کد خبر: ۸۸۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - رییس هیات مدیره مرکزی همکاری‌های امور دام با انتقاد از این‌که مسوولان به جای واردات علوفه و سیر‌کردن دام‌های گرسنه داخلی به واردات گوشت روی آورده‌اند، تصریح کرد: اگر نهاده‌های تولید را برای دامداران تامین کنند، قطعا طی 10 ماهه سال هیچ‌گونه نیازی به واردات گوشت نخواهیم داشت.

دکتر جواد وکیلی گیلانی اظهار کرد: با توجه به وجود ظرفیت 154 میلیون واحد دامی سنگین در کشور حتی اگر مصرف سرانه‌ گوشت قرمز سالانه 14 کیلوگرم باشد، تولید داخل با کیفیت بالا پاسخ‌گوی نیاز و مصرف جامعه است.

وکیلی با اشاره به مشکلات فراوان در زمینه‌ تامین علوفه تصریح کرد: مسوولان به جای واردات علوفه و تامین نیاز دامداری‌های کشور که با سرمایه‌گذاری‌های عظیم توسط بخش خصوصی صورت گرفته است، به دنبال واردات گوشت قرمز هستند.

وی افزود: این درحالی است که واردات علوفه طی یک سال گذشته به حداقل رسیده و انبارهای دامداران از خوراک دام خالی مانده است.

رییس هیات مدیره مرکزی همکاری‌های امور دام تصریح کرد: از سوی دیگر گوشت تولید داخل کیفیت بالایی دارد که به هیچ عنوان قابل ملاحظه با گوشت‌های یخی درجه سوم کشور‌های دیگر نیست.

وکیلی با انتقاد از بی‌توجهی به تولید محصولات دامی به عنوان محصولات استراتژیک کشور گفت: جای سوال است که چرا به جای حمایت از تولید داخلی که مزیت و ظرفیت بالا دارد با گوشت وارداتی سفره مردم تامین می‌شود.

وی با اشاره به تولید 970 هزار تنی گوشت قرمز در سال گذشته اظهار کرد: طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی سرانه‌ مصرف گوشت در کشور 12 کیلوگرم است که این میزان تولید بیش از تقاضای بازار است و حتی اگر مصرف سرانه جامعه 14 کیلوگرم باشد، سالانه یک میلیون و 50 هزار تن گوشت قرمز مورد نیاز است که با توجه به ظرفیت موجود و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته قطعا می‌توان با افزایش 100 هزار تنی تولید این میزان نیاز را در داخل تولید کرد.

رییس هیات مدیره مرکزی همکاری‌های امور دام ادامه داد: اگر علوفه مورد نیاز تامین شود، دام‌های موجود به جای وزن کم پروار شده و با وزن بالاتر در بازار عرضه می‌شوند، لذا تولید افزایش می‌یابند اما اکنون دامداران به دلیل نبود علوفه مجبورا دام‌هایشان را با وزن کم روانه‌ کشتارگاه کنند.

به گفته وکیلی‌گیلانی در حال حاضر گوسفند به جای وزن 40 کیلو با وزن 25 کیلو و گوساله به جای وزن 500 کیلوگرمی با وزن 200 کیلویی در بازار عرضه می‌شود.

وی تصریح کرد: این درحالی است که در کشور‌های پیشرفته و اروپایی از جمله آمریکا، کانادا، استرالیا، ژاپن و ... به تولید شیر و گوشت و هم‌چنین زمین‌های کشاورزی یارانه داده می‌شود، اما در کشور ما واردات نهاده‌ها هم با مشکل مواجه است و تامین خوراک دام و طیور برای تولید‌کننده دغدغه شده است.

رییس هیات مدیره مرکزی همکاری‌های امور دام توجه و حمایت از صنعت دامپروری را به عنوان صنعت توسعه‌یافته کشور که سرمایه‌گذاری‌ و اشتغالزایی بالایی در آن صورت گرفته است را برای تامین نیاز محصولات استراتژیک جامعه ضروری خواند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
س.ا.ب
|
-
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
0
0
دلتون خوشه ها! کسی به گرسنگی مردم هم فکر نمی کنه
نظر شما
ادامه