کد خبر: ۸۷۶۹

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قوچان، ارزوئیه و بوئین زهرا

 

دامپزشکی پیشتاز در حفظ وحمایت از سرمایه ملی است


رئیس شبکه دامپزشکی قوچان با اشاره به نام گذاری امسال  به نام سال تولید ملی وحمایت از کار و سرمایه ایرانی گفت : دامپزشکی پیشتاز عمل به این شعار راهبردی است.


دکتر محمد سیاح در کار گروه اشتغال و سرمایه گذاری که در محل فرمانداری برگزار گردید اظهار داشت : حفظ سرمایه دامی و ارتقای بهداشت و سلامت جامعه از وظایف ذاتی این نهاد است که امسال با جدیت بیشتری دنبال می شود.

به گفته وی نقش حساس دامپزشکی در کنترل بیماریهای دام، جلو گیری از سوء تغذیه دامها و واکسیناسیون رایگان علیه بیماریهای دام به عنوان یک امر ملی و میهنی ویکی از ارکان مهم حمایت از تولید وسرمایه ایرانی است.

دکتر سیاح خاطر نشان کرد:امسال دامپزشکی قوچان با همه توان وظرفیت برای تحقق منویات ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب برنامه ریزی واقدام می کند.

وی تصریح کرد : برای آنکه تولیدات دامی در یک کشور ارزان تمام شود وکیفیت لازم را داشته باشد تا بتواند با تولیدات دامی سایر نقاط جهان رقابت کند باید سلامتی دامهای آن کشور تضمین گردد و بیماریهای دامی کنترل شود. 

دکتر سیاح در ادامه افزود : باید برای حمایت از تولید، کارو سرمایه ملی و ایجاد کار و اشتغال پایدار در بخش دامپروری، در جهت کنترل و ریشه کنی بیماریهای دام اقدام نمود .

 

-----------------------------

 

سرپرست دامپزشکی ارزوئیه اعلام کرد :

تشدید نظارت دامپزشکی برای مقابله با تب مالت


سرپرست شبکه دامپزشکی ارزوئیه گفت: نظارت دامپزشکی برای مقابله با بیماری تب مالت تشدید می شود و این مهم با همکاری دامداران میسر است.

مرضیه صادقی در کرمان با اشاره به آغاز واکسیناسیون تب مالت در جمعیت دام سنگین این شهرستان اظهار داشت : بیماری تب مالت از بیماری‌های خطرناک و مشترک میان انسان و دام است و عوارض زیان‌باری را نیز برای انسان و دام به همراه دارد.

وی بیان داشت: از علائم بیماری تب مالت در دام‌ها، سقط‌های بی‌دلیل است که با خونگیری از دام و انجام تست به این بیماری مهم میتوان پی برد.

صادقی افزود: از آن جایی که عامل بیماری از طریق شیر و ترشحات رحمی پس از سقط در محیط منتشر می‌شود، شیر دام‌ها نباید استفاده شود و هیچ‌گونه تماسی با ترشحات نباید صورت گیرد و دام‌های مبتلا برای کشتارگاه فرستاده می‌شوند که گوشت آنها نیز قابل استفاده نیست.

وی تصریح کرد: تب مالت در انسان نیز موجب ایجاد بیماری دائمی می‌شود و از مصرف کنندگان درخواست داریم تا جای ممکن از مصرف شیرهای غیر پاستوریزه خودداری کنند یا اینکه شیرهای فله را به مدت 20 دقیقه در حال جوش قرار دهند تا میکروب بیماری از بین برود.

صادقی خاطر نشان کرد: از دامداران نیز تقاضا داریم در صورت مشاهده سقط در گله مراتب را به شبکه دامپزشکی اطلاع دهند و برای انجام واکسیناسیون دام‌های خود با کارکنان شبکه همکاری داشته باشند.

 

------------------------------

 

پاکسازی روستای محمد آباد از دامهای مبتلا به سل وبرسلوز توسط دامپزشکی قزوین

 

عملیات ضربتی شناسایی  وحذف دامهای مبتلا به سل وبروسلوزدر روستای محمد آباد از توابع شهرستان بویین زهرا طی6روز با حذف 15راس دام سنگین به پایان رسید.

 

مدیر کل دامپزشکی استان قزوین با اعلام این خبر افزود : در راستای شناسایی وحذف دامهای راکتوربیماری سل وبروسلوز طرح شناسایی این دامها 26 فروردین در روستای محمد آباد آغاز شد و سوم اردیبهشت به پایان رسید که طی آن 13راس گاو مبتلا به سل و2راس گاو مبتلا به بروسلوز شناسایی وحذف گردیدند.

 

به گفته دکتر سید سبحانعلی علوی این طرح با پشتیبانی اداره کل دامپزشکی استان قزوین و توسط شبکه های دامپزشکی تابعه شهرستان ها انجام شد که تعداد 5 اکیپ عملیاتی و 2  اکیپ پشتیبانی جمعا" به تعداد 25 نفر از کارشناسان دامپزشکی حضور داشتند.

 

مدیرکل دامپزشکی قزوین در ادامه بیان داشت: در مجموع 805 راس گاو و گوساله تحت پوشش تست سل واز573راس گاو و گوساله جهت انجام تست بروسلوز (تب مالت) عملیات خونگیری انجام گردید که تعداد 13 راس گاو مبتلا به سل و  2  راس گاو دام مبتلا به  بروسلوز (تب مالت) شناسایی و  جدا سازی  و حذف گردید .

 

وی تأکید کرد : غرامت دامدارانی که دارای دام حذفی بودند در اسرع وقت توسط اداره کل دامپزشکی استان قزوین  پرداخت خواهد شد.

 

نظر شما
ادامه