کد خبر: ۸۸۳۲
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
به نسبت داشتن دامپزشکی و کشاورزی اعتقادی ندارم / به قسمت زندگی‌نامه در وب سایتم مراجعه کنید خواهید دید که اخذ مدرک دامپزشکی نیز عنوان شده است / این کار آقای خلیلیان خلاف مقررات بود / در تاریخ دامپزشکی چه کسی به اندازه من برای این بخش مفید بوده است؟...

حکیم مهر - فرزانه طهرانی در آیینه دامپزشکی نوشت : افزایش ضریب دستمزد دامپزشکان و تخصیص ضریب دو، سه و چهار برای این متخصصان، طرحی بود که درست روز مصاحبه فصلنامه آینه دامپزشکی با دکتر علیرضا منادی سفیدان نماینده اصولگرای مردم تبریز توسط نمایندگان مجلس هشتم تصویب شد. طرحی که منادی سفیدان مدعی است برای به سرانجام رساندن آن مدت‌ها تلاش کرده است. صحبت با نمایندگان حاضر در مجلس و آگاه کردن آن‌ها از مزایای تصویب چنین طرحی و فریادهای 4-4 وی به هنگام رای‌گیری در صحن علنی، مصداق‌هایی است که منادی درباره تلاش‌های خود ذکر می‌کند. او می‌گوید تصویب این طرح نشان می‌دهد که حضور نماینده یک صنف تا چه اندازه می‌تواند برای پیشبرد اهداف آن بخش مفید باشد. منادی تنها نماینده دامپزشک مجلس هشتم است. او قرار است در کنار ایرانپور دیگر نماینده این گروه در دور نهم مجلس شورای اسلامی مدافع حقوق دامپزشکان باشد. هرچند منادی سفیدان در طول چهار سال نمایندگی خود ترجیح داده در کمیسیون برنامه و بودجه فعالیت داشته باشد اما تاکید می‌کند که برای بخش دامپزشکی کشور فعالیت شایان توجهی انجام داده است. وی عدم حضور در کمیسیون کشاورزی را دلیل بر کتمان دامپزشک بودن خود نمی‌داند و در واقع این انتقاد برخی از دامپزشکان را نشات گرفته از کم‌لطفی و کوته‌نظری آن‌ها عنوان می‌کند. اما در عین حال تاکید می‌کند تمام تلاش خود را خواهد کرد که در مجلس نهم، سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت ملحق شود.

تصویب ضریب دستمزد دامپزشکان در مجلس خبر مسرت بخشی بود که جامعه دامپزشکی کشور را خشنود کرد. می‌خواهم این گفت و گو را با این خبر که به تازگی هم اتفاق افتاده شروع کنیم. این طرح از چه زمانی در دستور کار قرار گرفت و چگونه رای موافق نمایندگان را از آن خود کرد؟

طرح این موضوع از یک سال پیش توسط سازمان دامپزشکی استارت خورد. با توجه به اینکه برخی حرفه‌ها مانند دامپزشکی و پزشکی قانونی، به‌دلیل سختی فراوان با عدم اقبال روبرو می‌شود از یک سال گذشته طرح ضریب دستمزد این مشاغل در کمیسیون اجتماعی مطرح شد. این کمیسیون نیز وعده داد طرح مورد نظر را در مورد دو شغل مزبور در صحن مطرح کرده و به رای گذاشته شود. اما به‌رغم وعده کمیسیون اجتماعی، این طرح با حذف نام دامپزشکی در جلسه علنی به شور گذاشته شد. پس از این اتفاق با پی‌گیری‌های متعدد شروع به اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی نمایندگان کردم. لذا در این یک سال ذهنیت نمایندگان نسبت به حرفه دامپزشکی روشن‌تر شد و امروز که طرح ضریب دستمزد دوباره به صحن آمد؛ پس از گردشی در بین نمایندگان و آگاه‌سازی مجدد آنها و فریادها 4-4 اینجانب در صحن، سرانجام این طرح تصویب شده و با تایید شورای نگهبان به اجرا در خواهد آمد. این نمونه ساده نشان می‌دهد که حضور یک دامپزشک تا چه اندازه می‌تواند برای پیشبرد اهداف بخش مفید باشد. خوشحالم که در پایان دور هشتم مجلس توانستم کاری برای بخش دامپزشکی کشور انجام دهم.

در طول چهار سال گذشته این اولین قدم شما برای حمایت از طرح‌های بخش دامپزشکی بود؟

خیر. در طول این مدت توانستم طرح 50 میلیارد ریالی دامپزشک روستا را به تصویب برسانم و برای جلوگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیز 50 میلیارد ریال اعتبار اخذ کردم. در کنار این اقدامات از طرح‌ حذف سازمان دامپزشکی کشور نیز جلوگیری کردم. زمانی که شنیدم برخی نمایندگان برای حذف سازمان دامپزشکی در حال جمع‌آوری امضا هستند، به سراغ امضاکنندگان رفتم و توانستم عده زیادی از آنان را متقاعد به پس‌گیری امضایشان کنم. در روز موعود که راس ساعت 12 همه منتظر بودند این سازمان حذف شود؛ با پس‌گیری یک امضای دیگر در دقیقه آخر باعث شدم این طرح از حد نصاب افتاده و ملغی شود که البته این موضوع طراحان را بسیار ناخشنود کرد.

فکر می‌کنید این اقدامات شما تا چه اندازه در موفقیتتان در دور نهم موثر بوده است؟ اگر سوابق دانشگاهی و نمایندگی را کنار هم بگذاریم کدامیک اثرگذاری بیشتری در تعداد آرای اخذ شده شما داشتند؟

اعتقاد دارم که اگر کاری خالصانه و با همت عالی انجام شود؛ مردم تشخیص می‌دهند از این رو مهمترین دلیل خود را صادقانه عمل کردن می‌دانم. اما از سوی دیگر مردم تبریز اهمیت زیادی برای تحصیلات عالیه قائل هستند بنابراین ریاست دانشگاه‌های پنج استان و تدریس در دانشگاه نیز در موفقیتم بی‌اثر نبوده است.

دغدغه‌های شما در مجلس بیشتر صنفی بوده یا محلی؟

تلاش در مسیر توسعه کشور بزرگ‌ترین دغدغه من بوده است که در دو بعد قانونگذاری و اجرایی آن‌ها را پی‌گیری کرده‌ام.

همواره از شما به عنوان تنها نماینده دامپزشک در مجلس توقعات زیادی وجود داشته است؛ چرا برای رسیدگی بهتر به مسایل این حرفه عضویت در کمیسیون کشاورزی را انتخاب نکردید؟

وقتی وارد مجلس شدم عده‌ای گفتند به دلیل داشتن مدرک دامپزشکی به کمیسیون کشاورزی بروم. عده‌ای معتقد بودند به دلیل گذراندن دوره PhD در رشته میکروبیولوژی بهتر است کمیسیون بهداشت را برگزینم و به دلیل سوابق آموزشی، برخی کمیسیون آموزش را مناسب‌تر می‌دیدند. اما خودم ترجیح دادم به کمیسیون برنامه و بودجه بروم. به اعتقاد من کمیسیون برنامه، مادر کمیسیون‌های مجلس است و به دلیل تاثیر در انتخاب رییس، دادستان و 15 مستشار دیوان محاسبات کشور، نقش پررنگی در مدیریت کمیسیون‌ها دارد.

در این کمیسیون در هر سال بودجه‌ریزی طرح‌های خوبی را می‌توانستم برای بخش به تصویب برسانم. در کنار آن عضویت در شورای پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس و عضویت در هیات رییسه کمیسیون تلفیق نیز کمک زیادی به توفیق طرح‌های مورد نظرم داشت.

فکر نمی‌کنید اگر وارد کمیسیون کشاورزی می‌شدید نمود بیشتری داشتید و حتی می‌توانستید ریاست این کمیسیون را عهده‌دار شوید؟

من معتقدم عضویت در کمیسیون برنامه و بودجه از ریاست کمیسیون کشاورزی ارجح‌تر است. علاوه‌بر آن من اعتقاد دارم دامپزشکی نباید زیرمجموعه کشاورزی که یک مجموعه تولیدی است باشد بلکه به دلیل همسو بودن اهداف بهداشتی و دغدغه‌های سلامت در جامعه باید به وزارت بهداشت سپرده شود. بنابراین وقتی به نسبت داشتن دامپزشکی و کشاورزی اعتقادی ندارم؛ حضورم هم در این کمیسیون چندان مفید فایده نخواهد بود.

طرح انتزاع دامپزشکی از وزارت جهادکشاورزی گویا یکی از دغدغه‌های شماست. این موضوع را در یکی از نشست‌های مشترک خبریتان با رییس سازمان دامپزشکی هم مطرح کردید.

بله بنا به دلایلی که ذکر کردم اعتقاد دارم سازمان دامپزشکی باید به وزارت بهداشت سپرده شود و در دور نهم مجلس نیز یکی از طرح‌هایی که دنبال خواهم کرد همین موضوع خواهد بود.

گفته می‌شود طرح این موضوع و البته تایید آن توسط مجتبی نوروزی رییس سابق سازمان دامپزشکی در آن جلسه موجبات برکناری وی را فراهم آورد.

من این موضوع را قبول ندارم. دولت تغییر کرده بود و وزیر تمام معاونان خود را عوض کرد. مجتبی نوروزی هم به دلیل دوستی و نزدیکی زیاد با وزیر گذشته طبیعی بود که با فرد دیگری جایگزین شود.

مزیت الحاق دامپزشکی به بهداشت را چه می‌دانید؟

نگاه جهادی‌ها تولیدی است و نگاه بهداشتی‌ها حفظ بهداشت عمومی. لذا اهدافی که در بخش بهداشت کشور وجود دارد با اولویت‌های دامپزشکی هم‌مسیر است. ولی جهادکشاورزی، دامپزشکی را همواره وصله ناجور به خود می‌بیند. نه دامپزشکان طاقت کار کردن زیرنظر صاحبان صنعت را دارند و نه صاحبان صنعت حق دامپزشکان را به خوبی ادا می‌کنند.

یکی از انتقاداتی که در طول این چهار سال به شما وارد شده، حذف تخصص دامپزشکی از سوابقتان بوده است. آیا تمایل شما به استفاده از عنوان پزشک به جای دامپزشک در پی‌گیری طرح الحاق دامپزشکی به وزارت بهداشت اثر نداشته است؟

نمی‌دانم این چیزی که می‌گویند از کجا نشات گرفته است. اگر به قسمت زندگی‌نامه در وب سایتم مراجعه کنید خواهید دید که اخذ مدرک دامپزشکی نیز عنوان شده است. طرح چنین مباحثی از کم‌لطفی و کوته‌نظری افراد ناشی می‌شود و من انتظار دارم با چنین افرادی برخورد شود. شما بگویید در تاریخ دامپزشکی چه کسی به اندازه من برای این بخش مفید بوده است؟ چرا به جای تشویق یک خدمت‌گزار تخریب می‌کنند؟ طبیعی است که هر فرد روی آخرین تخصصش تاکید بیشتری دارد اما این دلیل بر کتمان دیگر تخصص‌هایش نمی‌شود. اگر من چنین روحیه‌ای داشتم چرا تا این حد امور مربوط به دامپزشکی را پی‌گیری کردم؟

برخی معتقدند که کمیسیون کشاورزی، کمیسیون مهجوری است که نمایندگان پس از ناامید شدن از عضویت در سایر کمیسیون‌ها به سراغش می‌آیند. با این نظر موافقید؟

چنین نظری نمی‌توانم بدهم. کشاورزی در مجلس کمیسیون مهمی است و اگر چنین برداشتی وجود داشته باشد به این معنی است که این بخش غریب است. اما در سال‌های گذشته در کنار افرادی که با کشاورزی بی‌ارتباط بودند؛ افرادی نیز در این کمیسیون حضور پیدا کردند که تخصص کشاورزی داشته و توانستند برای این بخش کارهای بزرگی انجام دهند مانند تصویب قانون بهره‌وری. در واقع می‌توانم بگویم کشاورزی، یکی از کمیسیون‌های قوی در مجلس هشتم بود.

تعریف شما از دامپزشکی چیست؟

برعکس آنچه همه فکر می‌کنند، دامپزشکی علمی است که ابتدا به سلامت انسان و بعد به سلامت دام می‌اندیشد. این حرفه علاوه بر آنکه کاهش آلام دام را در نظر دارد اما نتیجه غایی آن سلامت انسان است. اگر دامپزشکی نباشد و به جای آن بر مراکز پزشکی افزوده شود باز هم نمی‌توان بر مشکلات بهداشتی با منشا دامی فائق آمد. لذا دامپزشکی شغل مقدسی است.

مشکلات این شغل را چه می‌دانید؟

عدم فرهنگ‌سازی و نبود شناخت کافی مردم از آن.

و مشکلات درون سازمانی این بخش؟

گاها مدیران به دلیل نداشتن اطلاع کافی از این بخش کم‌لطفی‌هایی دارند. زمانی دامپزشکی زیر نظر بهداشت بوده، پیش از انقلاب زیر نظر مستقیم سلطنت اداره می‌شده، در دوره‌ای جهاد مسوول مستقیم آن بوده و اکنون وزارت جهادکشاورزی تصدی آن را عهده‌دار است. این سازمان در دوره‌های مختلف در حال چرخش بوده و این سردرگمی مشکلات زیادی برای دامپزشکی ایجاد کرده است.

یکی از اختلافات داخلی این بخش در یک سال گذشته بحث انتخابات نظام دامپزشکی بوده، آیا بهتر نبود شما برای رفع این مشکل به موضوع ورود پیدا می‌کردید؟

برای این موضوع به من مراجعه نشد. سازمان نظام دامپزشکی طبق قانون‌هایی که دارد رای‌گیری می‌کند. بر اساس موازین خود باید سه نفر را از بین منتخبین به وزیر جهادکشاورزی جهت تعیین رییس سازمان معرفی کند که این کار انجام شد اما وزیر هر سه نفر را مردود اعلام کرد و خواستار معرفی افراد دیگر شد. این کار آقای خلیلیان خلاف مقررات بود و از همین جا اشکالاتی بوجود آمد.

سازمان نظام دامپزشکی قریب به یک سال است که بدون رییس اداره می‌شود، نتیجه این ماجرا را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

با وزیر صحبت کردیم. قرار شده این‌بار نفرات دیگری را به وی معرفی کرده و وضعیت سازمان با رییس جدید سرو سامان پیدا کند.

در طول مدت فعالیت خود در مجلس علاوه بر پی‌گیری طرح‌های دامپزشکی چه برنامه‌های دیگری را به سرانجام رساندید؟

به دلیل عضویت در کمیسیون برنامه و بودجه بخشی از طرح‌ها به مباحث کلان و اعتبارات مربوط می‌شد. یکی از طرح‌ها ایجاد معاونت پژوهشی در وزارت نفت بود. با تصویب این طرح وزیر نفت تنها وزیری است که شش معاون دارد. دلیل این پیشنهادم نیز اهمیت بخش پژوهش در وزارتخانه مهمی بود که سالانه 14.5 درصد بودجه کشور را به خود اختصاص می‌دهد؛ بود. بیمه قالیبافان و بیمه مردم در برابر حوادث ناشی از برق و گاز همچنین احداث بزرگراه ایران به ارمنستان از دیگر طرح‌های من بود که به تصویب رسید. در پروژه‌های محلی هم انتقال آب رود ارس به دریاچه ارومیه و تخصیص اعتبار برای مهار ریزگردهای نمکی را به تصویب رساندم.

آقای منادی اگر موافق باشید کمی در خصوص زندگی خصوصیتان صحبت کنیم. شما چه سالی ازدواج کردید و چند فرزند دارید؟

در سال 76 ازدواج کردم و صاحب دو فرزند شدم. متاسفانه دخترم را در سال 83 به دلیل گازگرفتگی از دست دادم. آن زمان ریاست دانشگاه زنجان را برعهده داشتم. پس از این اتفاق از  دانشگاه استعفا داده و به تبریز رفتم. پسرم نیز در سال 84 به دنیا آمد.

پس ش

انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
0
0
اصولا عادت تُرک‌ها این است که خوب کار می‌کنند ولی تبلیغ نمی‌کنند.
یاشاسین آذربایجان اهلی
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
0
0
ضمن احترام به جناب دکتر منادی و تشکر از همه زحمات ایشان، دو نکته در مورد گفتگوی ایشان قابل ذکر است، یکی اینکه ادعا کرده اند که بیش از هر دامپزشکی بری این صنف زحمت کشیده اند که به نظرم صحت این موضوع را باید از بزرگان و پیشکسوتان صنف پرسید؛ دوم اینکه تا آنجا که بنده اطلاع دارم دامپزشکی ایران هیچگاه زیر ظر وزارت بهداشت نبوده و هیچگاه هم زیر نظر سلطنت؟؟!! نبوده است. همیشه به وزارت فلاحت یا جهاد یا کشاورزی وصل بوده است، هر چند شخصا معتقدم که جای واقعی سازمان دامپزشکی و به ویژه بخش آموزش دانشگاهی آن باید در زیر مجموعه وزارت بهداشت باشد و اصولا وزارت علوم درک درستی از این رشته ندارد. در سفری که اخیرا برای کنگره مواد غذایی به همراه یکی از اساتید پیشکسوت به قم داشتم، ایشان می فرمودند یکی از دلایل افت آموزش در رشته دامپزشکی و وجود این تعداد دانشکده دامپزشکی و مشکلات رشته های تخصصی این است که در شورایی که اعضای آن از رشته های ریاضی، فیزیک، شیمی، فقه، ادبیات، هنر و غیره هستند مثلا رای می گیرند که در فلان رشته پی.اچ.دی دامپزشکی چه رشته هایی مجاز به شرکت در آزمون ورودی هستند و ایشان(افراد غیر صاحبنظر عضو شورا) هم اصرار می کنند که چون رشته پی.اچ.دی است از همه رشته ها باید بتوانند در آن شرکت کنند و حالا توجیه کردن این همه غیر متخصص که هر یک هم صاحب یک رای هستند، خود مصیبتی بزرگ است، اما در وزارت بهداشت همه از یک جنس هستند و حداقل محور تحصیلات همه علوم بیولوژی است.
اداره کل دامپزشکی استان اصفهان
|
-
|
۰۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
0
0
با سلام : از دکتر منادی به واسطه زحمات بسیاری که در راه تصویب طرح تسری کشیده اند متشکریم و توفیق روزافزون ایشان را از خداوند منان خواستاریم
دامپزشک 83
|
-
|
۰۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
0
0
به امید آن روزی که در فعالیتهای انتخاباتی در دوره های بعدی مجالس ببینیم دامپزشکان نماینده در سایت ها وبروشورهای خود با فونت درشت به دامپزشک بودن خود افتخار کنند. بنده هم با الحاق سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت -البته اگر در آن زمان هم وزارت بهداشت اینقدر قوی باشد- بسیار موافقم و فکر میکنم تا کنون اگر وزارت کشاورزی با رشته ما دشمنی نکرده باشد لطف چندانی هم نداشته
من
|
-
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
0
0
دستشان درد نکند و خشته نباشند
دامپزشک
|
-
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
0
0
با تشکر از دکتر منادی، متاسفانه امیدمان در خصوص آخرین چهره ماندگار دامپزشکی و اقدامات ایشان کم کم به یاس نزدیک می شود، یا این که اطلاع رسانی نمی شود. در هر صورت صنف دامپزشکی چشم امیدشان به دکتر منادی و ایرانپور است که در مجلس به آینده کاری دامپزشکان کمک فرمایند
یک همکار کمی مطلع
|
-
|
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
0
0
با سلام خدمت دکنر منادی
دوست عزیز تلاش های شما برای تصویب این طرح قابل تقدیر است ولی همکار گرامی ایا خبر دارید چند جلسه طی این یکسال مذکور فقط توسط مدیران کل اغلب استانها با شورای نمایندگان هر استان و در موارد زیادی به صورت جداگانه با نمایندگان این استانها گرفته شده است.آیا خبر دارید چند جلسه از طرف مسئولین سازمان با کمسیون اجتماعی و پیرو آن سایر نمایندگان در خلال یک یکسال برگزار شده است.طرح خوبی تصویب شده است و در این را همه خانواده دامپزشکی زحمت کشیده اند.
ضمناً در اغلب کشورها درست یا غلط دامپزشکی زیر مجموعه کشاورزی است نمونه آن کشور آمریکا می باشد.
در آخر دو خبر خوب برای بخش خصوصی.اول اینکه بودجه های اختصاص یافته جهت خردید خدمات و اجرای طرح ها توسط این بخش با افزایش 30 درصدی روبرو است که پس از تصویب بودجه قابل اعمال است.
همچنین طرح جدیدی جهت ساماندهی ناظرین کشتارگاهها جهت افزایش حقوق و کاهش وابستگی به کارفرما در سازمان دامپزشکی در دست تدوین است.
دامپزشک
|
-
|
۰۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
0
0
آقای دکتر منادی خدا قوت
ممنون
گلچین
|
-
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
0
0
با عرض جسارت،با اینکه دانشجو هستم فکر کنم جزء معدود افرادی هستم که اخبار وفعالیتهای صورت گرفته در دامپزشکی را کامل پیگیرم.به نظر من هم دکتر منادی خدمات بزرگی برای دامپزشکی انجام داده بخصوص طی مجلس هشتم.اگر سایر مسئولان دامپزشکی هم به این اندازه برای دامپزشکی دلسوزی میکردند ومدیریت می کردند ووقت میگذاشتند(البته توهینی به بزرگان دامپزشکی که بادلسوزی این رشته را پابرجا نگه داشتند نشود) وضع دامپزشکی بسیار عالی می شد.در مورد قضاوت هم باید گفت که ایشان نماینده مردم تبریز،آذرشهر واسکو هستندونمی توانند تمام وقت وانرژی خود را به دامپزشکی اختصاص دهند. امیدوارم در مجلس نهم دامپزشکی با استقلال وقدرت کامل به زیرمجموعه وزارت بهداشت بپیوندد و با آموزش آن بهبود یابد وبخش خصوصی ودولتی آن رونق یابد!
آشنا
|
-
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
0
0
با سلام و احترام به همه همکاران
یادم میاد وقتی دانشجو بودیم استاد معززمان جناب دکتر رادمهر فرمودند ای کاش دامپزشکان بقدری به خود باوری برسند که در مجلس و سایر ارکان مهم تصمیم گیری حضور داشته باشند و گرهی از کار این صنف بردارند که بحمد الله امروزه شاهد به بار نشستن این فرمایش حکیمانه ایشان هستیم.
پس بیایید دست در دست هم دهیم به مهر.
از همت جناب دکتر منادی هم کمال تشکر را دارم.
دامپزشک
|
-
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
0
0
با امید به اینکه همه بتوانیم از جناب آقای دکتر منادی به عنوان یک متخصص دامپزشک حمایت کنیم.
بنده خدا
|
-
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
0
0
با سلام خسته نباشید امیدوارم در پناه حق و گرفتن حق دامپزشکان زحمت کش در مجلس باشید خدا یارتان
ناشناس
|
-
|
۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
0
0
دکتر منادی برای سلامت حرفه دامپزشکی زحمت های زیادی کشیده است. خداوند حفظ شان کند
دامپزشکی از تبریز
دانشجو دامپزشکی
|
-
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
0
0
باتشکر زیاد از دکتر و سرور مامنادی خواهشمندیم تلاش خود رو برای الحاق دامپزشکی به وزارت بهداشت کم بیشتر کنید.
نظر شما
ادامه