کد خبر: ۸۶۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی گفت: بازارچه مرزی دوکوهانه شهرستان نهبندان در خراسان جنوبی بهترین مسیر برای واردات دام به کشور است. 
بازارچه مرزی دوکوهانه در فاصله 92 کیلومتری نهبندان واقع شده و تا مرکز استان فراه افغانستان 330 کیلومتر و با استان کابل 300 کیلومتر فاصله دارد.

'محسن مشکوه' در نشست بررسی و چگونگی اجرایی شدن مصوبه سفر چهارم دولت به خراسان جنوبی مبنی بر ورود دام زنده از بازارچه مرزی دو کوهانه نهبندان افزود: این منطقه می تواند به قطب ورود دام و تولیدات پروتینی دامی در شرق کشور تبدیل شود.

وی گفت: اگر شرایط واردات دام مطابق معیارهای استاندارد بین المللی و کشور در بازارچه مرزی دو کوهانه نهبندان فراهم شود جذب سرمایه گذاری و اشتغالزایی روند رو به رشد فزاینده ای خواهد داشت.

او ادامه داد: در گذشته دادن مجوز برای واردات از حوزه شرق کشور با خطراتی جدی مواجه بود اما با افزایش کنترلها، ایجاد پستهای متعدد قرطینه ای و تجهیز دامپزشکیهای شرق کشور به امکانات روز دنیا این تهدیدات و مشکلات مرتفع شده و در سالهای اخیر هیچگونه گزارشی از ورود بیماری دامی به کشور گزارش نشده است.

معاون سازمان دامپزشکی در ادامه اضافه کرد: هم اکنون 42 پست قرنطینه ای دامپزشکی در مبادی ورودی کشور اعم از بنادر، فرودگاه و مرز خاکی به منظور کنترل وضعیت بهداشتی فرآوردهای دامی فعال است.

وی افزود: حفظ سرمایه های دامی، امنیت بهداشت دام و مقابله با بیماریهای دامی، تحقق امنیت غذایی از طریق تامین بهداشت فرآورده های دامی و ارتقا بهداشت عمومی جامعه از طریق مراقبت و مبارزه با بیماریهای قابل انتقال انسان و دام از جمله محورهای فعالیتهای دامپزشکی در کشور هستند.

مدیرکل دفتر قرنطینه و امور بین الملل سازمان دامپزشکی نیز در این نشست با اشاره به اینکه پارسال 130 هزار راس گوسفند از ارمنستان به ایران وارد شد گفت: دامهای زنده به صورت رسمی و کاملا با نظارت سازمان دامپزشکی به کشور وارد می شوند و بعد از آنکه حدود 21 روز در کشور مبدا در قرنطینه ماندند تحت نظارت ادارات کل دامپزشکی در استانهای مرزی به نزدیکترین کشتارگاه انتقال داده می شوند.

'صمد یگانه' افزود : با توجه به حساسیتها و رعایت بهداشت دام زنده وارداتی از کشور افغانستان جهت تسهیل در کار سرمایه گذاران این بخش به زودی تفاهم نامه دستورالعمل و ضوابط ورود دام زنده به این منطقه تدوین می شود.

وی با اشاره به موقعیت بسیار حائز اهمیت ورود دام زنده از بازارچه دوکوهانه نهبندان نسبت به نقاط دیگر شرق کشور افزود: تمایل سرمایه گذاران و امکان کنترل بهتر در مناطق مرزی می تواند به ایجاد یک صنعت پویا در زمینه گوشت کمک کند.

'رضایی' مدیرکل اداره دامپزشکی خراسان جنوبی نیز در این نشست با اشاره به آغاز عملیات اجرایی آزمایشگاه دامپزشکی استان از اختصاص 300 میلیون تومان به ساخت این آزمایشگاه در مساحت هزار مترمربع خبر داد.

فرماندار نهبندان هم گفت: دسترسی آسان به افغانستان از مسیر نهبندان جهت تامین دام و تولیدات پروتئینی یکی از مزیتهای این شهرستان برای اجرایی شدن مصوبه سفر چهارم هیات دولت به خراسان جنوبی است .

'حسین شرافتی راد' اظهار داشت: وجود بازارچه مرزی دوکوهانه در این شهرستان موقعیت بسیار ویژه ای و همچنین بهترین مسیر برای ورود دام زنده و تامین تولیدات پروتئینی را در کل کشور دارد.

وی گفت: موقعیت ژئوپلتیکی بازارچه مرزی دوکوهانه آن را واجد شرایط و ظرفیتهایی مانند اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم، صنایع جانبی، گمرک و کنترل کننده های خوب جهت ورود دام زنده کرده است.

او افزود: همین امر نهبندان را برای ورود دام زنده از کشورهای همسایه شرقی از سایرنقاط متمایز می کند.

فرماندار نهبندان گفت: این شهرستان به لحاظ محصور بودن و کنترل شدید ورود دام و ساخت کشتارگاه صنعتی با اعتبار چهار میلیارد تومانی از قابلیت لازم برای ایجاد قرنطینه های مدرن دامی در کنار کشتارگاهها و سایر تاسیسات پردازش گوشت برخوردار است.

وی افزود: بازارچه مرزی دوکوهانه نهبندان به دلیل داشتن زیرساختهایی از قبیل جاده آسفالته، سو له های متعدد، آب، برق و تلفن، پاسگاههای انتظامی، تمایل تجار افغان برای صدور دام از مسیر دوکوهانه به کشورمان، نیروی کار فراوان و ارزان دارای مزیتهای ویژه ای است.

شرافتی راد با بیان اینکه تمام ظرفیتهای لازم برای واردات دام زنده در بازارچه دوکوهانه وجود دارد گفت: توسعه این بازارچه به‌ خوبی می‌توانند کمبود گوشت مورد نیاز کشور را از کشورهای شرق ایران و پرواربندی و کشتار آنها در کشتارگاه نهبندان و خراسان جنوبی تأمین کنند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همكار
|
-
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
0
0
كار خلافي كه اين بار قانوني مي شود!!!!
جاي بسي تاسف و تعجب است كه دو مقام ارشد سازمان دامپزشكي كشور سخني مي گويند كه مبناي علمي ندارد .اين بزرگواران تعدد پست هاي قرنطينه و تقويت دامپزشكي در شرق كشور را از دلايل عمده براي مجاز بودن واردات دام زنده از افغانستان مي دانند غافل از اينكه گرچه دارا بودن دامپزشكي قوي و داشتن پست هاي قرنطينه در كشور مقصد شرط لازم براي كنترل بيماري هاي دامي است ولي به هيچ وجه شرط كافي نمي باشد زيرا اولين شرط ورود دام زنده به يك كشور شرايط بهداشتي كشور مبدا مي باشد وتا كنون سازمان دامپزشكي اين رويه را دنبال نموده است ومعلوم نيست كه آقايان محترم با استناد به كدام فرضيه علمي چنين تصميم خطرناكي را گرفته اند .زيرا آنچه تا به حال عنوان شده اين بوده است كه كشور افغانستان شرايط مناسب بهداشتي را در حوزه دام ندارد .بنابراين با اين وضعيت شما اگز بهترين امكانات هم در اختيار داشته باشيد قادر به كنترل بيماري هاي ناشي ازدام هاي ناقل نخواهيد بود .با دست خودتان و به شكل قانوني فاجعه اي ديگر براي جمعيت دامي كشور رقم مي زنيد .وقتي قرار است قرنطينه سازمان با ورود دام زنده از افغانستان موافقت كند ديگر هيچ نيازي به وجود آن نيست چون وقتي ورود دام از كشور آلوده افغانستان مجاز باشد قطعا از كشور هاي ديگر كه وضعيت بهداشتي بهتري هم دارند مجاز خواهد بود .پس قرنطينه تعطيل شود چون قرار است همه جا بگويد چشم واين چشم گفتن هم نيازي به مدير و كارشناس و امور بين الملل ندارد و همين افاغنه عزيز بهتر از ما سازماني ها و بخوبي از عهده كار نقل و انتقال دام برمي آيند.
نظر شما
ادامه