کد خبر: ۹۰۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اظهار داشت: برخلاف برخی اظهار نظرها، انجماد و فریز کردن باعث از بین رفتن ویروس تب کریمه کنگو نمی گردد.

دکتر جواد اعلمی افزود: با توجه به اشاعه نگرانی های بی مورد در خصوص سلامت گوشت قرمز تولید شده در کشتارگاه های مجاز، از جنبه آلودگی به ویروس تب کریمه کنگو، همچنین توصیه های بهداشتی در خصوص سلامت گوشت قرمز مصرفی شهروندان از طرف مراجع غیر دامپزشکی و غیر مسئول، که گاها با تفسیر اشتباه همراه بوده ، ضمن دامن زدن به نگرانی های بی مورد، موجب سردرگمی  و تشویش افکار عمومی در خصوص رعایت نکات بهداشتی نیز گردیده است.
وی اعلام داشت در پی سوالات متعدد شهروندان از بخشهای مختلف اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در خصوص اینکه آیا ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق انجماد و فریز نمودن از بین می رود، یادآور شد : فریز کردن گوشت گرم تازه حاصل از دام کشتار شده که در جایگاهی غیر از کشتارگاه های مجاز کشتار می گردد، بلافاصله بعد از کشتار، باعث از بین رفتن ویروس احتمالی تب کریمه کنگو در گوشت و آلایش خوراکی نمی گردد بلکه برعکس، ویروس تب کریمه کنگو زنده می ماند.
اعلمی افزود: گوشت گرم تازه باید به مدت 24 ساعت و آلایش خوراکی به مدت 48 ساعت در دمای یخچال 0-4 درجه سانتی گراد نگهداری شود تا جمود نعشی را طی نماید و در اثر جمود نعشی و اسیدی شدن گوشت، ویروس این بیماری از بین می رود و بعد از طی شدن این مرحله که به آن مرحله پیش سرد می گویند، می توان گوشت را فریز و منجمد نمود. بدیهی است قبل از این مرحله اگر اقدام به فریز کردن گوشت  شود، عامل بیماری زنده می ماند.
اعلمی خاطرنشان ساخت: گوشت و آلایش خوراکی کشتارشده در کشتارگاه های مجاز، مراحل پیش سرد را در کشتار گاه گذرانده و هیچ گونه آلودگی به ویروس تب کریمه کنگو ندارد و  نیازی به فریز کردن آن برای سالم سازی نیست.
 این مقام مسئول یادآور شد: از 12 سال پیش و از زمان  شناسایی و مراقبت از بیماری تب کریمه کنگو در کشورمان و در استان خراسان، تاکنون هیچ موردی  از ابتلای انسان به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق گوشت و آلایش خوراکی که واجد مهر دامپزشکی بوده و در فروشگاه های پروتئینی، قصابی ها، رستوران ها، اغذیه فروشی ها و دیگر واحد های غذایی توزیع شده، گزارش داده نشده است.
دکتر جواد اعلمی تصریح نمود: راه انتقال عمده و اصلی این بیماری در کشور ما تماس با ترشحات خونی دام آلوده به ویروس و یا انسان آلوده می باشد و دامپزشکی، همیشه بر پرهیز  از کشتار دام در منازل و معابر عمومی تاکید نموده است.

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۵
0
0
لطفا مسولان محترم سازمان دامپزشکی کشور توضیح دهند در مورد کشتارگاه هایی که دارای سامانه پیش سرد نیستند، تکلیف مردم چیست؟ تا چه زمانی قرار است کشتارگاه های بدون پیش سرد در کشور فعال باشند؟ آیا بالاخره روزی کشتارگاه های دامی هم مثل کشتارگاه های طیور، یک سامان نسبی خواهند گرفت؟ برنامه زمانبندی شده سازمان دامپزشکی برای ساماندهی کشتارگاه های دامی چیست و چه زمانی قرار است این کشتارگاه ها به کشتارگاه هایی در شان ملت ایران تبدیل شوند؟؟
نظر شما
ادامه