کد خبر: ۸۸۶۳

حکیم مهر - مدیرعامل اتحادیه مرغ میهن با تکذیب واردات تخم‌مرغ‌های چینی به کشور اظهار کرد: با اخذ مصوبه حذف تعرفه صادرات تخم‌مرغ امسال 100 هزار تن تخم‌مرغ مازاد بر مصرف به کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس، افغانستان، تاجیکستان صادر خواهد شد.

هدایت‌الله اصغری در نشستی خبری اظهار کرد: صنعت مرغ تخم‌گذار برخلاف مرغ گوشتی قابلیت متوقف‌کردن تولید ندارد و طی چند ماه اخیر علی‌رغم افت قیمت‌ها و زیان تولید امکان متوقف‌شدن تولید نبوده است.

وی با اشاره به این‌که 75 درصد از نهاده‌های صنعت طیور از طریق واردات تامین می‌شود، تصریح کرد: واردات خوراک طیور وابسته به بازار‌های جهانی، نرخ ارز مشکلات گشایش اعتباری و ... است؛ لذا طی مدت اخیر واردات نهاده‌ها با مشکل مواجه بوده که این امر عامل افزایش قیمت بوده است.

اصغری تصریح کرد: این در حالی است که طی سه ماهه اول سال تخم‌مرغ که طبق قیمت‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی باید کیلویی 2750 تومان فروخته شود، کمتر از 1500 تومان در بازار عرضه شده و با توجه به افزایش تولید و اعمال تعریفه 70 درصدی صادرات، بیش از 40 هزار تن تخم‌مرغ در انبار‌ها دپو شده است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران تخم‌گذار افزود: این درحالی است که طبق قانون افزایش بهره‌وری دولت باید برای محصولات کشاورزی خرید تضمینی داشته باشد یا در غیر این صورت مابه‌التفاوت قیمت تمام شده و نرخ بازار را به تولید‌کنندگان بپردازد اما تاکنون این‌گونه نبوده و مرغداران کیلویی 1250 تومان در هر کیلو تخم‌مرغ زیان دیده‌اند.

وی با اشاره به صادرات 50 هزار تنی تخم‌مرغ طی سال‌های گذشته اظهار کرد: امسال حداقل 150 هزار تن تخم‌مرغ مازاد بر مصرف در کشور وجود دارد که 50 هزار تن آن برای تنظیم بازار در نظر گرفته می‌شود و با توجه به کیفیت بالای تخم‌مرغ ایرانی حداقل 100 هزار تن تخم‌مرغ را می‌توان به کشور‌های همسایه صادر کنیم.

اصغری اظهار کرد: مصوبه حذف تعرفه 70 درصدی صادرات تخم‌مرغ در حالی که از اول بهمن‌ماه مصوب شده بود، در هفته گذشته ابلاغ شد که این امر باعث انبار‌شدن 50 هزار تن تخم‌مرغ و زیان تولید‌کنندگان شده است.

وی خاطر نشان کرد: مقداری نیز تخم‌مرغ هندی که مجوز واردات آن مربوط به ماه‌های گذشته بوده چند روز اخیر وارد کشور شده که با توجه به انباشت تولید داخلی از ادامه‌ این واردات جلوگیری شده است.

به گفته مدیرعامل اتحادیه مرکزی میهن با توجه به این‌که در همه کشور‌های جهان کشاورزی مورد حمایت ویژه دولت‌هاست و صنعت طیور در کشورمان مزیت بالای تولید را دارد، مشوق‌های صادراتی درخواست شده است.

وی یادآور شد: برای صادرات هر کیلو تخم‌مرغ 700 تومان مشوق صادراتی از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست شده است.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه