کد خبر: ۸۹۲۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان شمالی، آذربایجان غربی، بناب و بوشهر

 

تجلیل نماینده مجلس از مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی در خصوص طرح مطالعاتی پرورش میگو برای اولین بار در آب‌های شور داخلی


پرورش میگوی پاسفید غربی در آب های شور داخلی برای اولین بار در کشور به شکل پایلوت در خراسان شمالی انجام می شود.

تاکنون پرورش میگوی پاسفید غربی در آب های ساحلی کشور انجام می شد، در همین راستا طرح مطالعاتی پرورش میگو برای اولین بار در ایران در آب‌های شور داخلی در استان خراسان شمالی شروع شده است ،  و پس از مرحله شناسایی مزرعه، اصول مدیریت پرورش میگو از جمله شرایط بهداشتی، تغذیه ای، بهره برداری و نیازهای مزرعه، بررسی و پس از برآورد نیازها، از نظر اقتصادی نیز ارزیابی می شود.

 (مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ با کلیک از اینجا)
بنابراعلام اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی، هدف از اجرای این طرح دستیابی به اطلاعاتی در مورد ظرفیت آب های شور و تعداد چاه های آب شور در استان و بهبود وضعیت اقتصادی ساکنان مناطق کویری از طریق توسعه آبزی پروری می باشد.

 

--------------------------

 

شروع عملیات واکسیناسیون شاربن در دامداریهای روستایی وعشایری آذربایجان غربی


اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی اعلام کرد : یکی از برنامه های کنترل بیماری فوق العاده مسری وخطرناک شاربن، واکسیناسیون مرتب و دوره ای توده جمعیت دامی حساس کشور میباشد .
 در این راستا اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی طرح ضربتی  مایه کوبی همگانی،همزمان در گروه دامهای  (گاو ، گوساله ،گاومیش  ) را بر علیه بیماری سیاه زخم  از تاریخ 20/2/91 در کلیه دامداریها و روستاهای سطح استان در قالب خرید خدمات بخش غیر دولتی در کنار فعالیت بخش دولتی بطور رایگان اجرا مینماید
با اجرای این برنامه پیش بینی می گردد  تعداد 240 هزار راس گاو، گوساله وگاومیش  در  4400 واحد اپیدمیولوژیک با بکار گیری 59 اکیپ بخش غیر دولتی  بر علیه بیماری شاربن مایه کوبی گردند.

--------------------------

 

یک واحد مرغداری فاقد پروانه بهداشتی دامپزشکی در بناب پلمپ گردید


 کارشناسان شبکه دامپزشکی شهرستان بناب از توابع آذربایجان شرقی یک واحد مرغداری فاقد پروانه بهداشتی که اقدام به جوجه ریزی نموده بود را پلمپ نمودند.
دکتر مهدی حامی مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان بناب با اعلام این خبر گفت: این واحد فاقد پروانه بهداشتی بدون توجه به اخطارهای دامپزشکی اقدام به جوجه ریزی نموده بود که با حکم قضایی پلمپ گردید.

وی افزود : صاحب این مرغداری بدون اخذ مجوزهای لازم از دامپزشکی اقدام به جوجه ریزی و پرورش غیر مجاز جوجه های رنگی نیز می نمود.

دکتر حامی از تمامی مرغداران خواست با اخذ مجوز های لازم از دامپزشکی اقدام به جوجه ریزی نمایند و در اسرع وقت نسبت به اخذ و تمدید پروانه های بهداشتی واحد اقدام نمایند.

دکتر حامی در پایان از شهروندان خواست که فراورده های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز مجاز و تحت نظارت دامپزشکی تهیه نمایند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف  بهداشتی در مراحل تولید،توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند تا در اسرع وقت کارشناسان کنترل بهداشتی این شبکه اقدامات لازم  را انجام دهند.

---------------------------

 

توسط دامپزشکی استان بوشهر صورت گرفت :
برگزاری دوره آموزشی ارتقای بهداشت رستوران‌ها در بوشهر


در راستای تفاهمنامه استانداری و دامپزشکی بوشهر دوره آموزشی ارتقای بهداشت رستوران‌ها و غذافروشی‌ها برگزار شد.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی استان بوشهر اظهار داشت: در راستای تفاهمنامه مشترک کاری بین اداره کل امور اجتماعی استانداری و اداره کل دامپزشکی استان بوشهر با موضوع آموزش و فرهنگ‌سازی اجتماعی در ارتباط با عرضه بهداشتی فرآورده‌های خام دامی، یک دوره آموزشی ارتقای بهداشت مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی (ویژه رستوران‌ها، غذا فروشی‌ها و هتل‌داران) در سالن اجتماعات دامپزشکی استان بوشهر با حضور 37 نفر از مدیران این مراکز از شهرستان بوشهر برگزار شد.

غلامرضا رستگار افزود: در این دوره آموزشی دکتر کامران آبسالانفرد به عنوان مدرس حضور داشت و در ارتباط با راه‌های پیشگیری از آلودگی، مسمومیت‌های غذایی و نکات بهداشتی فرآورده‌های خام دامی نکاتی به حاضرین در این دوره آموزش داده شد.

وی بیان کرد: در ضمن دوره آموزشی مشابهی در بهمن ماه 90 و فروردین ماه 91 برای عرضه‌کنندگان مرغ و تخم مرغ  و همچنین گوشت قرمز شهرستان بوشهر نیز برگزار شده بود.

رستگار گفت: جلسات آموزشی با موضوع رعایت نکات بهداشتی، قرنطینه‌ای و امنیت زیستی برای بهبود تولید در مرغداری‌های سطح استان نیز برگزار شد.

این مقام مسئول بیان کرد: در راستای سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی جلسات آموزشی جداگانه‌ای با حضور دکتر مرتضی بحرانی مدیر کل اداره دامپزشکی استان بوشهر و دکتر یوسف سعادت مسئول اداره طیور استان در چهار شهرستان دشتستان، گناوه، دشتی و تنگستان با مرغداران برگزار شد.

رستگار اضافه کرد: اهم مطالب ارائه شده در این جلسه در مورد رعایت نکات بهداشتی ، قرنطینه‌ای و امنیت زیستی برای بهبود تولید در مرغداری‌های سطح استان بود.

 

نظر شما
ادامه