کد خبر: ۹۰۶۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی یزد، مازندران، کهگیلویه و بویراحمد و فارس

 

توسط اداره کل دامپزشکی استان یزد برگزار شد:
دوره آموزشی بازرسی فرآورده های خام دامی


جهت ارتقاء آموزش و به روز رسانی اطلاعات کارکنان (کاردان وتکنسین های ) اداره کل دامپزشکی استان دوره آموزشی بازرسی فراورده های خام دامی برگزار گردید.

مسئول اداره آموزش وترویج اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: در این دوره آموزشی 3 روزه که با حضور 42 نفر از همکاران در اداره کل دامپزشکی یرگزار گردید اطلاعات جدیدی در خصوص بازرسی فراورده های خام دامی( گوشت قرمز، گوشت سفید، شیر، تخم مرغ و...) وهمچنین روش های آزمایشگاهی مربوط به هرکدام بازآموزی شد.
دکتر حمید پورمیرزایی افزود : همکارانی که در این دوره حضور داشتند مسئولین بازرسی کشتارگاه ها ومراکز عرضه وبسته بندی فراورده های خام دامی بودند.
وی گفت: با نظرسنجی که در پایان به عمل آمد دوره آموزشی مفید ارزیابی و بر استمرار آن تأکید شد.

---------------------------------

 

گوشت را از مراکز مجاز عرضه بخرید

 

تهیه گوشت از مراکز عرضه مجاز از بروز و شیوع بیماری CCHF ( تب خونریری دهنده کریمه کنگو ) جلوگیری بعمل می آورد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اعلام این مطلب در خصوص بیماری تب خونریری دهنده کریمه کنگو گفت: این بیماری عفونتی ویروسی و مشترک بین انسان و دام بوده که در دامها بدون علامت درمانگاهی اما در جمعیت انسانی تهدیدی جدی برای بهداشت عمومی و سلامت انسانها محسوب میگردد .

دکتر مجید مختاری افزود : کنه های سخت از جنس هیالوما بعنوان ناقل این ویروس مطرح بوده و دوره کمون این بیماری در انسان بستگی به نحوه انتقال ویروس دارد و متعاقب گزش کنه ها دوره کمون 3 – 1 روز و حداکثر 9 روز و متعاقب تماس با خون آلوده و یا بافت آلوده 6 – 5 روز و حداکثر 13 روز این بیماری بروز می کند .

وی ادامه داد : در انسان بیماری بطور ناگهانی و با علائمی مانند تب بالا ، درد ناحیه پشت ، درد مفاصل ، درد معده ، استفراغ ، قرمزی چشم ها و صورت و گلو و نقاط خونریزی در سقف دهان آغاز می شود . علائم زردی نیز ممکن است بروز کند و در موارد شدید در خلق و خوی ، حواس و ادراک نیز تغییر می کند .

مختاری افزود : در موارد پیشرفته بیماری لکه های بزرگ کبود رنگ ، خونریزی شدید از بینی و خونریزی های غیر قابل کنترل در نقاط تزریق را بمدت 14 – 4 روز از گذشت بیماری می توان دید .

مدیر کل دامپزشکی مازندران در مورد افراد تحت خطر خاطر نشان ساخت : افرادی نظیر چوپانان ، کارگران شاغل در دامداریها و کشتارگاهها و قصابان ، پزشکان، دامپزشکان ، کارکنان و کادر دامپزشکی و پزشکی و کلیه افرادی که به نوعی با دام ها در تماس می باشند بعنوان افراد تحت خطر مورد تهدید می باشند .

مختاری اقدامات اداره کل دامپزشکی استان مازندران را در جهت کنترل و پیشگیری از بروز این بیماری در جمعیت دامی ، سمپاشی دامها علیه انگل های خارجی ( کنه ها ) عنوان کرد و گفت : کارشناسان این اداره کل در راستای جلوگیری از بروز این بیماری در جمعیت دامی با سمپاشی بدن دام ها و اماکن دامی و استقرار دکتر دامپزشک و ناظرین بهداشتی در کشتارگاههای صنعتی موجود و همچنین نظارت بهداشتی بر لاشه دام ها در مراکز عرضه تلاش می کنند تا در استان مازندران شاهد بروز این بیماری نباشیم .

وی به شهروندان مازنی هشدار داد تا در زمان خرید گوشت ضمن اینکه گوشت مصرفی خود را از مراکز عرضه تحت نظارت دامپزشکی تهیه مینمایند به برچسب tag متصل به لاشه دام و همچنین مهر بهداشتی دامپزشکی بر روی لاشه دقت نمایند .

مختاری در خاتمه گفت : در صورت شستشوی گوشت توسط خانم های خانه دار با دستکش و پخت صحیح گوشت می توان تا حدی زیاد از بروز این بیماری جلوگیری بعمل آورد.

 

------------------------------------

 

4 میلیون قطعه طیور کهگیلویه و بویراحمد مایه‌کوبی‌ شدند


مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: به همت دامپزشکی و در اقدامی ضربتی، 4 میلیون قطعه طیور در کهگیلویه و بویراحمد مایه‌کوبی‌ شدند.
محسن صادقی اظهار کرد: به منظور کنترل و پیشگیری از بیماری‌های طیور در واحدهای صنعتی و بومی استان، تعداد 4 میلیون و 253 هزار قطعه طیور علیه انواع بیماری‌های طیور واکسینه شدند.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اعلام این خبر گفت: در راستای سیاست‌های کنترل و پایش بیماری‌های طیور، این تعداد قطعه طیور صنعتی و بومی با همکاری بخش خصوصی و با نظارت این اداره‌کل واکسینه شدند.

وی تعداد نمونه‌های آزمایشگاهی اخذ شده طیور در طی این مدت را 650 نمونه عنوان کرد و گفت: خوشبختانه با همت و تلاش همکاران گمنام دامپزشکی موردی از بیماری آنفولانزای فوق حاد طیور در استان مشاهده نشده است ولیکن سیستم مراقبت از بیماری آنفولانزا همچون گذشته در حال اجرا بوده که در این خصوص 702 مورد پایش و مراقبت اجرا شده است.

مدیرکل دامپزشکی این استان به پدیده گرد و غبار و ریزگردها اشاره کرد و گفت: عدم توجه پرورش‌دهندگان به این پدیده و رعایت نکردن مسائل امنیت زیستی و قرنطینه‌ای می‌تواند نتایج مخاطره‌آمیز در این صنعت به دنبال داشته باشد.

این مسئول افزود: بهینه‌سازی سیستم‌های تهویه، کنترل دما، رطوبت سالن‌های پرورش، مشاوره و ارتباط مستمر با دامپزشک و سایر مسائل بهداشتی دامپزشکی می‌تواند تا حدود زیادی مخاطرات این پدیده جوی را کنترل کند.

 

------------------------------------

 

برای فرار از کریمه کنگو، گوشت تازه را ۴۸ ساعت بعد بخورید

مدیر امور دام جهاد کشاورزی آذربایجان‌ شرقی گفت: مردم از مصرف گوشت دام‌هایی که در غیر از کشتارگاه‌های دام ذبح شده‌اند و فاقد مهر سازمان دامپزشکی هستند جدا خودداری کنند.
سیدرضا ثقلینی اظهار کرد: با مصرف این گوشت‌ها ممکن است در صورت وجود آلودگی عامل آن از طریق گوشت به مصرف‌کننده منتقل شود.

وی افزود: نگهداری این گوشت‌ها به مدت 48 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد موجب از بین رفتن ویروس‌های منتقل‌کننده بیماری‌های مشترک دام و انسان می‌شود که ممکن است در گوشت وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: بر اثر نگهداری گوشت تازه به مدت 48 ساعت در یخچال پدیده جمود نعشی اتفاق می‌افتد، این پدیده باعث می‌شود گلیکوژن به اسیدلاکتیک تبدیل شود و PH گوشت کاهش پیدا کرده که در این PH اکثر ویروس‌های احتمالی بیماری‌زا از بین می‌روند.

ثقلینی با بیان اینکه لازم است افراد برای خرد کردن و تکه تکه کردن گوشت نیز از دستکش استفاده کنند تا از تماس احتمالی با ترشحات بیماری‌زا جلوگیری شود، ادامه داد: تب کریمه کنگو، نوعی بیماری ویروسی است که ممکن است از طریق گوشت آلوده به انسان منتقل شود؛ هرچند بیشترین راه انتقال این بیماری از طریق تماس افراد با دام آلوده هنگام ذبح عنوان شده است.

وی در راستای پیشگیری از بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، به قصابان و سلاخان و کارکنان کشتارگاه‌ها هشدار داد و افزود: این افراد با رعایت کامل مسائل بهداشتی و توجه به هشدارها و توصیه‌های دامپزشکان و مسئولان فنی بهداشتی در کشتارگاه‌ها می‌توانند اقدام به ذبح و شقه کردن دام کنند و سلامت خود را تضمین کنند.

وی با بیان اینکه در کشتارگاه‌ها رعایت مسائل ایمنی استفاده از دستکش، روپوش، کلاه، عینک و ماسک الزامی است و باید در حین کار از خوردن، آشامیدن و سیگار کشیدن خودداری شود، ادامه داد: بیماری تب کریمه کنگو از طریق عدم رعایت مسائل بهداشتی و کشتار دام در غیر از کشتارگاه‌ها و اماکن غیرمجاز قابل انتقال است.

وی با بیان اینکه انواع موش، جوجه تیغی، سنجاب و خرگوش در طبیعت مخزن عامل ویروس تب کریمه کنگو هستند که کنه‌ها با گزش این حیوانات بیماری را به دام منتقل می‌کنند، گفت: علائم این بیماری در حیوانات با بروز تب همراه بوده و پس از یک هفته نیز برطرف می‌شود، اما اگر طی مدتی که بیماری در بدن دام وجود دارد مورد معاینه دامپزشک در قبل از کشتار در کشتارگاه قرار گیرد قابل شناسایی است ولی اگر حیوان در غیر از کشتارگاه ذبح شود شناسایی آن غیرممکن و خون و ترشحات آن می‌تواند باعث ابتلای انسان به بیماری تب کریمه کنگو شود.

ثقلینی با بیان اینکه پس از کشتار باید گوشت قرمز به مدت 48 ساعت در دمای بالای صفر درجه در پیش‌سردکن کشتارگاه‌ها نگهداری شود تا عوامل بیماری‌زا در اثر تغییرات PH از بین برود، گفت: طبق نظر پزشکان در صورت مراجعه به موقع بیمار مبتلا به بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو به پزشک امکان درمان دارویی برای انسان وجود دارد.

 

نظر شما
ادامه