کد خبر: ۸۹۴۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی گلستان، اردبیل، نیشابور و ابرکوه

 

برگزاری کارگاه اموزشی ترویجی برای مرغداران آق قلا

اولین کارگاه اموزشی برای مرغداران آق قلا از توابع استان گلستان در سال 91 برگزار شد.

دراین کلاس که ادارات ذیربط از جمله دامپزشکی و جهاد کشاورزی و مسئولین صندوق بیمه کشاورزی شهرستان نیز حضور داشتند مباحث مختلفی مطرح و بررسی شد.

از جمله موارد مطرح شده رعایت موارد ابلاغی از سوی سازمان دامپزشکی کشور جهت پیشگیری هر چه بهتر بیماری در منطقه بود که توسط دکتر مسلمی رییس شبکه دامپزشکی با تاکید بیشتر ارائه شد.

لازم به ذکر است مقرر شد این کارگروه ها هر ماه یک بار تشکیل شود.

 

-----------------------------

 

آغاز طرح رایگان واکسیناسیون تب برفکی در گرگان


بیش از 28 هزار رأس گاو و گوساله در واحدهای صنعتی و روستایی شهرستان گرگان بر علیه تب برفکی واکسینه می شوند. 
مسئول مبارزه و بررسی بیماریهای دامی شبکه دامپزشکی گرگان در بازدید از عملکرد یکی از مراکز مایه کوبی بخش خصوصی این شهرستان گفت : همزمان با سایر شهرستانهای استان واکسیناسیون تب برفکی جمعیت گاو و گوساله موجود دردامداریهای صنعتی و روستاهای شهرستان گرگان از 25 اردیبهشت ماه سال جاری آغاز گردید.

دکتر حمیدرضا حنفی افزود : مرحله اول واکسیناسیون تب برفکی سال 1391 توسط بخش های دولتی وخصوصی دامپزشکی شهرستان آغاز گردیده و به مدت 20 روز کاری ادامه خواهد یافت.

وی در ادامه  گفت : در این مرحله پیش بینی می شود بیش از 28 هزار رأس گاو و گوساله در واحدهای صنعتی و روستایی شهرستان گرگان واکسینه ‌شوند.
مسئول مبارزه و بررسی بیماریهای دامی شبکه دامپزشکی شهرستان گرگان همچنین اشاره نمود : خوشبختانه در حال حاضر  شهرستان گرگان فاقد کانون تب برفکی بوده واجرای این مرحله از واکسیناسیون در راستای دستورالعملهای دامپزشکی و با هدف افزایش سطح ایمنی دامهای  شهرستان در برابر بیماری واگیر تب برفکی میباشد.
دکتر حنفی در ادامه از کلیه دامداران خواست با اجرای به موقع واکسیناسیون و دستورات قرنطینه ای دامپزشکی جهت حفظ سرمایه دامی خود کوشش نمایند.

وی در پایان  بیماری تب برفکی را یک بیماری ویروسی بسیار عفونی و به شدت واگیردار ذکر کرد و این بیماری را به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده‌های دامی معرفی نمود.
به گفت حنفی این بیماری سبب کاهش شدید تولید دام شده و نقش اساسی در تجارت دام و فرآورده‌های خام دامی دارد و تمام دام‌ها از جمله گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف ویروس عامل این بیماری هستند و شدت واگیری در دام‌های حساس حدود 100 درصد بوده و اغلب دام‌های جوان در معرض مرگ و میر قرار می‌گیرند.

 

-----------------------------

 

واکسیناسیون یک میلیون رأس دام سبک در اردبیل علیه تب برفکی


 سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل از واکسیناسیون نزدیک به یک میلیون رأس دام سبک عشایری در مناطق قشلاقی استان بر علیه بیماری تب برفکی خبر داد.
دکتر صادق صالحی گفت :   با تمهیدات انجام یافته و با استفاده از توان بخش دولتی دامپزشکی جمعیت دامی سبک مناطق عشایری قبل از شروع کوچ به مناطق ییلاقی در مدت یک و نیم ماه تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفت.
این مقام مسئول هدف از اجرای این طرح را ایمن سازی جمعیت دامی عشایری قبل از کوچ به مناطق ییلاقی پیشگیری از بروز بیماری پس از کوچ در مناطق ییلاقی و کاهش قابل توجه میزان تلفات و خسارات این بیماری در جمعیت گوسفندی عشایر استان عنوان کرد.
بیماری تب برفکی یکی از بیماریهای بسیار عفونی و بشدت واگیر دام می باشد که به لحاظ شدت خسارت اقتصادی یکی از موانع اصلی در تأمین بهداشت دام و فرآورد ه های دامی و از عوامل محدود کننده تولید محسوب می گردد  این بیماری در تجارت جهانی دام و فرآورده های دامی نقش اساسی دارد و تقریباً کلیه دامهای زوج سم از جمله نشخوارکنندگان اهلی و وحشی به این بیماری مبتلا می شوند.

-------------------------------

 

سم پاشی اماکن دامی با استفاده از سموم ضد انگلی در نیشابور


رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور اعلام کرد : در راستای حمایت از دامداران , از پانزدهم فروردین ماه سال جاری تعداد 1600 لیتر سم ضد انگلی جهت سمپاشی دامداری های روستایی و گاوداری ها بصورت رایگان در اختیار دامداران قرار گرفته است .

دکتر سلیمانی گفت : با گرم شدن هوا و ازدیاد فعالیت کنه ها که موجب شیوع بیماری های انگلی نظیر تیلریوز ، آنا پلاسموز ، بابزیوز (زردی) در دامها و همچنین بیماری های مشترک خطرناک مانند تب خونریزی دهنده گریمه – کنگو (CCHF) در جمعیت انسانی می گردد، لذا برای پیشگیری از بیماری های فوق با استفاده از 1200 لیتر سم رایگان 960 هزار متر مربع از اماکن دامی سمپاشی و تعداد 8000 راس گاو و گوساله با استفاده از 400 لیتر سموم مختلف، سمپاشی گردیدند .

وی افزود : در سال حمایت از سرمایه و تولید ملی توسعه عملیات مایه کوبی و بهداشتی دامپزشکی سبب افزایش تولید و حفظ سرمایه های دامی میگردد که بعد از نفت بزرگترین سرمایه کشور می باشد و این امر موجب حفظ و افزایش اشتغال در روستاها و نیز تضمین امنیت غذایی کشور خواهد شد.

سلیمانی در پایان از واحد مبارزه اداره کل دامپزشکی استان درخواست نمود با توجه به اینکه شهرستان نیشابور از مهمترین مراکز دامپروی استان می باشد سموم ضد انگلی بیشتر به این شهرستان تخصیص دهد تا اهداف فوق تحقق یابد.
وی همچنین از آغاز طرح سراسری واکسیناسیون دامهای سنگین شهرستان علیه بیماری تب برفکی بصورت رایگان هم خبر داد.

به گفته دکتر سلیمانی در این طرح که از شانزدهم اردیبهشت آغاز گردیده است کلیه گاوداری های صنعتی و نیمه صنعتی و روستایی شهرستان با جمعیت 66000 راس بر علیه بیماری تب برفکی و با کمک واکسیناتور های بخش دولتی و خصوصی بصورت رایگان مایه کوبی خواهند شد .

 

--------------------------------

 

آغاز طرح واکسیناسیون طیور بومی ابرکوه / همکاری زنان روستایی با دامپزشکی


سرپرست شبکه دامپزشکی ابرکوه با اشاره به آغاز طرح واکسیناسیون طیور بومی از همکاری زنان روستایی در اجرای طرح واکسیناسیون طیور بومی خبر داد.
علی فاتحی نیا اظهار داشت: با همکاری زنان روستایی که آموزش های لازم را فرا گرفته اند، طرح واکسیناسیون رایگان طیور بومی از اردیبهشت ماه در ابرکوه آغاز شده است.

وی افزود: با اجرای این طرح که با همکاری 10 نفر از زنان روستایی به انجام می رسد، پنج هزا رو 500 قطعه طیور در 29 روستا علیه بیماری نیوکاسل و آنفلوانزا مایه کوبی می شوند.

فاتحی نیا با اشاره به اینکه بیماری های طیور به ویژه، نیوکاسل و آنفلوانزا ظرف چند سال گذشته خسارت های بسیاری به تولید کنندگان وارد کرده است، عنوان کرد: امیدواریم با اجرای کامل این طرح علاوه بر کنترل بیماری در طیور روستایی، شاهد به حداقل رسیدن این بیماری ها در طیور صنعتی این شهرستان نیز باشیم.

وی با توصیه به مردم برای همکاری با مجریان این طرح افزود: تولیدکنندگان طیور دامی باید در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیر عادی در طیور مراتب را با کارشناسان شبکه دامپزشکی شهرستان در میان بگذارند.
 

نظر شما
ادامه