

 

---------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی اهواز:
نزدیک به سی هزار بازدید از واحدهای صنفی عرضه فراورده های خام دامی در اهواز


رئیس شبکه دامپزشکی اهواز گفت : در سال 1390 نزدیک به 30000 بازدید از واحدهای صنفی عرضه فرآورده های خام دامی در اهواز انجام شد. 

دکتر اسدی افزود : این بازدیدها در قالب اکیپ های بازرسی دامپزشکی شهرستان اهواز بصورت روزانه و در دو نوبت صبح و عصر صورت گرفت.
وی گفت: در این بازرسی ها بیش از 90 هزار تذکر از طرف کارشناسان شبکه بازرسی اهواز به واحدهای صنفی عرضه فراورده های دامی که اصول دامپزشکی را رعایت ننموده­اند داده شد. علاوه بر این تعداد 196 واحد صنفی متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند و بیش از 36 هزار کیلوگرم فرآورده­های خام دامی فاسد و غیربهداشتی منهدم گردید.
وی اعلام کرد همچنین در سال 90 بیش از 230 هزار راس گوسفند و بز و گاو و گاومیش توسط بازرسان دامپزشکی اهواز و مستقر در کشتارگاه مورد بازرسی بهداشتی قرار گرفته و در این میان نزدیک به 14 هزار کیلوگرم گوشت قرمز استحصالی از انواع لاشه در کشتارگاه ضبط و در کوره لاشه سوز کشتارگاه معدوم گردید.

 

---------------------------------

 

در دیدار مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه با فرماندار جوانرود مطرح شد:
با عرضه کنندگان لاشه دام غیر بهداشتی در سطح جاده ها وشهر جوانرود برخورد خواهد شد


در دیدار مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با فرماندار و فرمانده نیروی انتظامی شهرستان جوانرود مسائل ومشکلات عرضه لاشه دام غیر بهداشتی در سطح جاده ها و داخل شهرستان مورد بحث وتبادل نظر قرار گرفت.
در ابتدای این جلسه فرماندار شهرستان جوانرود با اشاره به وظایف مهم دامپزشکی گفت: دامپزشکی در حفظ سرمایه دامی کشور نقش برجسته ای دارد و می بایست بر اساس این نقش از امکانات وپتانسیل های مطلوبی نیز برخوردار شود.
وی با اشاره به نقش دامپزشکی در سلامت مردم افزود: وظایف نظارتی دامپزشکی برکشتارگاهها، قصابی ها، مرغ و ماهی فروشی هاو... بیانگر اهمیت وجایگاه این واحد در سلامت مردم می باشد، لذا باید برای ایفای این وظیفه مهم سایر دستگاهها نیز با دامپزشکی همکاری نمایند.
عظیمی در ادامه با اشاره به مشکلات کشتاردام در جاده های مواصلاتی جوانرود وسطح شهرستان از مسئول شبکه دامپزشکی جوانرود درخواست نمود به شکل جدی با متخلفین برخورد صورت گیرد.
در ادامه این جلسه فرمانده نیروی انتظامی شهرستان جوانرود نیز ضمن اشاره به اهمیت کار دامپزشکی نسبت به همکاری با شبکه دامپزشکی این شهرستان جهت برخورد با متخلفین عرضه گوشت غیربهداشتی دام در جاده ها قول مساعد داد.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه نیز با اشاره به برنامه ساماندهی کشتارگاههای استان افزود: بی گمان طی ماههای آینده شاهد اصلاح وضعیت موجود وصنعتی شدن کشتارگاههای نیمه صنعتی استان خواهیم بود.

(راست: دکتر پرور)
 دکتر نادر پرور ادامه داد: تأمین سلامت گوشت قرمزوسفید بهداشتی شهروندان از جمله دغدغه های دامپزشکی به حساب می آید.
وی همچنین خواستار همکاری فرمانداری، شهرداری ، نیروی انتظامی وبهداشت با دامپزشکی جهت برخورد با عرضه کنندگان لاشه دام کشتار جاده ای شد.

 

نظر شما
ادامه