کد خبر: ۹۰۷۸

حکیم مهر - روزنامه شرق نوشت : آنچه امروز بیش از هرچیزی افکار عمومی را نگران می‌کند، استفاده دامداران از آنتی‌بیوتیک‌های مجاز است و مردم هنوز از استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های غیرمجاز توسط برخی دامداری‌ها خبر ندارند
استفاده برخی از دامداران و مرغداران از آنتی بیوتیک غیر مجاز مانند «کلرا‌مفنیکل» و باقی ماندن آن در گوشت مصرفی به از کارافتادن مغز استخوان، کم‌خونی شدید و در مواردی به سرطان‌خون در مصرف کننده منجر می‌شود. «آراسب دباغ‌مقدم»، کارشناس صنایع غذایی می‌گوید: «این دارو در مراکز رسمی به فروش نمی‌رسد اما قاچاق آن را می‌توان به راحتی در مراکز غیررسمی به دست آورد.» البته به گفته او، در کنار «کلرامفنیکل» غیرمجاز، استفاده از آنتی بیوتیک‌های مجاز که باعث بی‌اثر ماندن آنتی بیوتیک در درمان بیماران می‌شود، همچنان سلامت جامعه را تهدید می‌کند.
مسئله‌ای که درمیان تکذیب و تایید مسئولان همچنان اذهان عمومی را به خود مشغول داشته است. او درباره «کلرامفنیکل» می‌گوید: «تحقیقات نشان می‌دهد که این دارو بیشتر در مرغداری‌ها استفاده می‌شود.» این درحالی است که آنچه امروز بیش از هرچیزی افکارعمومی را نگران می‌کند، استفاده دامداران از آنتی بیوتیک‌های مجاز است و مردم هنوز از استفاده از آنتی بیوتیک‌های غیرمجاز توسط برخی خبر ندارند. هرچند به تازگی «بهروز جنت» معاون سازمان غذا و داروی ‌وزارت‌بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور استفاده از آنتی بیوتیک‌ها در صنایع گوشت را درحد مجاز دانسته؛ البته او حد مجاز آن رامشخص نکرده است.
البته جنت، زمانی هم که درباره استفاده از وایتکس در شیرها از سوی برخی از کارخانه‌داران سخن به میان آمد، نخستین کسی بود که درست در روز انتشارخبر، وجود وایتکس در شیر را تکذیب کرد. اما به فاصله یک روز بعد اعلام کرد که برخی از کارخانه داران از وایتکس استفاده می‌کنند، نه همه! این درحالی است که هنوز موضوع استفاده از آنتی بیوتیک‌های غیرمجاز و بسیار خطرناک به جامعه کشیده نشده، بلکه آنچه اقشار عمومی جامعه را حساس کرده، مقاومت ایجاده شده در برابر آنتی بیوتیک‌ها در بدن مصرف کنندگان فرآورده‌های گوشتی و لبنی است. به گفته دباغ مقدم، آنتی بیوتیک‌های مجاز که باعث ایجاد مقاومت در بدن انسان و بی‌اثر ماندن داروهای آنتی بیوتیکی برای درمان عفونت‌ها می‌شود، در دام و فرآوردهای دامی مثل شیر یا تخم‌مرغ هم تاثیر می‌گذارد. او این مسئله را درباره برخی عسل‌های تولیدی هم محرز می‌داند ومی‌گوید: «برخی از زنبورداران آنتی بیوتیک را در کندوی زنبور می‌ریزند که با استفاده زنبورها وارد عسل می‌شود.»
دباغ‌مقدم یکی از راه‌‌حل‌های اساسی برای این معضل خطرناک را رعایت مدت‌ممنوعیت مصرف از سوی صاحبان دام و طیور می‌داند. او می‌گوید: «هر دارویی یک مدت ممنوعیت مصرف دارد. بنابراین صاحبان دام و طیور باید بین زمان ذبح حیوان و استفاده از دارو یک فاصله استاندارد را رعایت کنند تا بقایای آنتی بیوتیک از بدن حیوان پاک شود. متاسفانه این مسئله از سوی برخی رعایت نمی‌شود. بنابراین باقی مانده آنتی بیوتیک‌ها وارد فرآورده‌ها می‌شود و سلامت مصرف کننده را به خطر می‌اندازد.» دباغ علت استفاده از آنتی بیوتیک‌ها توسط صاحبان صنایع دام و طیور را به دلیل عدم مدیریت بهداشت پرورش دام می‌داند ومی گوید: «مثلا پزشکانی که به وضعیت استریل محل کار خود مطمئن نیستند تا قبل از اینکه به اتاق عمل بروند به بیمار خود آنتی بیوتیک تجویزمی‌کنند تا عفونت محیط وارد بدن او نشود. برخی از صاحبان صنایع هم تا لحظه کشتار دام و طیور به حیوان آنتی بیوتیک می‌دهند تا مبادا حیوان در محیط آلوده بیمار شود و بمیرد.»
او درباره نظارت سازمان دامپزشکی می‌گوید: « در هر مرغداری باید دو دامپزشک به صورت تمام وقت و نیمه وقت حضور د اشته باشد اما به این معنی نیست که حتما حرف دامپزشک را گوش بدهند.» او برخلاف دیگران که مسئله آنتی‌بیوتیک را خارج از صنایع دام و طیور می‌داند، می‌گوید: «قطعا آنتی بیوتیک‌ها در برخی صنایع استفاده می‌شود وگرنه یک دامدار یا یک روستایی که ۱۰ گوسفند یا ۱۰ مرغ دارد که در چرخه اقتصادی و غذایی کشور جایی ندارد!»

هورمون به مرغ‌ها داده نمی‌شود!

هرچند استفاده از آنتی بیوتیک‌ها مسئله‌ای است که سال‌هاست سلامت کشور را اذیت می‌کند اما به نظر می‌رسد که عموم جامعه بیش از هرچیزی نگران هورمون‌های تزریقی به مرغ‌ها در مرغداری هستند. دباغ مقدم استفاده از هورمون‌ها در مرغداری را یک شایعه بزرگ می‌داند و می‌گوید: «بسیاری به تصور اینکه مرغ خیلی سریع به رشد می‌رسد، فکر می‌کنند رشد مرغ براثر هورمونی است که توسط سرمایه‌گذاران و صاحبان کار به آنها تزریق می‌شود.
درحالی که هورمون آنقدر گران است که برای مرغداری‌ها اصلا به صرفه نیست تا از آن استفاده کنند.» او دلیل افزایش سریع وزن مرغ را اصلاح نژاد، مدیریت مرغداری، استفاده از نور و مسائل دیگر می‌داند که باعث می‌شود تا مرغ خیلی سریع به وزن مطلوب برسد. به گفته دباغ، گاهی به مصرف‌کننده پیشنهاد می‌شود از بال مرغ استفاده نکند چون چربی آن زیاد است اما این هشدار به معنی استفاده از هورمون نیست.
البته او استفاده از هورمون در دامداری‌ها رد نمی‌کند و می‌گوید: « در دامداری‌ها هورمون استفاده می‌شود و این هورمون علاوه بر گوشت‌های مصرفی، از طریق فرآورده‌هایی چون شیر و لبنیات هم وارد بدن مصرف کننده می‌شود.» البته او استفاده از هورمون را توسط برند‌های شناخته شده کشور رد می‌کند و می‌گوید: «تحقیقات نشان می‌دهد که برندهای شناخته شده در کشور از هورمون استفاده نمی‌کنند اما مشکل درباره برند‌های کوچکی است که توزیع آنها محلی و منطقه‌ای است و کمتر شناخته شده‌ هستند.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه