کد خبر: ۸۹۷

حکیم مهر -  وزیر بهداشت گفت: بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری باید تعداد معاونت‌ها و پست‌های سازمانی وزارت بهداشت کم شود که چارت جدید برای اجرای این قانون و کوچک سازی این وزارتخانه در حال تدوین است.

مرضیه وحید دستجردی افزود: بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری ما موظفیم تغییر و تحولاتی در سیستم و چارت تشکیلاتی وزارت بهداشت بدهیم به همین علت معاونت‌های مختلف وزارت بهداشت و شورای سیاستگذاری این وزارتخانه مشغول تدوین چارت جدید سازمانی هستند که به زودی تدوین و برای تصویب نهایی و در زمان معین به معاونت نیروی انسانی ریاست جمهوری ارائه می‌شود.
وی به جزئیات تغییرات چارت جدید سازمانی وزارت بهداشت اشاره نکرد اما گفت: بر اساس قانون به ما اعلام کرده‌اند که مثلاً تعداد معاونت‌ها، ادارات کل و افرادی که تحت پوشش هر اداره هستند باید این تعداد باشد، حتی تعداد سازمان‌های زیر نظر هر مجموعه نیز باید فلان قدر باشد که در نهایت باید مجموعه وزارت بهداشت کوچکتر شود و به حدی برسد که قانون مدیریت خدمات کشوری گفته است.
وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا در چارت جدید سازمان غذا و دارو تشکیل می‌شود، توضیح داد: تشکیل این سازمان جزء برنامه های وزارت بهداشت در دوره قبل بود اما چون در دولت تصویب نشد، فعلاً تشکیل این سازمان جزء برنامه های آینده وزارت بهداشت است.
وی ادامه داد: البته چون معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت در دور قبل پیگیر این موضوع بوده است، بنده از شیبانی، معاون غذا و دارو خواستم این مسئله را کاملاً پیگیری کند و نظر نهایی خود را بیاورد تا در شورای معاونان و شورای سیاستگذاری بررسی و کارشناسی شود و اگر قرار شد این سازمان تشکیل شود، به صورت لایحه‌ای برای تصویب نهایی به مجلس ارائه می‌شود.
وحید دستجردی گفت: در چارت جدید مسئله ارتقا و جایگاه برخی ادارات از جمله اداره تغذیه نیز بررسی می‌شود.
پیش از این رحمت الله حافظی، معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشتگفته بود:‌ در چارت سازمانی جدید وزارت بهداشت تعداد معاونت‌های این وزارتخانه کاهش می‌یابد و معاونت غذا و دارو با تجمیع اختیارات موسسه استاندارد، موسسه سرم سازی رازی و سازمان دامپزشکی به سازمان غذا و دارو تبدیل می‌شود.
به گفته وی وزارت بهداشت در زمان حاضر 6 معاونت و 2 معاون دارد که بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری باید تعداد معاونت‌های آن به 5 معاونت کاهش یابد. به این ترتیب یک گروه کارشناسی از حدود 2 سال پیش برای تدوین چارت جدید وزارت بهداشت فعالیت خود را آغاز کرد و اخیراً گزارش خود را به خانم وحید دستجردی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تقدیم کرد.
وی گفت: وزیر بهداشت نیز دستور داد تا این گزارش در شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت بررسی شود و پس از اخذ نظر این شورا در این زمینه تصمیم گیری نهایی اتخاد می‌شود.
حافظی افزود: برای تغییر و اصلاح چارت سازمانی وزارت بهداشت 6 یا 7 سناریوی مختلف در نظر گرفته شده است که از جمله آنها تأسیس سازمان غذا و داروست که با حذف معاونت غذا و داروی فعلی و تجمیع اختیارات و وظایف این حوزه که بخشی از آن اکنون در موسسه استاندارد، موسسه سرم سازی رازی، سازمان دامپزشکی و جاهای دیگر است به صورت یک سازمان مستقل زیر نظر وزیر بهداشت فعالیت می‌کند.
معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: تأسیس این سازمان نیازمند مصوبه مجلس است اما طی رایزنی که با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس داشته‌ایم، در مجموع مجلس با این تصمیم نظر موافق دارد.
وی گفت: برای تغییر چارت تشکیلاتی و سازمانی وزارت بهداشت 2 روش وجود دارد. یک نگرش بر اساس مأموریت‌های سازمانی است مانند اینکه معاونت سلامت، معاونت غذا و دارو یا معاونت آموزشی داشته باشیم یا اینکه در نگرش دوم بر اساس فرآیندها تقسیم بندی سازمانی انجام شود از جمله اینکه معاونت برنامه ریزی، معاونت اجرایی و معاونت نظارت و کنترل داشته باشیم که با ارائه پیشنهادها تصمیم گیری نهایی قرار است در شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت انجام شود.
حافظی گفت: تغییر چارت سازمانی و تشکیلاتی وزارت بهداشت و کاهش تعداد معاونت‌های این وزارتخانه به 5 معاونت باید بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری 6 ماه پس از ابلاغ این قانون به معاونت نظارت و برنامه‌ریزی راهبردی ریاست جمهوری ارائه می‌شد و حداکثر ظرف یکسال نیز اجرا می‌شد، البته این مصوبه برای تمام وزارتخانه‌‌ها بوده است که اجرای آن به تأخیر افتاده است.

 

نظر شما
ادامه