کد خبر: ۸۷۱۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قزوین، نظرآباد و قم + انتصاب جدید در دامپزشکی بوشهر

 

اقدامات واحد مبارزه با بیماریهای دامی ونظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی شهرستان قزوین درسال 1390

 

شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین در سال 1390 برخروج بیش از 21000 تن مرغ سالم در کشتارگاه وواکسیناسیون بیش از یک  میلیون نوبت سر دام نظارت نموده است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین با بیان این مطلب افزود: در راستای انجام وظایف سازمان دامپزشکی و به منظور کاهش بیماری های مشترک بین انسان و دام و همچنین بیماری های واگیردار دامی، شبکه ی دامپزشکی شهرستان قزوین در سال 1390 اقدام به واکسیناسیون 922309 نوبت سر گوسفند و بز ، 166300 نوبت سر گاو و گوساله و 1608 قلاده سگ و 1454 نوبت سر تک سمی در سطح شهرستان نموده است.

دکتر علیرضا اکبرشاهی ادامه داد:  در زمینه ی کنترل بیماری های مشترک سل و بروسلوز در واحدهای صنعتی و مشمشه نیز این شبکه در سال 1390 اقدام به انجام تست سل 17701 راس و خونگیری از 11045 راس گاو نموده که در مجموع تعداد 79 راس گاو بعلت راکتور بودن از نظر تست سل (مبتلا به سل)و یک راس نیز بدلیل بیماری بروسلوز به کشتارگاه اعزام گردید.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد:  به منظور کنترل جمعیت تک سمی نیز تعداد 209 راس اسب در اسب داریهای شهرستان قزوین تحت پوشش تست مشمشه قرار گرفتند که موردی از نظر بیماری مثبت نگردید.

به گفته وی همچنین به منظور کنترل بیماری های انگلی خارجی بدن دام ،این شبکه اقدام به سمپاشی 132505 راس دام و 1398000 متر مربع جایگاه نگهداری دام  نموده است.

 دکتر اکبر شاهی درخصوص عملکرد واحد نظارت بر بهداشت عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین نیز گفت : به منظور کنترل و نظارت بر مراکز تولید ،بسته بندی و عرضه ی فرآورده های خام دامی واحد نظارت بر بهداشت عمومی شبکه ی دامپزشکی شهرستان قزوین در سال 1390 ، اقدام به 39410 مرتبه بازدید از واحدهای تولید، بسته بندی و عرضه نموده است. که از مجموع بازدید های صورت گرفته مقدار 12903 کیلوگرم انواع فراورده های خام دامی غیر قابل مصرف از واحدهای متخلف کشف و معدوم گردید و تعداد 146 واحد متخلف نیز به مراجع قضایی معرفی گردیدند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین در پایان خاطر نشان کرد : با توجه به فعالیت دو واحد کشتارگاه طیور صنعتی در این شهرستان که تحت نظارت دامپزشکان مسئول بهداشتی واحد و همچنین کارشناسان این شبکه اقدام به کشتار صنعتی و بهداشتی طیور می نمایند، در سال گذشته از مجموع 10425625 قطعه مرغ کشتاری 21263 تن گوشت مرغ سالم وبهداشتی روانه ی بازار و 314 تن مرغ غیر قابل مصرف از چرخه ی کشتار و عرضه  خارج و بصورت بهداشتی معدوم گردید.

 

-----------------------------

 

اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی در شهرستان نظرآباد


اداره کل دامپزشکی البرز اعلام کرد : مرحله 26 طرح واکسیناسیون تب برفکی گاوی و گوسفندی در شهرستان نظرآباد در 45 واحد دامداری صنعتی و 699 واحد دامداری سنتی به انجام رسید. در این طرح بیش از 53000 رأس دام علیه بیماری تب برفکی واکسینه گردیدند.

------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان قم خبر داد :
عرضه 50 تن مرغ بدون آنتی بیوتیک در استان قم


مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت:‌ 50 تن مرغ گوشتی بدون آنتی بیوتیک در 450 فروشگاه عرضه شد.
دکتر مهدی رفیعی محمدی در یک نشست خبری با اشاره به پرورش و عرضه مرغ بدون آنتی بیوتیک در قم گفت:‌ نخستین مزرعه مرغ گوشتی بدون آنتی بیوتیک در آذر ماه سال گذشته برای پرورش و عرضه مرغ بدون آنتی بیوتیک فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی افزود:‌ در این مزرعه، محصول هیچ گونه داروی ضد انگل و دارای آنتی بیوتیک مصرف نکرده و مرغ‌ها بدون استفاده از مواد دارویی به بازار عرضه می‌شوند.

رفیعی محمدی ادامه داد:‌ در روند تولید و پرورش این مرغ‌ها که به نام مرغ سبز نامگذاری شده‌اند، تمام نظارت‌های بهداشتی و مراقبت‌های درمانی صورت می‌گیرد که در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی محصول دچار آسیب جدی خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی استان قم تصریح کرد:‌ تمام مرغداری‌ها باید دارای پروانه بهداشتی باشند و شرایط برای جذب مسئول فنی و دامپزشک به همراه کارشناس بهداشتی برای نظارت و درمان طیور در مرغداری‌ها ایجاد می‌شود.

وی اظهار داشت: نمونه‌برداری از محصولات برای مصرف آنتی بیوتیک در گوشت و محصولات آنها در سه دوره 15، 25 و 45 روزه انجام می‌شود تا مرغ بدون آنتی بیوتیک برای عرضه به بازار آماده شود.

رفیعی اذعان کرد:‌ مرغ‌های نمونه‌برداری شده با توجه به شرایط بهداشتی به کشتارگاه عرضه شده و مرغ کشتار شده در پاکت‌های مندرج به نام مرغ بدون آنتی بیوتیک برای عرضه روانه بازار می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان قم ابراز داشت: در حال حاضر 450 مرکز عرضه مرغ، 50 تن مرغ بدون آنتی بیوتیک را برای فروش به همشهریان وارد بازار کرده که قیمت این محصول نسبت به مرغ عادی پنج هزار ریال بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: ‌این محصول در تمام فروشگاه‌های و مراکز عرضه مرغ از جمله فروشگاه بهاران، عمار یاسر، تولید دارو و رضوان وجود دارد و مراکز عرضه مرغ می‌توانند با مراجعه به کشتارگاه بهاران محصول مورد نیاز خود را تامین کنند.

رفیعی عدم مصرف آنتی بیوتیک در مرغ را یک ظرفیت خوب برای این محصول ذکر کرد و گفت:‌ نبود داروی آنتی بیوتیک در مرغ ظرفیت خوبی در سلامت مواد غذایی این محصول ایجاد می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم ادامه داد: این محصول به دلیل عدم مصرف آنتی‌ بیوتیک، میزان دوره پرورش کوتاهی دارد و ضریب تعدیل مواد غذایی کمتر و تولید بهتر است که این امر سبب افزایش 25 درصدی تولید در یک دوره پرورش مرغ خواهد شد.

وی یکی از رویکرد‌های وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی را ارائه محصول سالم به شهروندان عنوان کرد و افزود:‌ در راستای حرکت پرورش و تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک با هماهنگی تعاونی‌های مرغ گوشتی و جهاد کشاورزی درصدد افزایش و پایداری مزارع پرورش مرغ برای عرضه به بازار هستیم.

رفیعی گفت:‌ امید است فرهنگ‌ مصرف مرغ بدون آنتی بیوتیک در بین خانواده‌ها ایجاد شود.

 

--------------------------------

 

انتصاب جدید در دامپزشکی استان بوشهر


سرپرست جدید آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی بوشهر منصوب شد.

طی حکمی از سوی دکتر مرتضی بحرانی مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر، فرشته حقیقی به سمت سرپرست آموزش و ترویج این اداره کل منصوب گردید.

 

 

نظر شما
ادامه