کد خبر: ۸۷۶۱
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - نتایج یک تحقیق دانشگاهی حکایت از وجود باقیمانده داروی غیرمجاز فورازولیدون در برخی استخرهای پرورش ماهی استان خوزستان دارد.

این تحقیق در نخستین شماره مجله تحقیقات دامپزشکی (دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران) در سال 1391 (فروردین) به چاپ رسیده است.

متن کامل این مقاله را با کلیک روی نشانی زیر مطالعه نمایید :

http://journals.ut.ac.ir/page/download-3B2ty1Rc8to.artdl

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۴
0
0
در نتيجه گيري نهايي مي خوانيم: ..... احتمالاً داروي فورازوليدون در برخي از استخرهاي پرورشي به صورت غير مجاز استفاده شده است.... بيان چند نكته ضروري به نظر مي رسد.

نخست: نمونه گيري از يك كارگاه مشخص انجام شده است (كارگاه شهيد ملكي در استان خوزستان عزيز) كه همه چيز آن زير نظر است و در پايان هم از كارشناسان آن كارگاه تشكر شده است.

دوم: اگر فرض نخست را قبول كنيم كه در يك كارگاه همه چيز زير نظر است پس دارو از كجا وارد غذاي ماهيها شده است. اصلا چه ضرورتي بوده است آنتي بيوتيك فورازوليدون به كپور ها بدهند؟ معمولاً متداول نيست. از طرف ديگر آيا سابقه بيماري باكتريايي يا عفوني در اين كارگاه وجود داشته است؟ طبق قوانين سازمان محترم دامپزشكي كارگاه ها بايد دكتر دامپزشك مسئول به عنوان مسئول فني داشته باشند.

سوم: اگر احتمال داده بشود كه آب آلوده شده وارد كارگاه شود بايد آب نيز آزمايش مي شد. يا اگر غذاي مصرفي مشكوك بوده است بايد آن نيز مورد آزمايش قرار مي گرفت.

در پايان: احتمالاً به عنوان نتيجه قابل قبول نيست! اصلاً تحقيق انجام مي گيرد كه احتمال ها را قطعي كند و بايد به طور مستند يافته ها را نشان دهد.

با تشكر از حكيم مهر عزيز و گرامي با مطرح نمودن يك موضوع تحقيقاتي، دامپزشكان عزيز مي توانند راجع به آن نظر بدهند و با عرض خدا قوت به مجريان محترم اين تحقيق.
یک پرستار
|
-
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۴
0
0
40 % دارای فورازولیدن سرطان زا ، چشم مسئولان دامپزشکی کشور روشن اون ها که میگن همه چیز تحت کنترله ؟؟؟!!!!!
minoota
|
-
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
0
0
اینکه توی ماهیه .توی گوشت مرغ که دارا رسما استفاده میکنن.تازه به همراه فرمالین یک در هزار!!!!!!!!!!!!!!هرکی میخواد بیاد مستندات بدم !!!!!
نظر شما
ادامه