کد خبر: ۸۶۵۹

حکیم مهر - اولین پرورش‌دهنده کروکودیل گفت: امسال کروکودیل‌های مولد وارداتی به مرحله‌ تخم‌گذاری می‌رسند و برای اولین‌بار کروکودیل‌های ایرانی پرورشی در اوایل زمستان به دنیا می‌آیند.

مژگان روستایی با اشاره به واردات 35 قطعه کروکودیل طی دو مرحله از کشورهای مالزی و تایلند، اظهار کرد: کروکودیل‌های مولد از پاییز امسال به تخم‌گذاری می‌رسند د و دیگر نیازی به واردات بچه کروکودیل برای پرورش نیست.

وی به واردات شش قطعه کروکودیل مولد از تایلند در سال گذشته اشاره و اظهار کرد: امسال این حیوانات به مرحله‌ تخم‌گذاری می‌رسند و در اوایل زمستان نوزاد‌های کروکودیل‌ها به دنیا می‌آیند.

روستایی خاطر نشان کرد: 14 قطعه کروکودیل در سن پرورش وارد شده و هشت قطعه پیش مولد نیز وجود دارد که طی سال‌های آینده به مرحله‌ی تخم‌گذاری و تکثیر خواهند رسید.

این پرورش‌دهنده اظهار کرد: در ایام نوروز و هم‌چنین فصل زمستان از درآمد گردشگری و بازدید‌ها از مزرعه هزینه‌های تولید تامین می‌شود و هنوز این طرح به مرحله‌ صادرات و درآمد نرسیده است.

وی خاطر نشان کرد: تعدادی کروکودیل نوزاد برای فرآوری پوست از مالزی وارد شد که در کارگاه عمل‌آوری پوست در ورامین با موفقیت و کیفیت بسیار بالا عمل‌آوری و به چرم تبدیل شد و برای آینده مشکل فرآوری پوست این حیوان را نداریم و انجام این فرآیند در داخل ارز‌آوری بالایی برای کشورمان خواهد داشت.

سازگاری کروکودیل‌ با شرایط اقلیمی جنوب کشور، کم بودن میزان خوراک این حیوان و همچنین سازگاری با محیط آبی کم و سطحی مزایای پرورش این جانور در ایران است.

صنعت تکثیر و پرورش کروکودیل در چهار قاره جهان به غیر از اروپا و در 50 کشور دنیا در 600 کارگاه رونق گرفته و یکی از پرسودترین آبزیان محسوب می‌شود و جایگاه مهمی در تجارت جهانی دارد و همچنین به عنوان یکی از بهترین منابع دارویی به کار می‌رود که در این زمینه استرالیا با وجود بیش از 18 کارگاه تکثیر و پرورش یکی از عمده‌ترین کشورهای تولیدکننده این موجود با تکثیر مصنوعی است.

تکثیر و پرورش کروکدیل پرسودترین صنعت در گروه آبزیان محسوب می‌شود و برخلاف ظاهری وحشتناک و بی‌خاصیت از اعضای بدن این حیوان استفاده اقتصادی و پزشکی می‌شود به طوری که گوشت این حیوان در طب سنتی چین کاربرد بالایی برای درمان کمردردهای مزمن و دردهای مفاصل دارد. همچنین عصاره گوشت آن برای درمان بیماری آسم و آنتی‌بیوتیک خون آن (کروکودیلین) کاهش دهنده بسیاری از سموم شیمیایی، خنثی کننده ویروس HIV، کیسه مثانه و دستگاه تناسلی نر آن به عنوان دارو نیز استفاده می‌شود.

همچنین از دندان و استخوان این موجود برای تولید داروهای ضد سرطان و پوست این خزنده پرنقش و نگار (کروکودیلوز) نیز به عنوان کالای تجاری و مرغوب‌ترین پوست به علت ظرافت و نسوز بودن خرید و فروش می‌شود؛ به طوری که سالانه بیش از یک و نیم میلیون قطعه پوست کروکودیل در جهان خرید و فروش می‌شود، که براساس مقررات سایتس، تجارت این خزنده نیمه آبزی (عرضه و مصرف) تحت کنترل است.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه