کد خبر: ۸۹۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمان، ابرکوه، ریگان، سمنان و زرند

 

رئیس اداره آبزیان دامپزشکی کرمان:
پرورش ماهی قزل‌آلا در کرمان افزایش چشمگیری یافته است


رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های ‌طیور و آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: پرورش ماهی قزل‌آلا در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری پیدا کرده است.
دکتر آمنه زینلی اظهار داشت: پرورش ماهی قزل‌آلا در سال‌های اخیر با شتاب زیادی توسعه یافته و میزان تولید در واحد سطح افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

وی افزود: یکی از تبعات این رشد شتابان در کنار تمام مزایای موجود می‌تواند افزایش و گسترش سریع عوامل بیماری‌زا در جمعیت آبزیان استان کرمان باشد.

زینلی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین بیماری‌هایی که در صورت وقوع می‌تواند، خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به این صنعت وارد کند، بیماری استرپتوکوکوزیس است، ابراز داشت: آلودگی به این بیماری می‌تواند در مدت سه تا هفت روز موجب تلفات 50 درصدی در جمعیت ماهیان شود.

وی با اشاره به عوامل مهم مستعد کننده آبزیان به این بیماری عنوان کرد: درجه حرارت بالای آب، حمل و نقل ماهی با تراکم بالا‌، کیفیت نامناسب آب و ... از جمله مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز ایجاد بیماری در مزارع پرورش است.

زینلی عنوان کرد‌: با توجه به اهمیت کنترل این بیماری و خسارات ناشی از آن در یک سو و تأکید بر عدم مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها به منظور تولید محصولات سالم از سوی دیگر به نظر می‌رسد، واکسیناسیون در کنار کاهش عوامل استرس‌زا تنها راه پیشگیری و مبارزه با این بیماری است.

زینلی با اشاره به اینکه این واکسن تولید داخل بوده‌ و به اندازه کافی در دسترس است، گفت: مصرف واکسن فقط در ماهیان بدون علائم بیماری و سالم توصیه می‌شود، زیرا وجود هر نوع بیماری می‌تواند موجب از بین رفتن و حتی معکوس شدن نتیجه واکسیناسیون و بروز تلفات در استخر پرورش شود.

 

---------------------------

 

توسط شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه صورت گرفت :
واکسیناسیون 5 هزار راس گاو و گوساله علیه بیماری تب‌ برفکی در ابرکوه


سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه از توابع استان یزد از اتمام طرح واکسیناسیون تب برفکی گاو و گوساله روستایی و عشایری در این شهرستان خبر داد.
علی فاتحی‌نیا اظهار داشت: بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های مهم ویروسی و واگیردار دام‌های اهلی و وحشی است و در کشور ما به عنوان بیماری بومی محسوب می‌شود.

وی افزود: گاهی همه‌گیری آن باعث خسارات و تلفات سنگین می‌شود و هزینه‌های بیماری و درمان آن به صنعت دام کشور بسیار است.

فاتحی‌نیا ادامه داد: در برنامه‌های کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌های دامی، کنترل و ریشه‌کنی بیماری تب برفکی یکی از اولویت‌ها محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: در این بیماری نیز یکی از راه‌های پیش‌گیری و کنترل بیماری استفاده از واکسن و مایه کوبی دام‌های حساس است که با توجه به اهمیت موضوع، طرح واکسیناسیون تب برفکی گاو و گوساله روستایی، عشایری در شهرستان ابرکوه از 20 فروردین‌ماه تا 15 اردیهشت‌ماه سال جاری اجرا شد و در این طرح 5 هزار راس گاو و گوساله توسط شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه مایه‌کوبی شدند.

وی ضمن قدردانی از همکاری دامداران ابرکوه اظهار امیدواری کرد: در آینده نزدیک با توجه به توان دامپزشکی شهرستان گام موثری در ریشه‌کنی بیماری‌ها برداشته شود.

 

----------------------------

 

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان عنوان کرد :
واکسیناسیون 5900 رأس دام در ریگان


مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: 5 هزار و 900 رأس دام سبک و سنگین از ابتدای سال جاری تاکنون در شهرستان ریگان واکسینه شده‌اند.
حجت‌الله جعفری اظهار داشت: کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام یکی از مهم‌ترین اهداف حرفه دامپزشکی است که اقدامات مربوطه در این زمینه در قالب واکسیناسیون دام‌های هر منطقه علیه این بیماری‌ها انجام می‌شود.

وی بیان داشت: بیماری‌هایی از جمله تب مالت، شاربن و هاری از جمله موارد قابل انتقال بین انسان و دام تلقی می‌شوند.

جعفری افزود: شبکه دامپزشکی ریگان از ابتدای سال جاری تاکنون اقدام به واکسیناسیون 5 هزار و 210 رأس دام سبک علیه بیماری تب مالت و 690 رأس دام سنگین علیه این بیماری کرده است.

وی تصریح کرد: واکسیناسیون 14 هزار و 467 رأس دام سبک، 400 رأس دام سنگین و 42 رأس تک سمی علیه بیماری شاربن نیز انجام شده است.

جعفری عنوان کرد: همچنین 19 قلاده سگ علیه بیماری هاری نیز واکسینه شدند.

وی ابراز داشت: یکی از مهم‌ترین اقدامات دامپزشکی در سال جاری توجه به مبحث آموزش و ترویج برای آشنایی دامداران و عشایر شهرستان نسبت به بیماری‌های قابل انتقال انسان و دام بوده که تاکنون سه مورد کلاس آموزشی در این زمینه برگزار شده است.

در شهرستان ریگان بیش از 200 هزار رأس دام سبک و 14 هزار رأس دام سنگین نگهداری می‌شود.

 

----------------------------

 

تحقق صد درصدی مصوبات سفر دولت در دامپزشکی استان سمنان


مدیر کل دامپزشکی استان سمنان از تحقق صد درصدی مصوبات سفر دولت مهر در دامپزشکی این استان خبر داد.
دکتر رضا عامری در نشستی با خبرنگاران در محل اداره کل دامپزشکی سمنان با اعلام اینکه صدرصد مصوبات سفر دولت مهر در بخش دامپزشکی این استان محقق شده است، افزود: دامپزشکی استان در دور اول سفر ریاست جمهوری به استان دارای یک مصوبه ساخت و تجهیز ساختمان آزمایشگاه مرکزی، بالغ بر 2100 میلیون ریال هزینه ساختمانی از محل اعتبارات استانی بود که آماده بهره برداری است.

وی تصریح کرد: در سفر اول دولت به استان سمنان همچنین مبلغ 2500 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی در قالب خرید تجهیزات آزمایشگاهی مصبه داشتیم که در حال حاظر افتتاح و به بهره برداری رسیده است.

عامری همچنین در دور دوم سفر نیز مصوبه خرید 3 دستگاه کانکس و 4 دستگاه خودروی کمک دار بوده که از اعتبارات ملی خریداری و در اختیار شهرستانهای استان قرار گرفته است.

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان در پایان تصریح کرد: تمامی مصوبات دولت بصورت صد در صد در اداره کل دامپزشکی استان سمنان  تحقق یافته است.
 
----------------------------

 

آموزش بهورزان و روستاییان زرند

 

رئیس شبکه دامپزشکی زرند اعلام کرد : آموزش بهورزان و روستائیان منطقه بهشت وحدت و بخش یزدان آباد این شهرستان با همکاری مرکز بهداشت و شبکه دامپزشکی به مرحله اجرا درآمد.

لطفعلی پور افزود : پیشگیری از اشاعه بیماریهای مشترک بین انسان و دام نیاز به شناخت عوامل بیماریزا و راههای سرایت به دام و انسان ، طریقه انتشار و همچنین راهکارمناسب به منظور پیشگیری و درمان بیماریها دارد.

به گفته وی افزایش سطح آگاهی دامداران ، روستائیان و پرسنل مرتبط با بخش مبارزه با بیماریها میتواند نقش تعیین کننده ای در کنترل اینگونه بیماریها داشته باشد.

لطفعلی پور در ادامه گفت : اولین جلسه آموزشی با موضوع بیماریهای قابل انتقال بین انسان و دام با همکاری مرکز بهداشت در محل مرکز بهداشتی و درمانی منطقه بهشت وحدت با حضور کارکنان، بهورزان و جمعی از روستائیان تشکیل گردید.

به گفته وی در این جلسه دکتر سلطانی مسئول آموزش شبکه دامپزشکی زرند در خصوص بیماری های هاری ، تب مالت ، آنفلوانزای فوق حاد طیور و بهداشت گوشت توضیحات مبسوطی ارائه نمود.

لطفعلی پور تصریح کرد : رابطه بین بهداشت و دامپزشکی جدانشدنی است و تعامل بین آنها می تواند در ارتقاء سطح بهداشت جامعه نقش بسزایی ایفا نماید.

گفتنی است در این جلسه بروشورهای بهداشتی بین روستائیان توزیع گردید.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
hamed
|
-
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۹
0
0
آقای فاتحی کاش می گفتی که در شهرستانی که ......... مشغولی روزانه شاهد موارد جدیدتب برفکی هستی .............
نظر شما
ادامه