کد خبر: ۹۰۸۵

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی بم، سیستان و بلوچستان، طالقان، زنجان، بوشهر، اردبیل و تهران

 

رئیس شبکه دامپزشکی بم‌:
مراکز عرضه شیر فله ساماندهی می‌شوند


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بم ‌گفت: مراکز عرضه شیر فله در بم به منظور نظارت هر چه بهتر ساماندهی می‌شوند.
مسعود اسدی‌پور اظهار داشت: مراکز عرضه شیر فله در بم به منظور نظارت هر چه بهتر ساماندهی می‌شوند.

اسدی‌پور خاطر نشان کرد: این طرح با تشدید اقدامات نظارتی و بهداشتی در تمام مراکز توزیع شیر فله ‌در بم اجرا می‌شود.

وی‌ صدور شناسنامه بهداشتی‌، نظارت و کنترل بر استفاده از شیر سرد‌کن برای نگهداری شیر و استفاده از ظروف ‌استیل‌، نظارت و کنترل بر بهداشتی بودن مرکز از نظر نور‌، ورود گرد و غبار‌، حشرات، تهویه و ... را از جمله اقدامات مهم در راستا اجرای طرح بیان کرد.

اسدی‌پور افزود: بیماری تب مالت از جمله بیماری‌هایی است که از طریق مصرف شیر غیر پاستوریزه به انسان منتقل می‌شود و برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید شیر فله را به مدت 20 دقیقه جوشاند.

 

------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی سیستان‌وبلوچستان:
هیچ موردی از تب کریمه‌کنگو در سیستان‌وبلوچستان مشاهده نشده است


مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: به مردم استان سیستان و بلوچستان اطمینان خاطر داده می‌شود که هیچ موردی از تب کریمه‌کنگو در استان، مشاهده نشده است.
غلامرضا سرگزی اظهار داشت: تمامی فرآورده‌های خام دامی اعم از گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و ماهی که دارای کد بهره‌برداری و یا مهر بازرسی گوشت بوده و تحت نظارت دامپزشکی در مراکز مجاز، عرضه می‌شود از سلامت برخوردار هستند.

وی افزود: با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و افزایش فعالیت کنه‌های ناقل بیماری و احتمال افزایش بیماری در دام، مصرف کنندگان به منظور حفظ سلامت خود و خانواده و پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام همچون تب کریمه‌کنگو، از مصرف گوشت دام ذبح شده در خارج از کشتارگاه مجاز و فاقد مهر بازرسی دامپزشکی جداً خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان به شهروندان توصیه کرد: در صورت ذبح دام، ضمن انجام اقدامات بهداشتی همچون استفاده از دستکش آشپزخانه، لباس کار مجزا، عینک و ...، گوشت لاشه و جگر را قبل از مصرف به ترتیب به مدت 24 و 48 ساعت در قسمت پایین یخچال ( دمای 4 درجه) نگهداری و هنگام قطعه قطعه کردن گوشت و جگر، از تماس با ترشحات و خونابه احتمالی جلوگیری و محافظت به عمل آید.

گفتنی است: این بیماری در حیوانات فاقد علائم اختصاصی بیماری بوده و در صورتی که حیوان آلوده در هفته اول آلودگی کشتار شود، خون، خونابه و سایر ترشحات و اندام‌هایی نظیر کبد می‌تواند برای افرادی که با این حیوان سر و کار دارند، مخاطره آمیز باشد.

ضمن اینکه در انسان‌ها از طریق گزش مستقیم کنه‌ها، تماس با خون و ترشحات حیوانات آلوده و همچنین از طریق افراد بیمار احتمال آلوده شدن وجود دارد.

 

------------------------------

 

اولین کارگاه تخصصی پرورش و بیماریهای زنبور عسل به مدت دو روز در طالقان برگزار شد


 بمنظور افزایش سطح آگاهی زنبورداران استان البرز کارگاه تخصصی پرورش و بیماریهای زنبور عسل نهم و دهم خرداد ماه سال جاری در شهرستان طالقان برگزار شد.


آموزش این دوره توسط دکتر طهماسبی رئیس بخش پژوهشهای زنبور عسل موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، دکتر احمدی ، دکتر شهریاری و دکتر جمالپور رئیس و کارشناس اداره مبارزه با بیماریهای طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان البرز انجام پذیرفت.
در این کارگاه آموزشی 60 نفر از زنبورداران استان شرکت داشته و در پایان به پرسش و پاسخ اختصاص یافت و زنبورداران سوالات و مشکلات خود را در خصوص تغذیه، پرورش ملکه، زمان کوچ دهی و روشهای ضدعفونی کندو و ... مطرح نمودند.

-------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان:
گزارشی مبنی بر مشاهده بیماری تب کریمه‌ کنگو در استان زنجان نداشتیم


 مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر مشاهده بیماری تب کریمه‌کنگو در استان نداشتیم، به همین خاطر شهروندان در این رابطه نگران نباشند.
محمد‌رشید کرمی" با بیان این مطلب، اظهار کرد: در هفته‌های گذشته گزارشاتی مبنی بر مشاهده بیماری تب کریمه کنگو در برخی نقاط کشور مشاهده شده است که همین موضوع باعث بروز نگرانی خانواده‌ها گردیده در حالیکه دامپزشکی اقدامات لازم را برای مقابله با این بیماری انجام داده است.
وی تصریح کرد: با شروع فصل گرما احتمال شیوع این بیماری مشترک بین حیوان و دام وجود دارد هرچند کارشناسان از ماه‌ها قبل اقدامات مقابله ای خود را همچون سم‌پاشی جایگاه‌های نگهداری دام و ذبح دام آغاز می‌شود و نظارت‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در کشتارگاه‌ها نیز نظارت های شدیدی در امر سلامت دام انجام می‌شود، ابراز کرد: تاکید ما این است که خانواده‌ها در هنگام خرید گوشت قرمز باید حتما به مهر دامپزشکی گوشت دقت کنند.
وی ادامه داد: شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها در رابطه با بیماری کریمه کنگو توجیه شده‌اند و در این رابطه اطلاعات لازم نیز در اختیار روستائیان و دامداران قرار گرفته است چراکه این بیماری بین انسان و دام مشترک بوده و در موارد حاد باعث مرگ مبتلایان می‌شود.
کرمی با بیان اینکه شهروندان باید به این نکته توجه داشته باشند که گوشت خریداری شده را 24 ساعت در یخچال نگهداری کنند، ابراز کرد: پس از این مدت گوشت به فریزی منتقل شود که این موضوع باعث از بین رفتن میکروب‌ها می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی استان به دقت در نگهداری گوشت از سوی شهروندان اشاره کرد و یادآور شد: در حین خرد کردن گوشت باید از دستکش استفاده شود و آموزش‌های لازم را در این رابطه دریافت شود.
وی در ادامه با اشاره به عرضه گوشت قرمز در ماه‌های گذشته در روستاهای اطراف شهر زنجان، اظهار کرد: به علت گرانی گوشت در برخی روستاها گوشت با قیمت پایین‌تر به فروش می‌رسد که این موضوع در صورت عدم نظارت باعث به خطر افتادن سلامت جامعه میشود که در این رابطه اقدامات لازم انجام شده است.

 

------------------------------------

 

در استان بوشهر برگزار شد :

جلسه همکاری مشترک دامپزشکی و تعزیرات حکومتی جهت رسیدگی به تخلفات بهداشتی


در جلسه همکاری مشترک دامپزشکی و تعزیرات حکومتی در بوشهر مقرر شد کارشناسان نظارتی این دو اداره کل بازرسی های مشترکی از مراکز عرضه فرآورده های خام دامی داشته باشند .


این جلسه با حضور مهندس احمدی مدیر کل تعزیرات حکومتی استان بوشهر ، دکتر مرتضی بحرانی مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر و مسئولین شهرستانی این ادارات کل در سالن جلسات دامپزشکی این استان برگزار گردید .
در پایان این جلسه دکتر بحرانی درخواست نمود بازرسین نظارت بهداشتی دامپزشکی با طی نمودن دوره ای آموزشی بعنوان بازرسین افتخاری تعزیرات همکاری داشته باشند که این امر با موافقت مدیر کل تعزیرات حکومتی استان بوشهر همراه بود.

 

-------------------------------------

 

امضاء تفاهم نامه همکاری میان دامپزشکی و حفاظت محیط زیست در استان اردبیل


روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اردبیل اعلام کرد : این اداره کل تفاهم نامه همکاری با حفاظت محیط زیست استان اردبیل منعقد کرده است تا بطور مشترک در زمینه کنترل بیماریهای واگیر بین جانوران وحشی و اهلی و سایر امور مرتبط به بهداشت حیوانات همکاری کنند.
براساس این تفاهم که در روز جهانی تنوع زیستی به امضای مدیران کل حفاظت محیط زیست و دامپزشکی استان رسید
 مقرر گردید این اداره کل در زمینه مراقبت ، بررسی و مبارزه با بیماریهای جانوران وحشی ،  نظارت بر ساماندهی و
 بهبود باغ وحش ها ،  مراکز نگهداری  ،  پرورش و خرید و فروش جانوران وحشی  ،  اجرای پروژه های پژوهشی مشترک ، برقراری قرنطینه و انجام اقدامات امنیت زیستی و نظارت بهداشتی و زیست محیطی بر اماکن دامی و صنایع وابسته و تحقق اهداف ، سیاست ها و الزامات بین المللی دو اداره کل تعامل و همکاری نمایند.


سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل در روز جهانی تنوع زیستی در بخش شاهرود خلخال به هنگام امضاء این تفاهم نامه همکاری گفت :   این اداره کل آمادگی دارد در زمینه ارائه خدمات بهداشتی- درمانی ( واکسیناسیون ، ضدعفونی و سمپاشی اماکن دامی) و فراهم نمودن تسهیلات لازم در خصوص تأمین واکسنها ، داروها و کیت های تشخیص آزمایشگاهی مورد نیاز جانوران وحشی همکاریهای لازم را بعمل آورد.
دکتر صادق صالحی افزود  :   در این راستا به منظور گزارش سریع وقوع بیماریها در حیات وحش و برقراری ارتباط پیوسته ، سامانه ای تحت عنوان سامانه هشدار سریع گزارش این بیماریها ایجاد خواهیم نمود.
این مقام مسئول ؛  همکاری در پیشبرد برنامه های اداره کل در زمینه کنترل بیماریهای جانوران وحشی بویژه بیماریهای واگیردار بین جانوران وحشی و اهلی و هماهنگی و بهره برداری از ظرفیت  های مشترک به منظور تحقق اهداف و مأموریت ها و همکاری و تشریک مساعی در انجام وظایف قانونی مرتبط دو اداره کل را  از مهمترین اهداف انعقاد همکاری بین این دو اداره کل عنوان کرد.

----------------------------------------

 

اولین جلسه شورای برنامه ریزی دامپزشکی استان تهران با حضور معاون سازمان دامپزشکی برگزار شد

 

اولین جلسه شورای برنامه ریزی دامپزشکی استان تهران در سال 91 با حضور دکتر مشکوة معاون بهداشتی و پیشگیری، دکتر رضایی مسئول هماهنگی امور استانهای سازمان دامپزشکی کشور و مسئولین و رؤسای ادارات و شبکه های دامپزشکی استان درسالن جلسات این اداره کل صبح دهم خرداد ماه سال جاری برگزار گردید.

IMG_9166

در این جلسه دکتر محمدرضا حزبئی مدیر کل دامپرشکی استان تهران ضمن خوش آمد گویی به مدعوین گفت : در سالی که رهبر معظم انقلاب آن را سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامیده اند، این اداره کل با برگزاری کلاسهای آموزشی وترویجی برای جامعه هدف تلاش می نماید در راستای عملیاتی نمودن شعار مقام معظم رهبری افزایش تولید را از طریق کاهش ضایعات و تلفات به مرحله اجرا درآورد.

IMG_9164

در ادامه دکتر داریوش جهان پیما معاون فنی این اداره کل اظهار نمود: استان تهران یکی از استانهای  مطرح تولید کننده  در زمینه های مختلف پرورش دام وطیور کشور است و حمایت همه جانبه سازمان دامپزشکی کل کشور ازاین استان لازم وضروری  می باشد.

وی به فعالیت های انجام گرفته توسط اداره کل دامپزشکی تهران در سال 90 هم پرداخت و در این زمینه توضیحاتی ارائه نمود.

دکتر انتظاری معاون اداری پشتیبانی این اداره کل هم از لزوم افزایش اعتبارات ملی واخذ مجوز استخدام با توجه به محدودیت استخدامی در استان تهران جهت انجام ماموریت های محوله ونظارتهای حاکمیتی سخن گفت.

دکتر مشکوة معاون سازمان دامپزشکی کشور هم در این جلسه گفت : با وجود همجواری دامپزشکی استان تهران با سازمان دامپزشکی کشور نسبت به استانهای دیگر توجه زیادی به آن نشده است و با توجه به موقعیت تهران از نظر خدمات دامپزشکی وجامعه هدف که دارای جایگاه ویژه ای  در کشورمی باشد امسال توجه و حساسیت ویژه ای به این اداره کل خواهیم داشت.

IMG_9196

گفتنی است در این جلسه رؤسای ادارات و شبکه ها عملکرد سال 90 مجموعه تحت مدیریت خود را به حاضرین توضیح دادند و در پایان هم از مدیران استانی با اهداء لوح سپاس توسط معاون سازمان دامپزشکی تقدیر به عمل آمد.

 

نظر شما
ادامه