کد خبر: ۸۸۶۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمان، قاین، زرندیه و رامسر

 

تاکید مدیر کل دامپزشکی استان کرمان بر اجرای نظارت هرچه بیشتر بر نحوه توزیع داروهای دامی و برخورد با توزیع احتمالی داروهای غیر مجاز


در اولین جلسه هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان کرمان و شهرستانهای تابعه پس از سه ساعت بحث و بررسی پیرامون طرح های اجرا شده در سال گذشته و نیازسنجی برای سال جدید، سیاست های راهبردی این اداره کل در سال1391 تبیین شد.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در این خصوص گفت: نظارت بر نحوه توزیع داروهای دامی و برخورد با متخلفین و کنترل چرخه توزیع دارو ، کنترل و نظارت هر چه بیشتر بر فرآوردهای خام دامی علی الخصوص در زمینه کنترل باقی مانده های دارویی و تقویت بخش تشخیص و درمان اداره کل و شبکه های تابعه رئوس اصلی سیاست های راهبردی این اداره کل در سال 1391می باشد.
دکتر غلامرضا زیدآبادی  با اشاره به بازرسی ها و نظارتهای اداره دارو ، درمان و آزمایشگاههای اداره کل دامپزشکی استان کرمان بر چرخه تولید دارو در کارخانه و پروسه توزیع توسط شرکت های توزیع استانی و داروخانه ها گفت: نظارت بر این چرخه باید با شدت بیشتری صورت گیرد.
وی با بیان اینکه وجود دام سالم موجب افزایش امنیت غذایی و کاهش بیماریهای مشترک می شود ادامه داد : نظارت دقیق بر چرخه تولید و توزیع داروهای دامی یکی از وظایف خطیر اداره کل دامپزشکی جهت حفظ و حراست از سرمایه های دامی استان می باشد.
دکتر زیدآبادی تصریح نمود: نظارت بر فراوردهای خام دامی از نظر با قی ماندهای دارویی از سال گذشته با اجرای طرح تولید مرغ بدون مصرف هر گونه آنتی بیوتیک کلید خورده و در سال جدید باید ضمن ادامه روند گذشته این نظارت ها با گستردگی و شدت بیشتر ادامه یابند
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ضمن بیان اینکه تشخیص صحیح اولین گام در درمان و پیشگیری از بیماریهاست گفت: بخش تشخیص و درمان اداره کل دامپزشکی استان و شبکه های تابعه باید بسیار فعالتر و دقیق تر از گذشته نسبت به شناسایی بیماریهای اخطار کردنی در سال 1391 عمل نماید.
دکتر زیدآبادی در جایی دیگر از سخنان خود با اشاره به طرح توسعه بخش کشاورزی که در سال جدید به اجرا گذاشته می شود و بیان اینکه این طرح بستر مناسبی برای اشتغال زایی در بخش کشاورزی ایجاد می نماید گفت: طرح های الویت دار دامپزشکی می بایست به سمت استفاده از امکانات و تسهیلات ارائه شده در قالب طرح توسعه بخش کشاورزی جهت دهی شوند.
وی در پایان ضمن اشاره به کسب رتبه برتر دامپزشکی استان کرمان در بین ادارات کل دامپزشکی سطح کشور بر اساس ارزیابی صورت گرفته در سازمان دامپزشکی کشور با کسب هزار امتیاز از هزار امتیاز موجود و کسب رتبه برتر در کاربری سیستم اطلاعات جغرافیایی بیماریهای طیور (GIS) از کلیه معاونین ، مدیران و کارکنان این اداره کل تقدیر و تشکر نمود.

----------------------------

 

فاز اول واکسیناسیون دام ها علیه بیماری های آبله و شاربن در قاین آغاز شد


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قاین از شروع فاز اول واکسیناسیون گوسفند و بز علیه بیماری های آبله و شاربن خبر داد.
دکتر سید حبیب حسینی با اشاره به اهمیت واکسیناسیون دام ها در کنترل و پیشگیری از بیماری ها افزود: فاز اول این طرح تا  آخر مرداد ماه سالجاری ادامه خواهد یافت.

وی به واکسیناسیون بیش از 870 هزار نوبت سر دام علیه بیماری های آبله و شاربن در سال گذشته  اشاره کرد و اظهار داشت: باتوجه به کاهش جمعیت دامی شهرستان ناشی از خشکسالی پیش بینی می شود طی امسال حدود 750 هزار نوبت سر دام تحت پوشش واکسن های آبله و شاربن قرار گیرند.

حسینی همچنین از تشکیل 8 اکیپ واکسیناسیون و سه اکیپ مراقبت فعال از بیماری ها در شهرستان خبرداد و خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته در زمینه مبارزه با بیماری های دامی و مشترک بین انسان و دام ، در سال جاری شاهد کاهش گزارش کانون بیماری ها در واحدهای دامی شهرستان باشیم.


-----------------------------

 

در فروردین ماه امسال صورت گرفت : تولید 10 هزار کیلوگرم گوشت قرمز در زرندیه


 رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زرندیه از توابع استان مرکزی از تولید 10 هزار و 330 کیلوگرم گوشت قرمز در فروردین ماه امسال در این شهرستان خبر داد.
داود سرمدی اظهار داشت: این میزان گوشت از کشتار 64 رأس گوسفند و بز و 34 رأس گاو و گوساله حاصل شده است.
وی تصریح کرد: از آنجا که یکی از مهم‌ترین وظایف دامپزشکی تامین سلامت غذایی شهروندان است، طرح نظارت بهداشتی از مراکز تولید، توزیع و عرضه همواره توسط کارشناسان بهداشتی این شبکه به اجرا در می‌آید که در این راستا در ماه گذشته 104 مرکز مورد بازدید و نظارت قرار گرفتند.
رئیس شبکه دامپزشکی زرندیه گفت: در این بازدید دو مورد عدم رعایت موازین بهداشتی مشاهده شد که برخورد لازم با متخلفین صورت گرفت.
سرمدی مایه‌کوبی دام‌ و طیور علیه بیماری‌های مختلف دامی را از دیگر وظایف دامپزشکی عنوان کرد و بیان داشت: در این راستا 314 هزار قطعه طیور علیه بیماری‌های طیور مایه‌کوبی و واکسیناسیون شدند.
وی همچنین از جوجه‌ریزی 104 هزار قطعه در فروردین ماه امسال خبر داد.

-------------------------------

 

رئیس دامپزشکی رامسر:
وضعیت کشتارگاه رامسر نامناسب است


رئیس دامپزشکی رامسر گفت: کشتارگاه رامسر با وجود رایزنی‌های بسیار با مدیران ارشد در دوره‌های مختلف همچنان از وضعیت نامناسبی برخوردار است.
محمدجواد رفیعی بیان داشت: در این بخش باید در دو مرحله کوتاه مدت و درازمدت کار شود، به‌گونه‌ای که در کوتاه مدت، کشتارگاه به نحوی قابل تحمل و مناسب بازسازی شده و در دراز مدت نیز باید به فکر ساخت یک کشتارگاه جدید و صنعتی بود.

رفیعی اضافه کرد: کشتارگاه فعلی سنتی بوده و علاوه بر اینکه درخور شهرستان رامسر که آوازه جهانی دارد، نبوده، بلکه میزان کشتار در آن به علت سنتی بودن، در ایام پیک مسافر جوابگوی شهرستان نیست.

این مسئول ادامه داد: با وجود وضعیت نامناسب کشتارگاه رامسر، به‌دلیل زحمات بی‌شائبه پرسنل شبکه دامپزشکی در امر نظارت، هیچ شکایتی مبنی بر ناسالم بودن گوشت و مواد خامی دامی در رامسر نداشتیم.

وی اذعان داشت: در سال جاری با 9 مورد تخلف عرضه غیربهداشتی برخورد کرده و به مراکز تعزیراتی ارجاع دادیم.

رفیعی تزریق واکسن‌های دامی نظیر تب برفکی و مالت و... را به صورت رایگان، مبارزه با بیماری‌های مشترک بین دام و انسان مانند سل، بروسلوز، نظارت بر کشتارگاه و مراکز عرضه مواد خام دامی، ارائه خدمات به دامداران، توزیع سم مبارزه با انگل‌های خارجی دام مانند بیماری cchf را از جمله اقداماتی دانست که توسط شبکه دامپزشکی انجام می‌شود.

این مسئول همچنین صدور پروانه دامی و پروانه بهداشتی، کنترل بر داروخانه‌ها و کلینیک‌های دامی و مبارزه با بیماری‌های نوظهور آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را از اهم برنامه‌های دیگر شبکه دامپزشکی رامسر اعلام کرد.

رئیس شبکه دامپزشکی رامسر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در راستای حمایت از دامدار، اگر در حین کشتار دامی در اثر تست، بیماری در آن مشاهده و تایید شود، شبکه دامپزشکی با توجه به سن، وزن و... به دامدار غرامت می‌دهد.

رفیعی از نبود خودروی مجهز به سردخانه برای حمل گوشت در شهرستان رامسر گلایه کرد و گفت: در حال حاضر ماشین حمل گوشت که مالکیت آن با شهرداری است جوابگوی حمل گوشت مصرفی شهرستان رامسر نیست.

وی از صدور و تمدید پروانه بهداشتی برای 30 واحد دامی در سال 90، سخن گفت و تصریح کرد: در این راستا برای دو واحد مرغداری نیز پروانه بهداشتی صادر شده است.

این مسئول اضافه کرد: در سال گذشته 676 مورد بازدید از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی به‌عمل آمد و 80 تن گوشت قرمز گاوی و 30 تن گوشت گوسفندی در کشتارگاه رامسر ذبح شده و با نظارت و تایید شبکه دامپزشکی رامسر به بازار عرضه شد.

رئیس شبکه دامپزشکی رامسر در پایان با تاکید بر ساخت کشتارگاه صنعتی در غرب مازندران از مسئولان خواست تا در این مورد که مستقیماً با سلامت شهروندان و گردشگران ارتباط دارد با حمایت ویژه‌ای نگاه کنند.

 

نظر شما
ادامه