کد خبر: ۹۰۷۹
تعداد نظرات: ۱۱ نظر

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی گفت : آزمایشگاه مرجع دامپزشکی در مراکز تمام استانهای کشور دایر می شود. 
دکتر سیدمحسن دستور در حاشیه سفر به استان خراسان شمالی و دیدار با استاندار این استان افزود: اکنون چهار استان دارای آزمایشگاه مرجع دامپزشکی هستند و در 10 استان نیز این آزمایشگاه در دست ساخت قرار دارد.

وی هدف از ساخت این آزمایشگاهها را ایجاد زمینه برای نظارت بیشتر و بهتر بر کیفیت تولید و عرضه محصولات و فراورده های دامی به منظور تامین سلامت مردم عنوان کرد.

رییس سازمان دامپزشکی همچنین مهمترین مشکل این نهاد در امر نظارت را کمبود نیروی انسانی دانست و گفت: اکنون این سازمان برای ارایه خدمات بهتر به مردم و نظارت بهینه نیاز به سه هزار نیروی جدید دارد.

دستور اظهار داشت: درخواست ما از دولت دادن مجوز استخدام این تعداد نیرو برای سازمان دامپزشکی کشور است.

وی افزود: البته در مراکز استانها نیز باید استانداران با شناختی که از حساسیت کاری این حوزه دارند دامپزشکی را در تامین نیروهای مورد نیاز کمک کنند.

او افزایش آمار دانش آموختگان زن دانشگاهی در رشته های مرتبط با دامپزشکی را از دیگر مشخصات این بخش خواند و گفت: بیش از 70 درصد دانش آموختگان دامپزشکی بانوان هستند که این وضعیت ارایه خدمات به مناطق محروم را با مشکل مواجه کرده است.

رییس سازمان دامپزشکی افزود: برای اعزام دانش آموختگان زن به مناطق محروم با محدودیتهای زیادی مواجهیم و از طرفی برای بکارگیری بانوان در فعالیتهای دامپزشکی مرتبط با حیات وحش نیز مشکل داریم.

وی گفت: سازمان دامپزشکی برای غلبه بر این محدودیتها به دنبال واگذاری برخی از تصدی گریها به بخش خصوصی است.

او افزود: با این رویکرد اکنون چهار هزار و 500 واحد خدمات دامپزشکی بخش خصوصی در کشور فعالند و این سازمان آمادگی بکارگیری واحدهای خصوصی متقاضی در این بخش را نیز دارد.

وی اظهار داشت: برای بکارگیری واحدهای خصوصی در بخش دامپزشکی نیازمند ارایه خدمات تشویقی به آنها به منظور اقتصادی بودن فعالیتشان هستیم و از سوی سایر نهادهای مرتبط نیز باید تسهیلاتی به بخش خصوصی داده شود تا بیشتر ترغیب به کار شوند.

رییس سازمان دامپزشکی همچنین در مورد واردات گوشت از خارج و تردد دام زنده نیز گفت: واردات گوشتی که از طریق مبادی مجاز صورت می گیرد با نظارت دامپزشکی بوده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: علاوه بر داشتن قرنطینه در کشورهایی که گوشت از آن وارد می کنیم، بر وضعیت دام قبل از کشتار و بعد از کشتار و نیز کشتار شرعی و بهداشتی آن نظارت داریم.

دستور مهمترین مشکل را در بخش واردات و یا تردد دام زنده دانست و گفت: برای اجرای این طرحها باید قرنطینه هایی در کشور مبدا با نظارت دامپزشکی صورت گیرد تا ما بتوانیم نظارت بیشتری بر دامها قبل از کشتار داشته باشیم.

رییس سازمان دامپزشکی در ادامه تعداد کشتارگاههای صنعتی فعال در کشور را 60 باب برای دامهای سبک و سنگین اعلام بیان کرد: اکنون 60 کشتارگاه صنعتی دیگر نیز در سطح کشور در دست ساخت قرار دارد.

وی تعداد کشتارگاههای فعال در بخش طیور را نیز 220 واحد اعلام کرد و گفت: 50 واحد دیگر نیز در این بخش در دست ساخت قرار دارد.
 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
0
0
تعداد زیاد دانش آموختگان خانم، مشکلی نیست که تنها محدود به ایران باشد، در سال 1999 در گزارش مبسوط پیش بینی رخداد وضعیت مشابه برای ایالت متحده شده بود و متعاقبا سیاست های بسیاری برای جذب بانوان دامپزشک به شاخه های دام بزرگ و خدمات دامپزشکی در خارج از محدوده شهرها، اعمال شد و تا حد بسیاری موفق بوده اند، هم چنین وضعیت مشابه در بسیاری از کشورهای اروپایی وجود دارد، به نظر می رسد برای استفاده از نیروی بانوان دامپزشک کشور، باید ترتیبی اندیشیده شود، بر خلاف بی اعتمادی که بیشتر در سطح دانشکده ها و سازمان دامپزشکی در مثمرثمر بودن حضور خانم ها در این فیلد شاهدیم، اینجانب به شخصه در سطح فارم تاکنون با بی اعتمادی دامدار مواجه نبودم، به نظرم با این چند صباح تامل در آینده هم جنسان دامپزشک ام، در بخش خصوصی کیفیت و دانش حرف اول را می زند نه جنسیت، اگرچه منکر ضرورت حفظ حرمت و امنیت خانم های دامپزشک نیستم، ولی بسیاری از پزشکان خانم در حال حاضر در مناطق محروم و مرزی دوره طرح می گذرانند و وزارت متبوع تامین امنیت ایشان را متقبل شده است.
با احترام
برادران سید، بورد تخصصی داخلی دام بزرگ، دانشگاه تهران
دامپزشک
|
-
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۱
0
0
البته حرفهای دکتر برادران صحیح است
ولی اساسا این امار هم بسیار اغراق امیز است.
بیش از 70 درصد دانش آموختگان دامپزشکی بانوان هستند !!!!!!!!!!!!!
احمدپور از لارستان استان فارس
|
-
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۱
0
0
بهترین کار این است که جهت استفاده کردن از خانم ها / دفتر ازدواج در سازمان دامپزشکی ایجاد شود با همکاری وزارت علوم که هم فارغ التحصیلان دامپزشکی بی شوهر و بی همسر نمانند نه اینکه دامداران در مناطق محرم با مشکل پیدا کنند.!!!!!!!!!!
احمدپور از لارستان استان فارس
|
-
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۱
0
0
بهترین کار این است که .../ ........ در سازمان دامپزشکی ایجاد شود با همکاری وزارت علوم که هم فارغ التحصیلان دامپزشکی ......... نمانند نه اینکه دامداران در مناطق محرم با مشکل پیدا کنند.!!!!!!!!!!
ناشناس
|
-
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۱
0
0
........... به نظر میاد بنده خدا خیلی سرش بی کلاه مونده
م.ت.ز
|
-
|
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۲
0
0
سلام
خطاب به بعضی از عقاید دیگران:
متاسفم برای مردانی که تصور می کنندکه همه ی زنان ضعیفه و فقط خودشان هستند که مرد میدان اند...
خطاب به حکیم مهر:
چرا به جای حل مشکل اصرار داریم که مدام صورت مسئله را بزرگ و تکرار کنیم؟چرا به جای اینکه گفته شود دانش‎آموختگی بانوان دامپزشک.... راه حل را تیتر نکنیم؟البته ممکنست راه حل زیاد با ارزش و مفیدی نباشد اما در حد خودش با ارزشست!
DR Hamkar
|
-
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
0
0
be in moteghadeam ke hamishe keifiate anjam kar moheme na inke kasi ke anjamesh mide khanum bashe ya agha, dige dorani ke khanum ha ro mahdud mikardand gzashte.khanum ha ham baraye khodeshun dar jame e mituand
,kar konan
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
0
0
به نظر من، مشکل اشتغال خانم ها در حرفه دامپزشکی و بسیاری از مشاغل دیگر، به نوع تربیت و نگاه اجتماعی و فرهنگی به خانم ها در ایران مربوط می شود. مادام که خانواده ها، مدارس، دانشگاه ها و غیره، دختران و زنان را جدی نگیرند و به آنها به چشم جنس دوم، قشر آسیب پذیر و موجود ضعیف نگاه کنند، زن نیز در اجتماع ناخودآگاه این نگاه را می پذیرد و خود را از بسیاری از فعالیت های عادی اجتماعی محروم می کند. اگر در دامپزشکی و هر نوع شغل دیگری، زنان موفقی داشته ایم (که البته بسیار معدود بوده اند)، بی شک متعلق به خانواده هایی بوده اند که از هما ن دوران کودکی آنها را جدی گرفته اند.
هستند هنوز هم خانواده هایی که درس خواندن زن و اشتغال او را یک زینت می دانند تا یک نیاز اجتماعی. وقتی می پرسی چرا دخترت درس می خواند، می گوید که وقت ازدواج مدرکی داشته باشد (گویی که می گوید وقت ازدواج النگویی داشته باشد!!) همین نگاه در خانواده ها و اجتماع به کارکردن زنان هم هست، بنابر این بسیاری از خانم های دامپزشک با کمترین حقوق در مراکز دامپزشکی مشغول می شوند. شهرستان دور هم نمی روند، چون از کودکی در گوششان خوانده اند که دختر نباید از خانواده دور شود!!، بعد از ازدواج هم به دلایل فرهنگی اغلب از سوی همسرانشان برای ایشان محدودیت ایجاد می شود که البته بسیاری از بانوان این محدودیت را که در ظاهر به نفع ایشان است با جان و دل می پذیرند. به هر حال معتقدم دختران را در دنیای امروزی باید طوری تربیت کرد که شیرزنان فردا باشند و خود را از مردان کم ندانند. مسایل اشتغال زنان باید ریشه ای حل شود.
ناشناس
|
-
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
0
0
سلام....حالا نه اینکه مشکل اقایون حل شده و مشکلی نیست ... اومدین گیر دادین به خانومها که نمیتونن تو شرایط سخت کار کنند........ببخشیدا اما جمع کنید این بندو بساط و داستان ها رو...دامپزشک پسر
م.ت.ز
|
-
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
0
0
سلام با نظر دكتر دباغ مقدم تا حدي موافقم اما اين موضوع را هم بايد مد نظر گرفت كه يك مرد نمي تواند جاي يك زن را پر كند و يك زن هم نمي تواند جاي يك مرد را پر كند.هر چه هم فرهنگ و تربيت و جامعه از اين نظر هم كار كرده باشد!چون اگر قرار بوداين دو جنس مثل هم باشند ديگر بنظرم من افريدن دو جنس ‏‏، كار بيهوده اي بود.دوجنس مكمل هم هستند.
هر چه قدر هم يك زن شيرزن باشد تربيت و جامعه و فرهنگ هم برايش مهيا باشد باز هم نمي تواند تمام و كمال جاي يك مرد را پر كند و همينطور هم براي يك مرد اين موضوع صادق است و بلعكس!
من خودم تاحدي سعي مي كنم شيرزن باشم اما عرف را هم بايد مدنظر بگيرم!
هرچه قدر هم تربيت را تغيير دهيم باز نمي شود پا را بيشتر فراتر گذاشت...چون مثلا هميشه مرداني هست در كمين يك زن!حتي شيرزن باشد باز هم خطر تهديد مي كند.
ضمنا شيرزن بودن ربطي به پايين تر يا مساوي بودن با مردان ندارد! يك زن نبايد خود را از مردان كمتر بداند چه شيرزن باشد چه نباشد و يك مرد هم نبايد خود را از زنان برتر بداند!به همان دليليكه اين دو مكمل هم هستند و هر كدام خصوصياتي براي خودش دارد كه ديگري ندارد.
همکار دامپزشک
|
-
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۴
0
0

سوای بحث های نظری در مورد کار کردن بانوان دامپزشک در زمینه بهداشت و بیماریهای دامهای بزرگ که مشکل اصلی اقصی نقاط کشور به ویژه نواحی محروم، روستایی و عشایریاست، خوب است که نگاهی هم به پایان نامه های انتخابی توسط دانشجویان خانم انداخته شود!!!:

متأسفانه اکثریت قریب به اتفاق پایان نامه های دانشجویان خانم در زمینه علوم پایه، پاتوبیولوژی و یا بهداشت مواد غذایی است.

به طوری که به ندرت می توان دانشجویانی را یافت که خانم باشند و مانند سرکار خانم دکتر برادران با علاقمندی فراوان بخواهند کار بالینی جدی در زمینه بیماریهای دامهای بزرگ انجام دهند.

بنابراین باید بدون تعصب و در نظر گرفتن منافع شخصی خود، این واقعیت را پذیرفت که سازمان دامپزشکی کشور برای تأمین نیاز دامداران به دکتر دامپزشک، عملا شخصی را می طلبد که بتواند یک کلینسین فعال در حیطه بهداشت و بیماریهای دام های بزرگ باشد.
نظر شما
ادامه