کد خبر: ۹۰۷۰

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کوهبنان، خراسان شمالی، ایلام، سمنان، رفسنجان، ریگان، کرمان و بردسیر

 

فرماندار کوهبنان تاکید کرد :

ضرورت راه‌اندازی آزمایشگاه دام و طیور در کوهبنان


فرماندار کوهبنان گفت: راه‌اندازی مرکز تحقیقات دامپزشکی و همچنین آزمایشگاه مجهز و مدرن دام و طیور در کوهبنان با توجه به گونه‌های فراوان دام و طیور در این منطقه ضروری است
منصور متقی در دیدار با مدیرکل دامپزشکی استان کرمان اظهار داشت: با توجه به آب و هوای مساعد کوهبنان این شهر به عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید کبک در استان کرمان به شمار می‌رود و در حال حاضر حائز رتبه نخست پرورش کبک در کشور است.

وی تصریح کرد: گام‌های موثری در زمینه پرورش دام و طیور در کوهبنان برداشته شده به گونه‌ای که در حال حاضر چند مرکز پرورش بلدرچین، شترمرغ  و مرغ گوشتی در چند ماه گذشته فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و در این راستا مجوز دو مرغداری بزرگ صادر شده و بسیاری از جوانان جویای کار شهرستان درخواست راه‌اندازی مراکز پرورش دام و طیور در شهرستان هستند.

متقی افزود: به دلیل کاهش نزولات جوی و خشکسالی‌های پی‌درپی شاهد کاهش پرورش دام و طیور نسبت به گذشته هستیم و امید می‌رود با لطف خداوند و نزول رحمت الهی بار دیگر شاهد رونق این صنعت مهم باشیم.

وی عنوان کرد: با توجه به گونه‌های فراوان دام و طیور راه‌اندازی مرکز تحقیقات دامپزشکی و همچنین آزمایشگاه مجهز و مدرن دام و طیور در کوهبنان ضروری به نظر می‌رسد و امید است با توجه مسئولان استانی شاهد تحقق این خواسته مهم باشیم.

متقی بر استفاده از وجود تحصیل ‌کرده‌های دامپزشکی در بسیج سازندگی تأکید کرد و افزود: با توجه به کار میدانی وسیع و حضور نیروهای متعهد و دلسوز بسیجی شاهد نتایج و ثمرات بیشتر در بخش دامپزشکی هستیم.

وی از مسئول اداره دامپزشکی شهرستان کوهبنان خواست با برنامه‌ریزی مدون نسبت به خارج کردن دام‌ها از شهر و برگشت آنها به روستاها اقدام کند تا در این صورت هم نسبت به بهداشت محیط کمک شود و هم از شیوع بیماری‌های مشترک بین دام و انسان جلوگیری به عمل آید.

مسئول اداره دامپزشکی کوهبنان نیز با ارائه گزارشی از وضعیت اداره متبوع خود اظهار داشت: با توجه به وجود دو اکیپ سیار در روستاها با کمبود وسیله نقلیه روبه‌رو هستیم.

زین‌الدینی تصریح کرد: ساختمانی که در حال حاضر مورد استفاده این اداره است، جزو املاک جهاد کشاورزی است و وضعیت تملک آن باید هر چه زودتر مشخص شود تا ما بتوانیم نسبت به گازکشی و تعمیرات داخلی این اداره اقدام کنیم.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان نیز در این نشست نسبت به تهیه ماشین و مشخص کردن وضعیت ساختمان دامپزشکی کوهبنان قول مساعد داد تا مسئولان این نهاد بتوانند بدون دغدغه نسبت به خدمت‌رسانی بیشتر برای پرورش‌دهندگان دام و طیور اقدام کنند.

پیش از این فرماندار کوهبنان و مدیرکل دامپزشکی استان کرمان و هیئت همراه از مراکز پرورش کبک، بلدرچین، دام و طیور و آثار باستانی کوهبنان از جمله آکواریم و روستای تاریخی در گزک "میمند کوچک" بازدید کردند.

---------------------------------

 

دامپزشکی خراسان شمالی در کنترل بیماری جانوران به محیط زیست یاری می رساند


مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از امضاء تفاهم نامه میان این اداره کل و اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی خبر داد.

(دیدار مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با دکتر شریفی مدیرکل دامپزشکی این استان)

 

'حسین آبسالان' گفت: این دو اداره کل همکاری هایی را در اجرای طرحهای تحقیقاتی، بازدید از زیستگاه های حیات وحش، تهیه جزوه آموزشی بیماری های مشترک دام های اهلی و وحشی خواهند داشت.
وی اجرای طرحهای مشترک مایه کوبی دامهای اهلی اطراف مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست را از بندهای توافقنامه مزبور بین دو اداره کل دامپزشکی و محیط زیست خراسان شمالی عنوان کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: همچنین دو اداره کل در برپایی دوره های کارگاهی آموزشی و همایش های مشترک در زمینه بیماری دام همکاری خواهند داشت.
به گفته وی بیشترین همکاری دو اداره کل براساس تفاهمنامه منعقده در زمینه کنترل بیماری های واگیردار مشترک بین انسان و دام در حوزه حیات وحش خواهد بود.

 

----------------------------------

 

تشکیل جلسه مسئولین فرآورده های خام دامی شبکه های دامپزشکی استان ایلام

 

هشتم خرداد ماه سال جاری جلسه مسئولین فرآورده های خام دامی شبکه های دامپزشکی شهرستان ها در محل اداره کل دامپزشکی استان ایلام برگزار گردید.


در این جلسه رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی ضمن قدردانی از زحمات مسئولین فرآورده های خام دامی شبکه های دامپزشکی شهرستان ها ، خواستار دقت بیشتر در بازدید از مراکز عرضه فرآورده های خام دامی شد.
همچنین در این جلسه مقرر شد نظارت ویژه ای بر مراکز جمع آوری شیر و نمونه گیری دوره ای از این مراکز و نمونه گیری از کارخانجات خوراک دام ، طیور و آبزیان صورت پذیرد .
مسئولین فرآورده های خام دامی هم در این جلسه مسایل و مشکلات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

 

-----------------------------------

 

طرح تضمین کیفیت و سلامت فرآورده های دامی جهت اجرا ابلاغ شد


معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان سمنان گفت : به منظور حمایت از تولید و سرمایه داخلی و فراهم ساختن شرایط تحقق سیاست های تولید در حوزه دام وطیور به ویژه تامین و حفظ کیفیت و سلامت فرآورده های دامی طرح تضمین کیفیت و سلامت فرآورده های دامی ابلاغی از سوی مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی دردستور کار اداره کل دامپزشکی استان قرار گرفته است .

دکتر محمد سعیدی اهداف طرح را کاهش میزان باقیمانده های دارو وسموم ، فلزات سنگین ، مایکوتوکسین ها و سایر آلاینده ها ، بهبود و کنترل و نظارت بهداشتی درزنجیره تولید تا مصرف ، پیشگیری از تولید ، توزیع و عرضه و مصرف فرآورده های ناسالم و غیر بهداشتی دام وطیور ، بهبود روش های نگهداری و پرورش ، تغذیه ، حمل ونقل و کشتار دام وطیور و استحصال ، فرآوری ، بسته بندی ، توزیع و عرضه ، کاهش ضایعات و جلوگیری از کاهش کیفیت و فساد فرآورده های خوراکی دامی با نظارت بر تمام مراحل تولید تا مصرف عنوان نمود.

وی ابرازامیدواری کرد با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان و سایر دستگاههای اجرایی وآحاد مردم به ویژه مصرف کنندگان و تولید کنندگان گامی بلند و مهم در تحقق اهداف بسیار خوب این طرح در سطح استان برداشته شود و مردم از فواید اجرای این طرح بهره مند گردند.

 

------------------------------------

 

رئیس دامپزشکی رفسنجان خبر داد :
نظارت گشت ویژه بر مراکز عرضه دام در رفسنجان


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان گفت: سه‌شنبه هر هفته گشت ویژه‌ای از تمام مغازه‌ها و فروشگاه‌های گوشت این شهرستان بازدید کرده و کشتاری که به صورت قاچاق انجام شده است را جمع‌آوری می‌‌کنند.
محمود مقامی با اشاره به سم‌پاشی کشتارگاه‌های دام در این شهرستان اظهار داشت: اماکن دامی هر سه روز یک بار و طیور هر سه یا چهار روز یک بار سم‌پاشی می‌شود.

وی افزود: طی جلسه‌ای در فرمانداری مقرر شد با همکاری دامپزشکی، نیروی انتظامی، فرمانداری، تعزیرات و بهداشت سه‌شنبه هر هفته گشت ویژه‌ای از تمام مغازه‌ها و فروشگاه‌های گوشت دام بازدید کند و کشتاری که به صورت قاچاق انجام شده است را جمع‌آوری ‌کنند.

مقامی خاطرنشان کرد: طرح واکسیناسیون تب مالت در گوسفند و بز از یک ماه قبل آغاز شده و تعداد 78 هزار و 500 راس دام توسط بخش خصوصی مایه‌کوبی و تعداد 50 هزار راس دام دیگر نیز توسط بخش دولتی واکسینه می‌شوند.

وی بیان کرد: انجام طرح مذکور از اول خرداد ماه جاری آغاز شده و تا پایان آذر ماه سال جاری ادامه دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان با بیان اینکه تاکنون هیچ موردی از تب کریمه‌کنگو در رفسنجان مشاهده نشده است از دامداری‌ها خواست با همکاری با شبکه دامپزشکی برای واکسینه نمودن دام‌های خود اقدام کنند.

 

-----------------------------------

 

مدیر دامپزشکی ریگان خبر داد :
واکسیناسیون 5900 راس دام در ریگان


مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون 5 هزار و 900 راس دام سبک و سنگین توسط 2 اکیپ دامپزشکی در ریگان واکسینه شده‌اند.
حجت‌الله جعفری اظهار داشت: کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام یکی از مهم‌ترین اهداف حرفه دامپزشکی است که اقدامات لازم در این زمینه در قالب واکسیناسیون دام‌های هر منطقه علیه این بیماری‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به آغاز واکسیناسیون دام‌ها علیه تب مالت در ریگان افزود: بیماری‌هایی مانند تب مالت، شاربن و هاری از جمله بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام هستند.

جعفری ابراز داشت: واکسیناسیون 14 هزار و 467 راس دام سبک 400 راس دام سنگین و 42 راس تک‌سمی علیه بیماری شاربن در ریگان انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 19 قلاده سگ علیه بیماری هاری واکسینه شده‌اند.

جعفری افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات دامپزشکی در سال‌جاری توجه به مبحث آموزش و ترویج برای آشنایی دامداران و عشایر شهرستان ریگان نسبت به بیماری‌های قابل انتقال انسان و دام بوده که تاکنون سه دوره آموزشی در این زمینه برگزار شده است.

وی بیان داشت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون 5 هزار و 900 راس دام شامل 5 هزار و 210 راس دام سبک و 690 راس دام سنگین توسط دو اکیپ دامپزشکی در ریگان واکسینه شده‌اند.

به گزارش فارس در شهرستان ریگان بیش از 250 هزار راس دام سبک و سنگین نگهداری می‌شود و این خطه یکی از قطب‌های مهم دامپروری استان کرمان است.

 

-----------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی کرمان خبر داد :
فعالیت 80 مرکز درمانی دام در کرمان


مدیرکل دامپزشکی استان کرمان از فعالیت 80 مرکز درمانی، درمانگاه تخصصی، داروخانه، مراکز مایه‌کوبی و آزمایشگاه تخصصی دام و طیور در استان کرمان خبر داد.
غلامرضا زیدآبادی کرمان در حاشیه بازدید از مراکز پرورش کبک و بلدرچین کوهبنان در این شهرستان اظهار داشت: به طور متوسط طی سال بیش از 8 میلیون دام سبک و یک میلیون دام سنگین را در استان کرمان واکسینه می‌کنیم.

وی بیان داشت: در بخش طیور نیز مراقبت و واکسیناسیون 70 میلیون قطعه پرنده را انجام می‌دهیم و در زمینه مبارزه با انواع بیماری‌ها، بحث مراقبت‌ها، درمان، کاهش بیماری‌ها، فعال‌سازی قرنطینه و تردد دام در استان کرمان در حال انجام وظیفه و خدمت‌رسانی هستیم.

زیدآبادی با اشاره به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام افزود: بیماری‌های سل، تب مالت، هاری، تب کریمه‌ کنگو، سیاه‌زخم و جنون گاوی از جمله این بیماری‌ها است.

وی با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو در دام علایم خاصی ندارد و کنترل آن بسیار سخت است، عنوان کرد: این بیماری از طریق ویروس از دام به انسان منتقل می‌شود.

زیدآبادی تصریح کرد: دامپزشکی در این زمینه اقدامات پیشگیرانه را انجام می‌دهد و تردد دام‌های غیرمجاز و قاچاق را کنترل می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: همچنین قانونمند کردن ورود و خروج دام و اقدامات آموزشی در سطح جمعیت هدف از جمله فعالیت‌هایی است که در مورد پیشگیری از شیوع تب کریمه‌ کنگو انجام شده است.

زیدآبادی تصریح کرد: 85 درصد از مبتلایان به این بیماری با دام زنده یا با گوشت و خون سر و کار دارند و در بیشتر موارد قصابان مبتلا به این بیماری می‌شوند.

وی عنوان کرد: پیشگیری ساده‌ترین راه برای کنترل این بیماری است و در بحث آموزش نیز باید نسبت به آگاه‌سازی مردم با جدیت بیشتر کار شود.

این مسئول ابراز داشت: در ماه‌های اردیبهشت و خرداد با توجه به گرم شدن هوا و فعال شدن کنه‌ها احتمال شیوع و انتقال بیماری تب کریمه‌کنگو بیشتر است، بنابراین شهروندان باید گوشت را خریداری کنند که مهر تأیید شده دامپزشکی دارد و گوشت را پس از خرید به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری و سپس نسبت به استفاده آن اقدام کنند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر 80 مرکز درمانی، درمانگاه تخصصی، داروخانه، مراکز مایه‌کوبی و آزمایشگاه تخصصی در سطح استان کرمان در حال فعالیت هستند.

زیدآبادی بیان داشت: با توجه به اینکه کرمان جزو استان‌های شرقی و در مسیر تردد قاچاق دام قرار دارد، راه‌اندازی تعداد بیشتری از این مراکز ضروری است.

زیدآبادی اذعان داشت: همکاری بسیار خوب نیروی انتظامی در زمینه کنترل و ضبط  دام‌های قاچاق و مشکوک قابل تقدیر است.

وی افزود: در حال حاضر یک قرنطینه دام ثابت و بزرگ در منطقه راین بین کرمان و بم به صورت شبانه‌روزی فعال است و هر نوع دامی که نیروی انتظامی متوقف کند در این مرکز قرنطینه می‌شود، اما با توجه به گستردگی استان کرمان پنج تا شش قرنطینه سیار نیز در مواقع ضروری می‌تواند، فعالیت داشته باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان تصریح کرد: دامداران از شریف‌ترین اقشار جامعه هستند که در حرکت چرخه اقتصادی کشور با جدیت فعالیت می‌کنند و نیاز به حمایت بیشتر مسئولان اجرایی دارند.

زیدآبادی با اشاره به خشکسالی‌های متوالی ابراز داشت: بسیاری از دامداران با مشکل مواجه شده‌اند، اما دامداران باید نسبت به انجام به موقع مایه‌کوبی دام‌ها و سمپاشی به موقع اقدام کنند.

وی از دامداران خواست تا بدون اطلاع و هماهنگی با دامپزشکی نسبت به جا‌به‌جایی دام‌ها به عنوان عاملان انتقال بیماری اقدام نکنند و گفت: در غیر این صورت دام آنها ضبط و یا به صورت مستقیم به کشتارگاه حمل می‌شود.

 

-------------------------------------

 

رئیس دامپزشکی بردسیر:
100 کیلو مرغ فاسد در بردسیر معدوم شد


رئیس شبکه دامپزشکی بردسیر گفت: 100 کیلوگرم گوشت مرغ فاسد و تاریخ گذشته در این شهرستان معدوم شد.
مهدی رادمهر اظهار داشت: مقدار 100 کیلوگرم گوشت مرغ فاسد از یک واحد بسته‌‌بندی توسط مأموران دامپزشکی در شهرستان بردسیر کشف و ضبط شد.

وی افزود: این گوشت‌های فاسد پس از اخذ دستور قضایی معدوم شدند.

رادمهر به مصرف‌کنندگان مواد پروتئینی به‌ویژه گوشت مرغ توصیه کرد که هنگام خرید مرغ به تاریخ تولید و انقضای درج شده روی بسته‌بندی دقت کنند.

وی از شهروندان خواست تا هر‌گونه بسته‌بندی تاریخ گذشته مواد پروتئینی را به دامپزشکی گزارش دهند تا از هرگونه سوء استفاده در این زمینه جلوگیری به عمل آید.

رادمهر با بیان اینکه مسئولیت دامپزشکی تنها درمان بیماری‌های دام نیست، ابراز داشت: علم دامپزشکی در حوزه‌های بهداشت و سلامت جامعه مؤثر است.

وی خاطر نشان کرد: برخی بیماری‌ها بین انسان و دام مشترک هستند و سلامت جمعیت دام مرتبط با سلامت جامعه انسانی است و در رویکرد دامپزشکی نیز خدمت به سلامت جامعه به عنوان یک هدف جدی مورد توجه قرار دارد.

رادمهر دامپزشکی را بزرگ‌ترین حافظ منافع دامداران دانست و بیان داشت: این سازمان مبارزه با بیماری‌های دامی و همچنین مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام را در دستور کار دارد.

وی گفت: دامپزشکی از طریق پایش و شناسایی بیماری و واکسیناسیون مبادرت به کنترل و درمان بیماری‌های دام می‌کند و در راستای کنترل بیماری‌های مشترک دام و انسان و نیز با شناسایی دام و انجام واکسیناسیون از شیوع بیماری و ایجاد آن پیشگیری می‌کند.

نظر شما
ادامه