کد خبر: ۹۰۲۵

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کردستان، اصفهان، کرمان، گیلان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی

 

اجرای سه طرح تحقیقاتی توسط اداره کل دامپزشکی کردستان با همکاری دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی


معاون فنی اداره کل دامپزشکی کردستان گفت : در حال حاضر با همکاری دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی سطح استان ، سه طرح تحقیقاتی در سطح این اداره کل در دست اجرا می باشد .
به گفته دکتر محمد جدی پور این طرح ها در حوزه های مختلف بهداشت عمومی ، بیماری های دام و طیور و با اعتباری بالغ بر 300 میلیون ریال و عقد قرارداد با دانشگاه کردستان ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج و مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان در حال اجرا هستند.

وی عناوین طرح های مذکور را به شرح زیر اعلام نمود:
1- بررسی میزان شیوع تیلریوز نشخوارکنندگان کوچک در استان کردستان
2- بررسی میزان آگاهی خانوارهای شهری استان کردستان در رابطه با بهداشت فرآورده های خام دامی
3- بررسی توانمندی چند برنامه واکسیناسیون طیور گوشتی در ایجاد ایمنی همورال علیه بیماری های برونشیت و نیوکاسل

 

-------------------------------

 

رییس دفتر بهداشت و قرنطینه اداره کل دامپزشکی استان اصفهان:
ارتقاء کیفیت بهداشتی شیر، یکی از اولویتهای پیش رو در اداره کل دامپزشکی استان اصفهان


اولین جلسه کمیته تخصصی فرآورده های خام دامی در سال جاری با حضور مسئولین فنی بهداشتی ،  مراکز جمع آوری شیر ،  کارخانجات فرآوری شیروفرآورده های لبنی و گاوداریهای صنعتی استان در اداره کل دامپزشکی استان اصفهان برگزار شد. دکتر موسوی،  رییس دفتر بهداشت و قرنطینه اداره کل دامپزشکی استان اصفهان؛ هدف از برگزاری این جلسه را ارتقاء کیفیت بهداشتی شیروفرآورده های خام دامی بالاخص از نظر بار میکروبی در استان عنوان کرد وگفت : در این رابطه با نظر کارشناسان این دفتر، برنامه های راهبردی درسال 91 مصوب وتدوین شده است که در اولین جلسه این کمیته  مطرح شد .

وی همچنین به لزوم  برگزاری جلسات این کمیته هر 2ماه یکبار، با حضور تمامی اعضاءاشاره کرد و افزود برای به رسیدن به این مهم، نیاز است که از مدیریت ونظر کارشناسان موفق این امر استفاده شود تا در کیفیت شیر به سطح مطلوب ومورد نظر دست یابیم.

--------------------------------

 

اجرای 73 هزار نوبت راس دام سنگین، تست سل و برسلوز توسط اداره کل دامپزشکی استان کرمان


رئیس اداره مبارزه و پیشگیری از بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان از انجام 73 هزار نوبت راس دام، تست سل و برسلوز در استان کرمان خبر داد.

  دکتر الهام پور محسنی رئیس اداره مبارزه و پیشگیری از بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان با تاکید بر اینکه بیماری سل و برسلوز از مهمترین بیماریهای مشترک بین انسان و دام است  تصریح نمود : دامپزشکی با برنامه ها و فعالیتهای پیشگیرانه در خط مقدم مبارزه با این بیماریها قرار دارد.
وی در ادامه بیان داشت : اداره مبارزه و پیشگیری از بیماریهای دامی این اداره کل برنامه ها و دستور العملهای متعدد و مدونی برای کنترل این بیماریها دارد.
پورمحسنی افزود: از جمله این برنامه ها می توان به واکسیناسیون دامهای حساس به بیماری بروسلوز اعم از گاو و گوسفند و بز ،  تست سل و برسلوز ، شناسایی و حذف دامهای آلوده به این دو بیماری در گاوداریهای تحت پوشش و پرداختن غرامت به دامدارانی که دام آنها حذف گردیده است،اشاره نمود.
رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه برنامه تست سل و بروسلوز به طور منظم و بر اساس دستور العمل سازمان دامپزشکی کشور انجام می گیرد گفت: سال گذشته تعداد 39 هزار و 310 نوبت راس دام برای شناسایی بیماری برسلوز خونگیری و تعداد 34 هزار و 416 نوبت راس دام جهت شناسایی موارد احتمالی بیماری سل  توبرکولیناسیون (تست سل) شده است.
وی اضافه نمود: از این تعداد، 51 راس دام آلوده به بیماری برسلوز و 2 راس دام آلوده به بیماری سل شناسایی و حذف گردیدند .
رئیس اداره مبارزه و پیشگیری از بیماریهای دامی در ادامه اظهار داشت : با کنترل بهداشتی صورت گرفته و اجرای تست های غربالگری که توسط اکیپهای مبارزه شبکه های دامپزشکی شهرستانها تابعه و به صورت منظم و دوره ای انجام شده است خوشبختانه به نقطه قابل قبولی رسیده ایم و این دو بیماری که از مهمترین بیماریهای مشترک بین انسان و دام است کاملا تحت کنترل است.
دکتر الهام پور محسنی در پایان از کلیه دامداران درخواست نمود تا در راستای کنترل این دو بیماری خطرناک همکاری لازم را با اکیپهای دامپزشکی داشته باشند.

 

-----------------------------------

 

مواد ضدعفونی کننده و محرک ایمنی آبزیان به صورت رایگان در گیلان توزیع شد


95 کیلوگرم ماده ضدعفونی کننده و محرک ایمنی در بین پرورش دهندگان ماهیان سردآبی گیلان بصورت رایگان توزیع شد.
دکتر سهراب عاقبتی رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان گیلان از توزیع رایگان 20 کیلو ماده ضدعفونی کننده و 75 ماده محرک ایمنی در بین پرورش دهندگان ماهیان سردآبی خبر داد
وی همچنین افزود اداره آبزیان دامپزشکی در راستای ترویج دارو های مجاز ضد عفو نی کننده آبزیان ، حمایت از تولیدات بهداشتی ، حفظ امنیت غذائئ و سلامت مصرف کنندگان اقدام به توزیع ترکیبات ضد عفونی کننده کلرامین تی و ماده محرک ایمنی " ایمونوژن" نموده است.
ماده محرک ایمنی ضمن افزایش مقاومت ماهیان در برابر بیماری باعث افزایش تولید و کاهش مصرف آنتی بیو تیک ها شده و با کاهش میزان باقیمانده های داروئئ در فراورده ها باعث کاهش مقاومت میکروبی در آبزیان و سلامت مصرف کنندگان می شود.

------------------------------------

 

بیماری تب کنگو در آذربایجان شرقی مشاهده نشده ولی رعایت نکات بهداشتی ضرورت دارد


مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: موردی از بیماری تب کنگو در استان مشاهده نشده است، ولی عموم مردم باید برای پیشگیری از شیوع بیماری در استان اصول ایمنی و بهداشتی را رعایت کنند.
دکتر بهراد زندیه اظهار کرد: عامل این بیماری نوعی ویروس است که از طریق خون حیوان وارد بدن انسان شده و به ریه و کبد آسیب جدی رسانده و موجب مرگ و میر افراد می شود.
وی ‌ادامه داد: این ویروس می تواند از طریق گوشت دام هایی که به صورت قاچاق وارد کشور شده اند و یا به صورت غیر مجاز کشتار می شوند، منتقل شود.
وی اظهارکرد: به رغم خطرناک بودن ویروس در صورت رعایت نکات بهداشتی می توان از شیوع بیماری تب کنگو پیشگیری کرد.
زندیه یادآور شد: این ویروس در بافت زنده می تواند به حیات خود ادامه دهد، بنابراین اگر گوشت قرمز بعد از کشتار، 24 ساعت در دمای چهار درجه نگهداری شود و یا پخته شود ویروس از بین می رود.
وی از مردم خواست گوشت قرمز را از مراکز مجازی که دارای مهر دامپزشکی می باشد تهیه کرده و از خرید گوشت قرمز از مراکز غیر مجاز و همچنین کشتار دام در خارج از کشتارگاه های صنعتی حتی برای ادای نذر اجتناب کنند.
وی با بیان اینکه این ویروس در میان انسان بیمار و سالم نیز از طریق ترشحات و خون انتقال می یابد، اظهار کرد: اگر خون گوشت تازه به زخمی در بدن انسان برخورد کند این ویروس انتقال می یابد بنابراین از تماس گوشت تازه با قسمت زخمی بدن انسان پرهیز شود.
مدیرکل دامپزشکی استان به مردم اطمینان داد،‌ لاشه هایی که از طریق کشتارگاه های صنعتی توزیع می شود کاملا سالم هستند.
وی اظهارکرد: دام های موجود در میادین دام تحت نظارت دامپزشکی نیز معاینه می شوند ولی مردم سعی کنند در زمان پیک شیوع این بیماری که فصل های گرم می باشد از کشتار دام در خارج از کشتارگاه خودداری کنند.
زندیه یادآور شد: این ویروس از طریق دام های قاچاق از طریق مرزهای شرقی وارد کشور شده و معمولا همه ساله در زمان اوج فعالیت کنه ها از طریق آنها میان دام ها منتقل شده و تلفاتی را در برخی از نقاط کشور برجای می گذارد که بیشتر دامداران و کشتارکنندگان دام در معرض آن قرار دارند.
وی تاکید کرد: دامپزشکی با تمام توان در حالت آماده باش بوده و از شیوع این بیماری در کشور جلوگیری می کند و در صورت رعایت نکات بهداشتی مطرح شده هیچ جای نگرانی در میان مردم وجود ندارد.
تب خونریزی ‌دهنده کریمه ' تب کنگو ' یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده ‌است که ازطریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

-----------------------------------

 

تقدیر رئیس مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری از مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی


رئیس مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری در پیامی از تلاش های دکتر ناصر مرگان ازغدی مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی درجریان صدمین سفر ریاست جمهوری قدردانی کرد.

محمد هاشم غرقی در قسمتی از این پیام اظهار داشته: سفرهای استانی همان گونه که رئیس جمهور بارها به آن اشاره نموده اند، فرصتی برای بروز اقتدار و صلابت نظام مقدس جمهوری اسلامی و نشان دهنده ارتباط گسترده دولت با مردم است.
وی در پایان این پیام آورده است: بدینوسیله از تلاش ها و خدمات ارزنده جناب عالی در طول سفرهای استانی هیئت دولت به خراسان رضوی، علی الخصوص صدمین سفر استانی و تلاش برای خدمت بیشتر به بندگان خدا تقدیر و تشکر می نمایم.

 

نظر شما
ادامه