کد خبر: ۸۶۵۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمانشاه و اردبیل

 

رئیس اداره مبارزه با بیماری های دامی دامپزشکی کرمانشاه:
واکسیناسیون به‌موقع بیماری‌های مشترک را کنترل می‌کند


رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی دامپزشکی کرمانشاه: با واکسیناسیون به‌موقع دام‌ها و همکاری مطلوب دامداران، بیماری‌های مشترک در استان کرمانشاه تحت کنترل و پیشگیری قرار گرفته است.
شاهرخ یارویسی گفت: طی سال 90 بیش از یکصد و 11 هزار و 454 رأس گاو، 2 میلیون و 446 هزار و 70 رأس گوسفند علیه بیماری شاربن مایه کوبی شدند.

وی افزود: با توجه به اهمیت کنترل بیماری تب مالت در استان کرمانشاه موضوع واکسیناسیون دام‌های استان علیه بیماری بروسلوز نیز با جدیت دنبال شد و دراین راستا 682 هزار و842 رأس گوسفند، بره و بزغاله و همچنین 92 هزار 322 رأس گاو علیه تب مالت واکسینه شدند.

یارویسی در ادامه تعداد آمار واکسیناسیون سگ‌های گله استان کرمانشاه که علیه بیماری‌هاری مایه کوبی شده‌اند را 10 هزار و 511 رأس اعلام کرد.

وی افزود: تعداد 23 هزار و 950 رأس از دام‌های استان نیز علیه سل گاوی واکسینه شده‌اند و بیش از 17 هزار و 342 رأس گاو و گوسفند در این خصوص تحت مایه کوبی قرار گرفته‌اند.

رئیـس اداره مبارزه با بیماری های دامی دامپزشکی کرمانشاه درپایان با اشاره به این موضوع که از میان 1709 عامل بیماری زای شناخته شده 832 مورد بین انسان و دام مشترک است، گفت: با پوشش واکسیناسیون اعمال شده و فعالیت‌های مطلوب صورت گرفته به‌شکل مطلوبی بیماری‌های مشترک را تحت کنترل داریم.

 

-------------------------------------

 

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل:
تامین امنیت غذایی از ارکان مهم توسعه اقتصادی است


سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل گفت : دامپزشکی نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی و ارتقاء سطح سلامت و بهداشت عمومی واقتصاد ملی دارد و تأمین امنیت غذایی از ارکان مهم توسعه اقتصادی است.


دکتر صادق صالحی که به مناسبت هفته سلامت سخن می گفت افزود :  بهداشت عمومی جامعه یا بعبارت ساده تر سلامت انسانها ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با بهداشت و سلامت دامها دارد و دامها می توانند بطور مستقیم از طریق تماس یا بطور غیرمستقیم از طریق مصرف فرآورده های خام دامی سلامت انسانها را مورد تهدید قرار دهند لذا مصرف مواد غذایی سالم و اطمینان از سلامت آنها ، بهبود کیفیت فرآورده های خام دامی و تولید غذای سالم یکی از اهداف استراتژیک دامپزشکی در راستای تأمین امنیت غذایی است.
وی هماهنگی بین بخشی ، آموزش و دسترسی به غذای سالم و تحقیقات کاربردی را از استراتژیهای مهم سلامت و تأمین امنیت غذایی جامعه برشمرد و خاطر نشان کرد :  رشد روز افزون صنایع غذایی با منشأ دامی علاوه بر ایجاد اشتغال ، سهم بسزائی در توسعه بخش دامی  و بستر ساز لازم جهت افزایش تولیدات دامی ایفاد می نماید.
این مقام مسئول در دامپزشکی تصریح کرد : دامپزشکی روند تولید فرآورده های دامی از ابتدای پرورش دام و طیور و آبزیان تا استحصال فرآورده های آن را تحت کنترل دارد  ،  تا از این طریق امنیت بهداشتی مواد غذایی را برای مصرف کنندگان فراهم سازد لذا شرط تداوم این امنیت  ، نگهداری اصولی ، حمل و نقل بهداشتی و توزیع و مصرف صحیح فرآورده های خام دامی است.
دکتر صالحی با بیان اینکه ارتقاء بهداشت عمومی مهمترین مقوله در بهبود سلامت جامعه است  به  ضرورت نهادینه شدن فرهنگ مسئولیت پذیری در قبال سلامت عمومی جامعه تاکید کرد و افزود : حاصل ارتقاء سطح بهداشت عمومی جامعه ، تامین ، حفظ و ارتقاء سلامت و توسعه جامعه است.
وی در پایان این هفته را به عموم فعالان حرفه دامپزشکی و کلیه تلاشگران عرصه سلامت و بهداشت عمومی جامعه تبریک گفت.

نظر شما
ادامه