کد خبر: ۸۹۱۱

حکیم مهر - کیت تشخیص سریع بیماری لکه ‌سفید میگو به روش PCR توسط محققان موسسه تحقیقات شیلات ایران تولید شد.

دکتر محمد افشار نسب، مجری طرح تولید کیت تشخیص سریع بیماری لکه ‌سفید به ایرنا گفت: به مناسبت نامگذاری امسال به نام سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و همچنین کاربردی کردن نتایج حاصل از پروژه‌های تحقیقاتی موسسه تحقیقات شیلات ایران ، جمعی از محققان این موسسه با همکاری محققان شرکت مهندسی زیست فناوران نجم نسبت وابسته به مرکز رشد وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری پژوهش هایی را با موضوع تشخیص بیماری لکه سفید آغاز کردند .
این دامپزشک درمورد روش به کار رفته در تولید کیت تشخیص لکه سفید میگو (PCR ) افزود : ممکن است در موجود زنده ای پاتوژنی وجود داشته باشد که هیچ گونه علائم بیماری از خود بروز ندهد که با این روش می توان به وجود آن پاتوژن پی برد و نسبت به پیشگیری بیماری ناشی از آن اقدام کرد.
افشار نسب یادآور شد : مزیت این روش این است که از بیمار شدن سطح وسیعی از موجودات زنده جلوگیری می کند به این معنا که اگر میگوهای یک استخر به این بیماری مبتلا شده باشند ولی چون در مراحل اولیه علائمی از خود بروز نمی دهد ، با این روش می توان به وجود این بیماری در آنها پی برد بنابراین می توان از خرید و فروش و یا انتقال آنها به استخر دیگر جلوگیری کرد .
 وی افزود: این کیت که در مقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی از دقت و حساسیت مناسبی برخوردار است قادر به تشخیص ویروس بیماری در تمام مراحل زندگی میگو اعم از لارو، پست لارو و مرحله بلوغ است.
این پژوهشگر خاطرنشان کرد : بیماری لکه سفید سالانه خسارات زیادی را متوجه تولید کنندگان می کند به گونه ای که بر اساس آمارهای جهانی سالانه در دنیا حدود 300 هزار تن میگو بر اثر این بیماری تلف می شوند و در ایران نیز در سال های 1383، 1386و 1387شیوع این بیماری خسارات میلیاردی به تولید کنندگان وارد کرده است .
افشار نسب گفت: با تولید این کیت در داخل کشور، ضمن قطع وابستگی و صرفه‌جویی ارزی ، امکان صادرات فراهم می شود.درحال حاضر ایران جزو کشورهای تولیدکننده کیت این بیماری در جهان به شمار می‌ آید.

وی افزود: هم‌اکنون این کیت در تمام مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌های موسسه تحقیقات شیلات ، سازمان دامپزشکی کشور و آزمایشگاه های موسسه هایی که دارای استاندارد ISO 17025 هستند ، قابل بهره برداری است.
از سال 1992 یک سندروم ویروسی درمیگوهای خانواده پنائیده پیدا شد که معمولا آن را بیماری لکه سفید می نامند. این بیماری باعث از بین رفتن تعداد زیادی میگو با ارزش هزاران دلار در مزارع پرورشی بسیاری از کشورهای نظیر : چین ، ژاپن ، هند ، تایلند ، اندونزی، سریلانکا ، بنگلادش و مالزی شد .

نظر شما
ادامه