کد خبر: ۸۸۲۵

حکیم مهر - یادداشت تفاهم همکاری میان سازمانهای حفاظت محیط زیست و دامپزشکی کشور با تاکید بر کنترل بیماری های جانوران وحشی، توسط مهندس محمد جواد محمدی زاده و دکتر سید محسن دستور به امضا رسید.

سایت سازمان دامپزشکی کشور در این باره نوشت : در دهه های اخیر رابطه بین محیط، حیوان و انسان بخاطر دست اندازی های بشر به محیط زیست، تغییرات اقلیمی ناشی از آن دچار تغییر شده و چالش هایی را فراروی انسان قرار داده است.
برای فائق آمدن بر این چالش ها همکاریهای بین بخشی و بین  سازمان های متولی در هر حوزه اجتناب ناپذیر می نماید.
امضای تفاهم نامه همکاری که بنا به حسن نیت و احساس مسئولیت روسای دو سازمان با پیگیری مدیران و کارشناسان دو سازمان صورت گرفت فرصت بیشتری برای شفاف نمودن چارچوب همکاری های مشترک، اقدامات دوسازمان، نحوه اجرا و دستیابی به اهداف تفاهم نامه را مهیا می کند.
همکاری در پیشبرد برنامه های دو سازمان در زمینه کنترل بیماری های جانوران وحشی و اهلی، هماهنگی و بهره برداری از ظرفیت های دو سازمان به منظور تحقق اهداف و ماموریت های مشترک و همچنین همکاری و تشریک مساعی در انجام وظایف قانونی مرتبط با دو سازمان از اهداف این تفاهم نامه است.
در اجرای ماده 47 آئین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و مقررات سازمان دامپزشکی کشور، این تفاهم نامه در زمینه کنترل بیماری های واگیر بین جانوران وحشی و اهلی و سایر امور مربوط به بهداشت حیوانات طبق مقررات سازمان های دامپزشکی و حفاظت محیط زیست تنظیم شده است.
بر اساس این گزارش، مراقبت، بررسی و مبارزه با بیماری های جانوران وحشی، نظارت بر ساماندهی و بهبود وضعیت باغ های وحش و مراکز نگهداری جانوران وحشی، کنترل ورود و خروج جانوران وحشی و اجزاء آنها در مرزها، طراحی و اجرای پروژه های پژوهشی کاربردی مشترک از محورهای این تفاهم نامه است.
خاطر نشان می شود، برگزاری دوره ها، کارگاههای آموزشی و همایش های علمی مشترک، مقابله با ورود غیرمجاز گونه های مهاجم جانوری، برخورد با گونه های جانوری و وارداتی غیرمجاز، نظارت بهداشتی و زیست محیطی بر اماکن دامی و صنایع وابسته از دیگر مواردی است که در این تفاهم نامه مورد توجه قرار گرفته است.
نحوه اجرای این تفاهم نامه به این نحو است که کارگروهی متشکل از 4 نفر بعنوان نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست و 4 نفر بعنوان نمایندگان سازمان دامپزشکی کشور تشکیل می شود که توسط روسای دو سازمان برای مدت 2 سال انتخاب و معرفی می شوند؛ ریاست و دبیرخانه کارگروه نیز به صورت دوره ای (سالانه) و دوره اول با سازمان حفاظت محیط زیست خواهد بود.


رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این مراسم اظهار کرد: سازمان محیط زیست وظیفه حفاظت از مواهب طبیعی کشور را بر عهده دارد در حالی که سازمان دامپزشکی در زمینه حفاظت از سلامت سرمایه های دامی اهلی و وحشی کشور نقش ایفا می کند.
محمد جواد محمدی زاده  ادامه داد: هرگاه که این دو سازمان نزدیک به هم و با رعایت قانون همسو با همدیگر حرکت می کنند اتفاقات مناسبی در زمینه سلامت دام کشور رخ می دهد در حالی که هرجا "فاصله"، جای این "تعامل" را گرفته است آسیب های جدی به سلامت دام و به تبع آن سلامت انسان و محیط وارد می شود که در برخی موارد شاید جبران آن غیر ممکن باشد.
معاون رییس جمهور در سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار کرد: موضوع کنترل بیماری جانوران و حیات وحش که شامل بیماری های واگیر دار مشترک بین انسان و دام می شود؛ به عنوان نمونه بیماری های پرندگان مهاجر که برای زمستان گذرانی به تالاب می آیند از جمله مواردی است که حل آن با تعامل بین دو سازمان تسریع پیدا می کند.
 همچنین رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مراسم امضای این تفاهم نامه گفت: با امضای این تفاهم نامه همکاری های دو سازمان گسترده تر و شفاف تر شده و زمینه خوبی برای افزایش همکاری های دو سازمان فراهم می شود.
دکتر سید محسن دستور با اشاره به تاکید محورهای تفاهم نامه در مرتفع کردن مشکلات این بخش، افزود: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در 60 سال گذشته بیش از 144 بیماری مشترک بین انسان و حیات وحش گزارش شده است که حدود 25 درصد کل بیماریهای قابل انتقال به انسان را تشکیل میدهد وکنترل این بیماری ها در سایه همکاری های دوجانبه محقق خواهد شد.
وی ادامه داد: یکی از موارد مهم دیگری که در همکاری بین دو سازمان باید در نظر گرفته شود بحث ساماندهی صنایع مرتبط با محیط زیست مانند کشتارگاه هاست که تاکنون بیش از 65 واحد کشتارگاه صنعتی دام از سازمان محیط زیست مجوز گرفته اند و 225 کشتارگاه صنعتی طیور نیز این مجوز را گرفته و 50 واحد دام دیگر نیز در حال اخذ این مجوزها هستند.
در این رابطه برنامه ساماندهی کشتارگاههای دام و طیور و تعطیلی کشتارگاه سنتی غیربهداشتی در دستور کار سازمان قرار دارد.
به گفته رئیس سازمان دامپزشکی، هم اکنون بیش از چهار هزار کلینیک بیمارستان، داروخانه، مرکز مایه کوبی و آزمایشگاه دامپزشکی بخش خصوصی نیز در کشور فعال است و به ارایه خدمات بهداشتی – درمانی می پردازند.
دکتر دستور ادامه داد: سیاست سازمان دامپزشکی در راستای تخصصی نمودن این مراکز می باشد که در این خصوص در زمینه خدمات بهداشتی برای حیوانات باغ وحش و حیات وحش می توان از این ظرفیت ها بخوبی استفاده کرد.

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه