کد خبر: ۸۹۰۴

حکیم مهر - خبرگزاری ایسنا نوشت : با توجه به آغاز فصل تابستان باید برای توزیع گوشت مرغ که به صورت بسته‌بندی در بازار عرضه می‌شود، تمهیداتی اندیشیده و نظارت‌ها در این زمینه تشدید شود تا سلامت و بهداشت این محصول پروتئینی در فصل گرما به مخاطره نیفتد.

عرضه مرغ بسته‌بندی شده که از دی ماه در سطح شهر استان تهران اجباری شد، 9 سال کش و قوس برای تایید اجرای طرح و فراهم کردن امکانات را سپری کرده بود.

یکی از نگرانی مسئولان و دست‌اندرکاران برای اجرای این طرح، بروز مشکل بهداشتی و سلامتی در فصل گرما برای عرضه این محصول بود و بارها وعده اجرای این طرح به دلیل نزدیکی فصل تابستان به تعویق افتاد چراکه مسئولان تاکید داشتند این طرح باید در فصل زمستان اجرا شود که مشکلات اولیه اجرای طرح تا رسیدن فصل گرما برطرف شود.

نهایتا هم از آذر ماه این طرح در برخی از شهرستان‌ها اجرا و در دی ماه در کل استان اجباری شد.

حال با نزدیک شدن به فصل گرما این نگرانی پررنگ می‌شود؛ با توجه به اینکه همه مرغ‌ها در کشتارگاهای صنعتی و مجوزدار سازمان دامپزشکی کشتار می‌شوند و طی سالهای اخیر کشتارگاه‌ها شرایط سرمادهی و بسته‌بندی این محصول را فراهم کرده‌ و به اتاق‌های چیلینگ‌روم مجهز شده‌اند نگرانی چندانی در زمینه کشتارگاه‌ها و بسته‌بندی وجود ندارد چراکه مرغ پس از کشتار، یک ساعت در اتاق سرد و در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری و سپس بسته‌بندی می‌شود.

اما شبکه توزیع و فروش که با تعداد فراوان در سطح وسیعی از شهر پراکنده هستند نظارت بر آنها کمی مشکل‌تر است.

هرچند خودروهای حمل گوشت مرغ، مجوز دامپزشکی دارند اما به دلیل اینکه هزینه سوخت مصرفی برای روشن بودن یخچال‌شان بالاست و برای افزایش دمای خچال سوخت بیشتری مصرف می‌شود، امکان تخلف در این زمینه وجود دارد و با توجه به اینکه مرتبا در نقاط مختلف سطح شهر تردد دارند، چندان قابل نظارت نیستند.

در این زمینه حمید رحیلی نژاد ـ دبیر انجمن کشتارگاه‌های صنعتی طیور ـ به ایسنا گفت: با توجه به آغاز فصل تابستان باید تمهیداتی برای توزیع گوشت مرغ که به صورت بسته‌بندی در بازار عرضه می‌شود، اندیشیده شود تا سلامت و بهداشت این محصول در فصل گرما به مخاطره نیفتد.

به گفته وی مرغ بسته‌بندی شده با دو درجه دمای بالای صفر تحویل خودروهای حمل ونقل می‌شود که این خودروها در فصل گرم باید درجه خنک کنندگی یخچال‌هایشان را افزایش دهند تا مشکل بهداشتی و سلامتی در این محصول پروتئینی ایجاد نشود.

رحیلی‌نژاد اظهار کرد: 24 کشتارگاه صنعتی طیور در سطح تهران وجود دارد و تعدادی واحدهای بسته‌بندی مواد پروتئینی نیز فعال هستند که از آن‌ها به عنوان نیروی کمکی این اقدام، استفاده می‌شود. اکنون ظرفیت بسته‌بندی گوشت مرغ در استان تهران بیش از مصرف و نیاز روزانه است.

دبیر انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی طیور اعلام کرد: روزانه حدود هزار تن گوشت مرغ در استان تهران بسته‌بندی می‌شود.

قبل از تهران، همه استان‌های کشور مرغ را به صورت بسته‌بندی شده عرضه کرده‌اند و این اقدام پس از 9 سال بررسی و اختلاف نظر، پنج ماه پیش در استان تهران هم اجرایی شد.

باتوجه به اینکه 70 درصد مرغ مصرفی در تهران به صورت فله و لا به لای پودر یخ از استان‌های همجوار از قبیل اراک، قم، سمنان، گیلان، مازندران، قزوین، گلستان و ... وارد می‌شد؛ این امر باعث ارتقای سلامت و بهداشت جامعه شد، چراکه اکنون عنوان کشتارگاه، هویت مرغ تولید شده و زمان کشتار بر روی کالای بسته‌بندی قید می‌شود اما در گذشته به دلیل نبود این هویت در محصول عرضه شده در تهران، محصولات رده پایین‌تر استان‌های همجوار به صورت فله و گمنام روانه میدان بهمن استان تهران می‌شد که قابلیت پیگیری نداشت.

 

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه