کد خبر: ۸۶۶۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی فهرج، زرندیه، قزوین، خراسان جنوبی و کوهبنان

 

انجام بازرسی از مراکز نگهداری دام‌های سبک فهرج توسط یک مقام مسئول


رئیس اداره قرنطینه امور بین‌الملل دامپزشکی استان کرمان از مراکز دامداری‌های دام سبک شهرستان فهرج بازدید کرد. 
علی رفیعی  از مراکز دامداری‌های روستاهای امامیه ‌و امیریه در بخش مرکزی فهرج بازدید کرد.
وی هدف از این بازدید را بررسی تعداد دام‌های‌ شهرستان فهرج‌، میزان موجود دام و حمل و نقل دام و انتقال به کشتارگاه بیان کرد.
مهدی بمان‌دشتی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج هم در جریان این بازدید گفت: با اقدامات مناسب و انجام واکسیناسیون طی چند‌ نوبت در شهرستان فهرج و دیگر اقدامات لازم از کاهش دام در شهرستان فهرج جلو‌گیری شده است.
وی خاطرنشان کرد: برای مبارزه با انگل‌های خارجی دام‌ها، سمپاشی اماکن دامی در دستو‌ر کار این شبکه قرار دارد.
بمان‌دشتی اظهار داشت: شهرستان فهرج یکی از قطب‌های دامداری و دامپروری ‌در جنوب شرق استان کرمان است و شغل اکثریت ساکنان روستاهای این شهرستان دامداری و دامپروری است.

 

------------------------------

 

بیش از 700 هزار راس دام در زرندیه مایه کوبی شدند


رئیس شبکه دامپزشکی زرندیه از توابع استان مرکزی گفت: 706 هزار و 501 راس دام سبک و سنگین سال گذشته در این شهرستان مایه کوبی شدند.
'داود سرمدی' افزود: این تعداد دام بر علیه بیماری‌های مختلف دامی از جمله تب برفکی، شاربن، آبله، بروسلوز، هاری و... واکسینه شدند.
وی بیان کرد: همچنین طی این مدت 13 میلیون و 971 هزار قطعه انواع طیور در این شهرستان واکسینه، 248 هزار راس دام تحت معالجه بیماری های انگلی و 538 هزار مترمربع جایگاه نگهداری دام سبک و سنگین سم پاشی شد.
وی اظهار داشت: پارسال یک میلیون و 816 هزار قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغداری این شهرستان انجام شد و دو میلیون و 721کیلوگرم مرغ زنده برای عرضه به بازار مصرف به کشتارگاههای این شهرستان ارسال شد.
سرمدی گفت: مبارزه با بیماری های دامی، نظارت بر بهداشت دام و مبارزه با بیماری های واگیردار بخشی از وظایف این شبکه است و در سال جاری نیز همانند سال‌های گذشته این وظیفه با جدیت دنبال می شود.
حدود 300 هزار راس دام سبک و 15 هزار راس دام سنگین در زرندیه وجود دارد.

 

-----------------------------

 

تقدیر معاون سیاسی امنیتی استاندار قزوین از عملکرد روابط عمومی اداره کل دامپزشکی این استان


سیروس صابری معاون سیاسی امنیتی استانداری قزوین از عملکرد روابط عمومی اداره کل دامپزشکی این استان در سال 1390تقدیر نمود.

 

---------------------------------

 

معدوم سازی 150 کیلو گرم خرده گوشت غیربهداشتی در یک واحد پیتزا فروشی

 

در راستای نظارت بر مراکز عرضه فراورده های خام دامی در بازرسی از یک سردخانه نگهداری گوشت منجمد مقادیر زیادی خرده گوشت غیر قابل مصرف کشف ومعدوم گردید.

رئیس شبکه دامپزشکی  شهرستان قزوین با اعلام این خبر افزود: بازرسان واحد نظارت بر بهداشت عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین طی بازرسی بهداشتی از یک سردخانه، محموله ای از خرده گوشت که  ظاهر ارگانولپتیکی نامناسب داشت را نمونه برداری وبه آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی منتقل نمودند.

 دکتر علیرضا اکبرشاهی تصریح کرد: محموله فوق الذکر بالغ بر 150 کیلوگرم خرده گوشت متعلق به یکی از واحدهای پیتزا فروشی در سطح شهر بود که با توجه به نتایج آزمایشگاهی مبنی بر غیر قابل استفاده بودن خرده گوشت های کشف شده، محموله مزبورضبط، و جهت جلوگیری از ورود به چرخه مصرف انسانی بصورت بهداشتی معدوم ومتصدی واحد نیز به مرجع قضایی معرفی گردید.

 

---------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی خبر داد :
پرداخت 445 میلیون ریال غرامت به دامداران خراسان‌جنوبی


مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: 445 میلیون ریال غرامت به دامداران متضرر خراسان‌جنوبی پرداخت شد.
محمدعلی رضایی اظهار داشت: بخشی از این مبلغ بابت حذف دام‌های راکتور سل و بروسلوز و بخش دیگر بابت حذف لاشه‌های غیربهداشتی دام و طیور در کشتارگاه‌ها بوده است.

وی تصریح کرد: از محل اعتبارات طرح ملی سل و بروسلوز مبلغ 250 میلیون ریال به‌عنوان غرامت به صاحبان دام‌های مبتلا به بیماری سل و بروسلوز پرداخت شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی افزود: در راستای حمایت از صنعت دامپروری و مرغداری استان، بالا بردن سطح بهداشت عمومی جامعه و جبران بخشی از خسارات وارده به صاحبان لاشه‌های ضبطی دام و طیور، مبلغ 195 میلیون ریال از محل درآمدهای حاصل از نظارت‌های بهداشتی در کشتارگاه‌های استان پرداخت شده است.

رضایی با تشریح برنامه‌های دامپزشکی در مبارزه و ریشه‌کنی بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان اظهار داشت: طی سال گذشته بیش از 14 هزار رأس دام سنگین علیه بیماری‌های سل و بروسلوز تست و آزمایش شدند که در این راستا 10 رأس دام آلوده به بیماری سل و هفت رأس دام آلوده به بیماری بروسلوز شناسایی و حذف شده‌اند.

وی افزود: انتقال بیماری‌ها از حیوان به انسان به دلایل مختلفی از جمله وجود بسترهای مناسب برای انتقال و عدم رعایت نکات بهداشتی صورت می‌گیرد که برای مخاطرات بیماری‌های فوق برای جامعه انسانی، بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان از اهمیت خاصی برخوردار شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: به منظور پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مذکور، سازمان دامپزشکی کشور از سالیان قبل برنامه‌های مدونی را در رسیدگی و ریشه‌کن کردن آنها طرح‌ریزی کرده که از نتایج اجرای این طرح‌ها می‌توان به کاهش گزارش بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان اشاره کرد.

 

-------------------------------

 

رئیس دامپزشکی کوهبنان:
باقیمانده‌ سموم و داروها عوامل خطرساز سلامت هستند


رئیس شبکه دامپزشکی کوهبنان گفت: باقیمانده‌های سموم، داروها و مواد شیمیایی عوامل خطرساز سلامت افراد جامعه هستند و باید به سمت تولید محصولات سالم و ارگانیک حرکت کرد.
محمود زین‌الدینی اظهار داشت: آلودگی‌های مواد غذایی با باقیمانده‌های سموم، داروها و مواد شیمیایی از عوامل خطرساز سلامت افراد جامعه محسوب می‌شوند و برای سالم ماندن باید به سمت تولید محصولات سالم و ارگانیک حرکت کرد.

وی به نقش دامپزشکی در سلامت غذایی جامعه اشاره کرد و افزود: آلودگی‌های مواد غذایی با منشأ دامی می‌تواند شامل عوامل عفونی مانند میکروب‌ها و انگل‌ها و آلودگی با باقیمانده‌های دارویی، سموم، فلزات و مواد شیمیایی باشد که دامپزشکی علاوه بر کنترل عفونت‌ها در راستای کنترل سایر آلودگی‌ها تلاش می‌کند.

رئیس شبکه دامپزشکی کوهبنان گفت: با انجام اقدامات پیشگیرانه و نظارت‌های لازم در مزارع پرورشی و همچنین نظارت بر کشتار، حمل و نقل، توزیع و عرضه مواد خام دامی و در صورت لزوم با نمونه‌برداری و انجام آزمایشات لازم سلامت و امنیت غذایی جامعه تأمین می‌شود.

زین‌الدینی بیان داشت: در این راستا طرح پایش کنترل شیر خام و طرح بررسی آب کشتارگاه دام کوهبنان در اواخر سال 90 انجام و مشکل خاصی در این دو طرح مشاهده نشد.

وی به نقش دیگر دامپزشکی در سلامت مردم اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه بیش از نیمی از عوامل عفونی انسان با دام مشترک هستند، دامپزشکی نخستین سد دفاعی در برابر این عوامل بیماری‌زا و مانع ورود آنها به جامعه انسانی است.

وی از آغاز سمپاشی بدن دام‌ها و اماکن دامی در سال جدید به منظور جلوگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام خبر داد و خاطرنشان کرد: در این طرح سعی می‌شود تمام دام‌ها و اماکن دامی شهرستان زیر پوشش قرار گیرند.

 

نظر شما
ادامه