کد خبر: ۹۰۰۶
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - معاون پیشگیری و بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور گفت: استفاده از گوشت حیوان مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو هیچ مشکلی ندارد.
دکتر محسن مشکوة افزود : بیماری تب کریمه خونریزی دهنده کنگو بیماری است که در منطقه،کشورهای همجوار مثل افغانستان، پاکستان، روسیه،‌آسیای میانه، ترکیه و عراق سالیان‌ سال است که وجود دارد و سالانه شیوع آن در این کشورها گزارش می‌شود.

وی همچنین گفت : این بیماری نوظهور نیست و در طبیعت مرتب در حال گردش است.یک بیماری ویروسی مشترک بین بیمار و دام بوده و در بعضی مواقع حساسیت انسان به آن بیشتر و در مواقعی کمتر بوده است. حیوانات جونده مانند سنجاب، خرگوش و غیره به عنوان مخزن این ویروس هستند و کنه هم ناقل این بیماری محسوب شده و عامل انتقال از مهره‌داران کوچک به بزرگ و انسان بوده و در برخی موارد عامل انتقال از انسان به انسان نیز مطرح بوده است.

معاون پیشگیری و بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور افزود: بعد از ابتلا به بیماری در دام‌ها مدت آن یک هفته طول می‌کشد و علائم آن فقط یک تب مختصر است، اما زمانی که از طریق کنه به انسان منتقل می شود اگر در زمان مناسبی درمان نشود تا 30 الی 40 درصد امکان مرگ وجود دارد.

وی افزود: بعد از یک هفته به تدریج شرایط ایمنی در دام‌ها به وجود می‌آید و علائم آن از بین می‌رود.

وی افزود: اما در مدت یک هفته‌ای که ویروس این بیماری در حیوان وجود دارد به کشتارگاه‌ها برود کارگرانی که با خون، ترشحات و اندام‌های حیوانات سر و کار دارند احتمال ابتلا به این بیماری را دارند.

وی در باره اقدام سازمان دامپزشکی برای مقابله با این بیماری افزود: سازمان دامپزشکی کشور از آنجایی که کنه‌ها و انگل‌ها را عامل اصلی انتقال اینگونه بیماری می‌داند اقدام به سمپاشی جایگاه‌ها به ویژه در دامداری‌های سنتی می‌کند به طوری که در سال گذشته 31 میلیون رأس دام علیه انگل‌ها و 101 میلیون متر مربع جایگاه دام سمپاشی شد.

مشکوة ادامه داد: اگرچه این میزان مقابله با توجه به جمعیت دام و وسعت جایگاه‌ها کافی نیست،اما راه اصلی مبارزه با این بیماری است.

مشکوة با تاکید بر اینکه بیماری تب کریمه هیچ علائم و عوارضی در چهارپایان ندارد، به مردم اطمینان داد استفاده از گوشت و شیر حیوان مبتلا به تب  کریمه هیچ مشکلی ندارد.

از وی سوال شد پس چرا قیمت گوشت گوسفند در استان خراسان رضوی به کیلویی 18000 تومان کاهش یافته است، گفت: به دلیل کاهش مصرف است و باید مسئولان و رسانه‌‌ها در این زمینه اطلاع رسانی کنند و آنها به این اطمینان برسند که استفاده از گوشت و شیر آنها عوارضی برای انسان ندارد.

وی همچنین گفت: در گام بعدی اگر وزارت بهداشت گزارش ابتلای انسانی ارائه کند با مراجعه به این منطقه جایگاه‌ها و دام‌ های منطقه را سمپاشی می‌کنیم.

به گفته وی کشتارگاه‌ها باید از شکل سنتی خارج و به صنعتی تبدیل شوند.

همچنین کارگران کشتارگاه‌ها مسائل حفاظتی و ایمنی را کاملا رعایت کرده و از سیگار کشیدن در این محل‌ها بپرهیزند.

وی همچنین گفت: در صورتی که کشتارگاه‌ها به صنعتی تبدیل شود با انبار و نگهداری به مدت 24 ساعت در سالن‌های سرد ویروس این بیماری کاملا از بین می‌رود.

مشکوة وظیفه دستگاه‌های اطلاع‌رسانی را در زمینه آگاهی دادن به جامعه به ویژه طبقاتی که در معرض خطر بیشتر قرار دارند، مانند کشاورزان، دامداران و کارگران کشتارگاه‌ها، پشم چین‌ها، شیردوش‌ها و کارکنان وزارت بهداشت و دامپزشکی را از سوی رسانه‌ها ضروری دانست.

معاون پیشگیری و بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: علائم انسانی این بیماری نیز تقریبا با علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا شروع شده و با سردرد و دردهای عضلانی همراه است و احتمال خونریزی هم وجود دارد.

مشکوة همچنین گفت: اخیرا یک کارگر کشتارگاه و همچنین دانشجوی رشته پزشکی در استان خراسان رضوی به دلیل بروز این بیماری فوت کردند.

معاون پیشگیری و بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور درباره آمار ابتلای دامی و انسانی گفت: چون علائم آن در حیوان محسوس نیست آماری وجود ندارد و ابتلای انسانی را هم وزارت بهداشت باید گزارش دهد.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر امید
|
-
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
0
0
البته باید ایشات تصحیح بفرمایند که احتمال ابتلا از طریق شیر خام وجود دارد. با احترام
دامپزشک
|
-
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
0
0
فقط گوشت با مهر دامپزشکی بخرید!!!!!!!!!!!
حالا خوبه که این بیماری از یک کارگر کشتارگاه شروع شده و مسلما لاشه ای هم که باعث ابتلاش شده وارد بازار شده!
من نمیدونم اونجا نگهداری گوشت پس از کشتار در سردخانه معنایی داره یا مثل شهر ما از روی ریل کشتارگاه وارد ماشین های حمل گوشت میشه!!!!!!!
نظر شما
ادامه