کد خبر: ۸۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
موارد مردودی نشان می‌داد که تولیدکنندگان در تولید محصولات خود از چربی صفاقی (چربی موجود در دستگاه گوارش و لابه‌لای روده‌ها)، غضروف شفاف مربوط به دستگاه تنفسی و ریه، عروق، رگ و اعصاب و بافت پیوندی (پوست رگ و پی و چربی ضایعات گوشتی) یعنی بافت‌هایی خاص که عضله نیستند و تولیدکنندگان طبق استاندارد ملی مجاز به استفاده از این بخش از لاشه دام در تولید فرآورده‌های گوشتی نیستند، استفاده کرده‌اند...
wh120-121

تصاویر خود گویای همه چیزند! این جمله کوتاه و موثر معمولا زمانی به کار می‌رود که برای یک اثبات موضوع یا ادعا از مدارکی غیرقابل انکار مانند عکس یا فیلم استفاده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، چند هفته پیش بود که جنجال بر سر غیراستاندارد بودن برخی از برنج‌های وارداتی به کشور سراسر جامعه ایرانی را فرا گرفت. صرف نظر از این‌که چه کسی درست می‌گفت، متاسفانه در گرما گرم این جنجال موضوع غیراستاندارد بودن برخی از انواع سوسیس و کالباس‌های تولید عملا به فراموشی سپرده شد یا دست‌کم کمتر به این موضوع پرداخته شد.

اما موضوع از این قرار بود که اداره کل استاندارد استان تهران اقدام به نمونه‌برداری از 26 نمونه سوسیس و کالباس و همبرگر از مراکز عرضه و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کرده و این نمونه‌ها را از نظر منشا بافت گوشتی مورد آزمون قرار داده بود که از 20 نمونه سوسیس و کالباس متاسفانه 18 مورد نامنطبق بودند.

موارد مردودی نشان می‌داد که تولیدکنندگان در تولید محصولات خود از چربی صفاقی (چربی موجود در دستگاه گوارش و لابه‌لای روده‌ها)، غضروف شفاف مربوط به دستگاه تنفسی و ریه، عروق، رگ و اعصاب و بافت پیوندی (پوست رگ و پی و چربی ضایعات گوشتی) یعنی بافت‌هایی خاص که عضله نیستند و تولیدکنندگان طبق استاندارد ملی مجاز به استفاده از این بخش از لاشه دام در تولید فرآورده‌های گوشتی نیستند، استفاده کرده‌اند.

با وجود این اظهارات چند روز بعد مجید افلاکی - دبیر انجمن صنفی فرآورده‌های گوشتی - با صراحت اعلام کرد که هیچ نوع بافت غیرمجازی در محصولات سوسیس و کالباس تولید داخل استفاده نمی‌شود.

کش و قوس در این زمینه در حالی ادامه یافت که صنعت سوسیس و کالباس کشور از مدت‌ها پیش نیز در مظان چنین اتهام‌هایی قرار گرفته بود که البته هیچ‌گاه مدرکی مستدل برای اثبات جرم ارایه نشده بود. با این وجود این بار تصاویری از برخی از محصولات تولید داخل منتشر شده که خود گویای همه چیز هستند.

آخرین خبر‌ها حاکی از آن است که اداره کل استاندارد تهران همچنان به نمونه‌برداری از خطوط تولید سوسیس و کالباس می‌پردازد و به نظر می‌رسد که وضعیت کمی بهتر از گذشته شده باشد.

مهدی پورهاشم - مدیرکل استاندارد استان تهران - چند روز پیش عنوان کرد که در جلسه‌ای که با حضور معاون دادستان کل کشور برگزار شده، دبیر انجمن سوسیس و کالباس به کوتاهی برخی از تولیدکنندگان اعتراف کرده است.

از سوی دیگر مرتضی امامی - معاون برنامه‌ریزی و تدوین استاندارد سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران - در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا سازمان استاندارد برای تجدیدنظر در استاندارد سوسیس و کالباس و سختگیرانه‌تر کردن آن برنامه‌ای دارد؟ گفت: هنوز از سوی هیچ مرجعی برای تجدیدنظر در استاندارد سوسیس و کالباس به ما پیشنهادی ارایه نشده، اما خودمان تجدیدنظر در این استاندارد را برای سال آینده در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

گفتنی است، کارخانه‌های تولیدکننده سوسیس و کالباس تا پیش از دریافت علامت استاندارد حق تولید ندارند و حداقل استاندارد تعریف شده برای تولید سوسیس و کالباس 40 درصد گوشت و مرغ است. مرغ مصرفی در این صنعت تقریبا به طور کامل از داخل تامین، ولی در مورد گوشت هم از گوشت‌های داخلی و هم از گوشت‌های یخی وارداتی استفاده می‌شود.

در هر صورت تصاویر دریافتی از استاندارد که برای نخستین بار ایسنا منتشر کرده نشان می‌دهد که برخی از تولیدکنندگان سوسیس و کالباس مرتکب تخلفاتی شده‌اند که اداره کل استاندارد استان تهران نیز پیش از این آن‌را اعلام کرده بود. حال باید منتظر بود و دید که آیا صنعت سوسیس و کالباس کشور برای جبران حقوق از دست رفته مشتریان خود اقدامی مناسب انجام می‌دهد یا خیر؟

تصاویر منتشر شده توسط ایسنا :

 

سلولهای بافت غضروف شفاف

غضروف شفاف (ریه)

بافت طبیعی سالم

ماهیچه رگ (غیرمجاز) و ماهیچه عضله

رگ

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رامین
|
-
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۹/۰۲
0
0
ای کاش اداره استاندارد از گوشت های جرخکرده بسته بندی شده عرضه شده در میادین عرضه و فروشگاههای زنجیره ای ،نمونه برداری می کرد
مطمئن هستم به نتایج بسیار بسیارجالبتری می رسد
نظر شما
ادامه